|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag funderar på att köpa en begagnad SUV i och med att jag kommer få tillökning i familjen. Det jag undrar är vilken begagnad bil som jag bör köpa (X5:an eller XC90)? Det viktigaste är komfort och storlek (bagageutrymme etc), jag har redan en pendlarbil. Mvh | |
|
En tanke från min sida är att Du jämnför ägande kostnaderna på bilar. Eftersom Du avser att köpa någon av dessa så tolkar jag Dej på det sättet att Du kan äga vilken som? Kolla av reservdelar & service kostnader samt skatt och försäkring. Kolla sedan på Volvoforumet där Du kan läsa in Dej på funktion och brister hos XC modellen Länk Finns även en bilkalkyl sida som är bra vid beräkningar Länk Lycka till.. //Niclas |
|
|
Om du lägger stor vikt vid bagageutrymme så är det bara xc90 som gäller. sen e ju kryss5an en helt klart roligare bil :) |
|
|
Om dina prioriteringar är komfort och storlek skulle jag säga XC90. Vi bytte X3an mot XC90 just för att jag var less på kompromisser, vi ville ha en riktigt bra familjebil och det skulle vara en riktig bil. Ingen S-MAX/Espace/... alltså. Givetvis är det ingen BMW känsla i den men ungarna och frugan älskar den. Att de övriga är nöjda bidrar ändå positivt till körupplevelsen =) Men det viktigast när man köper bil är ändå att provköra, klämma och känna lite på bilarna. X5 och XC90 är båda bra bilar och vilken som är rätt för Er är det ju bara ni som kan komma fram till. Jeremy Clarkson om XC90: "it´s designed by people who have kids and not just engineers who've read about them in books". Så, nu lämnar jag plats för lite inlägg som hyllar X5... =) //Stenback |
|
|
XC90 är ett sömnpiller, men ett fruktansvärt praktiskt sådant. Nyare X5 har visserligen 7sits, men den ligger högt i pris och är det i den klassen du tänkt dig? Komfort tål att diskuteras men XC90 låter som det bästa köpet för dig. Bara som ett litet alternativ, har du sett Mercedes R-klass? S-klass som familjebuss kan man nästan beskriva den som, ofta bortglömt alternativ. :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
| Jag var precis i din sitts när jag valde mellan olika suvar och tillökning i fam. Enda anledning till att jag valde X5an var att det var BMW. Jag har i stort sätt alltid ägt BMW och kommer troligt fortsätta göra det. Nackdelen är att den har liten skuff, efter man har ställt en barnvagn där så e det fullt. Sätter man 2 stora bilbarnstolar bak så sitter man som en mupp i framsätet om man inte köper en liten stol som jag har bakom förarplattsen (Brio) En bil som jag e sugen på och som e välldigt trevlig att köra är Cadillac SRX, ett bra alternativ till både BMW och Volvo. | |
|
Jag stod inför precis samma val men i mitt fall det på en 7-sitsig X5. Det som i mina ögon var överlägset på XC90 var just bagageutrymmet med den 3:de sätesraden. Volvo har lyckats sällsynt bra att utnyttja utrymmet väl. I övrigt tycker jag att X5:an är överlägsen Volvon på alla punkter. Jag har själv barn som alla sitter i olika barnstolar så jag hade hemma båda modellerna och klättrade runt länge och väl. Tyvärr gillar jag bilar för mig mycket och framför allt att köra dem för att XC90 skulle vara ett alternativ. Bortser man från det så är Volvon en bättre bil rent praktiskt för barnfamiljen än X5. Men det är å andra sidan säkert en VW Transporter oxå... |
|
| Ok, tack, hur är det med långåkning med X5:an med tanke på att den är sportigare? T.ex. en åreresa från stockholm? | |
|
Tycker X5 har bättre komfort än Volvo, min X3 är sportigare och mer stötig än både X5 och XC90 men jag tycker den är underbar att åka långt i. Dels tycker jag Bmw´s fjädring "sätter sig" i högre fart, det som vissa upplever hårt över potthål i stan känns helt rätt i högre fart medan Volvo upplevs för mjuk. Och X5 är som sagt i en annan klass, en underbar milslukare! //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Jag håller med Bjerser till fullo. Det är en klar skillnad på X5 och XC90 vid även landsvägskörning. Det smäller och slår inte på samma sätt vid sämre väg lag i X5 samt att den är tystare och skönare att åka i vid snabbare landsväg/motorväg. XC90 är mycket tunnare och rappligare i reglage och känsla. Det räcker med att dra igen dörren så förstår man. Det är svårt att jämföra en XC90 och en X5 när det gäller allt som har med körning och känsla att göra och inte heller helt rättvist då XC90 är en väldigt gammal konstruktion. X5 spelar helt enkelt i en mycket högre division. Därmed inte sagt att XC90 är en dålig bil! Tvärtom om! Men skaffar man sig en XC90 så bör det vara att praktiska skäl annars finns det mycket bättre alternativ. Men alla har olika preferenser så det bästa är att låna hem båda modellerna, prova och avgöra själv. Bägge är bra bilar bara på olika sätt. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Om du jmf E70 och XC90 skulle jag ta E70 alla ggr. Men talar vi E53 så vete hundan om den är ett självklart val om vi ser till komfort på landsväg. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| XC90? Ser ju ut som stryk! | |
| @ hybris: Nåja, E53 är inte särskilt lyckad heller, E70 är däremot riktigt snygg. Samma med XC90, kom en facelift -07 som förbättrade utseendet rejält. De nyare ser faktiskt skapliga ut, men är pappiga i kvaliteten. Jag vet för jag har en :) Enda anledningen är bagageutrymmet (tre hundar). | |
| tompak23d: vill inte vara elak. Det är ju en smaksak såklart. Jag har aldrig gillat XC90. ;-) XC60 ser betydlig bättre ut men har för tillfället dålig motorer. Om Volvo får in hybridteknik (dieselhybrid) i kärrorna börjar det lukta intresse... | |
| Tyskt vs kinesiskt?! | |
| X5an är tillverkad i USA. | |
|
X5, X6 och Z4 tillverkas i USA. Spelar ingen roll vart i världen tillverkning sker så länge det är kvalitet på anläggning och processer. Misstänker att massor av delar till alla Europeiska bilar tillverkas i Kina idag. Titta tex på bromsskivorna på alla nya BMW. Vart tillverkas de? Ful rost uppträder nästan direkt även på nya bilar. (delar som syns och som inte påverkas av bromsning, nästan pinsamt att se det på en lyxbil. BMW har i vanlig ordning någon korkad bortförklaring för att slippa ta kostnaden...) Det som spelar in mest är besparingsprogram där företag försöker maximera vinsterna på bekostnad av kvalitet. Titta tex på Mercedes som haft massiva problem med sina bilar under ett antal år. Vet inte om de har fått ordning på det nu men... |
|
| Utseendet är förstås i allra högsta grad en smaksak men jag tycker att XC90 med R-design och 20" fortfarande är snygg utvändigt. Interiören däremot gör inte direkt att jag drar på smilbanden... | |
| Och jag tycker den är sjukt ful. Röd med aluspeglar. Hua hua! Men vill inte såra någon. Bara min egen smak. Kryllar säkert av Svenskar som drömmer om en XC90. ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.