|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har alltid upplevt en viss spårkänslighet på min Z3. Eftersom jag har haft den sen den var ny så vet jag att det inte har något med hjulinställningen att göra. Kör för övrigt med originaldimension på däck och fälgar, 225/50 16". /Masten |
|
|
Tack för alla bidrag. Jag är nog i samma situation som Uffe/bildoc, men jag skulle bli mycket besviken om den Z3 jag köper med std fälgar/däck/hjulinställning inte skulle kunna köras på spårig väg med lätt grepp om ratten. Jag har alltid gillat BMW och Z3 är läcker, men inte till priset av dåliga köregenskaper. Jag körde 944S2 under flera år. prestanda som en 2,8 och samma dimension på fälgar och däck. Helt stabil på alla vägar. Tyvärr hade ingen av er gjort någon jämförelse mellan Z3 och 944 eller Miata som jag frågade om. Jag tror att av alla som kommenterat är det bara Bavaria 1 som upplever att Z3 inte är spårkänslig. Alla andra har haft större eller mindre problem. Är detta representativt eller VAR FINNS ALLA DE SOM INTE HAR PROBLEM MED SPÅRKÄNSLIGHET ?? |
|
|
Hejsan Vitsen med mina inlägg var inte att skrämma bort dig från Z3, men jag ville iallafall förmedla mina erfarenheter, jag hade aldrig någon som beskrev bilen för mig så därför ville jag vara uppriktig mot dig. Funderar du fortfarande så måste det vara betydligt lättare för dig att fatta ett beslut om köp med dessa inlägg i bakfickan, men prova och känn själv, leta upp lite spåriga vägbanor och prova. Nu är det snart vår och jag längtar ändå till mina Z-turer. mvh Uffe/bildock |
|
|
Jag tillhör nog den begränsade skara som inte upplever problem med spårkänslighet. Min bil har gått ca3500mil (köpte den vid 2000mil) och är i mycket fint skick så glapp eller skevhet i hjulupphängningen kan vi nog räkna bort i det här fallet. Bilen har sportchassie från fabrik samt däck 225 17" fram och 245 17" bak. Trots detta upplever jag inte att den är speciellt spårkänslig, inte så att det stör. Någon 944 har jag aldrig kört och Miata har jag bara kört första generation av och även om den var riktigt rolig att ratta kunde övriga intryck inte imponera på mig. |
|
|
Ett justerbart sänkningskit gjorde susen på min bil iaf. Känner ingenting! Obeskrivlig skillnad mot min förra roadster. |
|
trampbilen |
Suck, hur mycket snack kan man inte åstakomma med olika tycken om en bil. Själv kör jag en 2001 2,2 och den spårar inget över huvud taget oavsett däck. Men det beror kanske på att jag kör som en Gubbe i runt 70-km/h och njuter av min åkning i det fria. :-) /Jonas |
|
I normala farter har jag inga problem med spårning utan det är först när man närmar sig 200-sträcket som jag känner av lite instabilitet och att den "slingrar" sig lite över vägbanan. Jag misstänker dock att detta beror dels på breda däck och att upphägningen är utbytt och är lite väl hård. Något som skall utredas lite djupare nu i vår/sommar... Men på en kurvig väg så får man allt ligga i för att hitta en motsvarande eller bättre väghållning på en bil i den här prisklassen. Kör själv på följande delar: Sellholm ställbara fjäderben och Fjäderbensstag Hamann 19" fälgar med Vredenstein UltraSport-däck Fram 235 35 /19" Bak 265 30 /19" |
|
|
en ständigt återkommande diskussion. Mitt svar är JA, den slingrar sig ordentligt. Viktiga parametrar är skick på gummibussningar, däck, tryck, väglag och om bilen har M chassi. Jag har ägt en Z3 2.8 utan M chassi den var riktigt jobbig. Min nuvarande M med nya Ventus V12 däck är riktigt bra (f ö. till salu). Det går att få den skapligt stabil, men jfr med t ex Porsche Boxter är det natt och dag. Man har en Z3 för att den är snygg och att motorn är rolig. Jag tar min Volvo om jag ska åka mer än 30 mil i sträck för jag vill komma fram utvilad. Mvh gråhårig Mattias /Mattias i Sollentuna |
|
|
Jag och verkstan hittade igår en bussning i framvagnen som jag tror är viktig. Det är del nr 5 i länken med tillhörande innehåll: Länk Jag var hos verkstan med anledning av att ojämnheter fortplantade sig till ratten. Med upplyft bil vickade bussningen ordentligt när man vickade däcket höger-vänster. komplett bussning till båda sidorna kostade ca 1000:- hos BMW. Dom själva. Riwa |
|
| Bara erkänna att att problem mm kvalitet i allt byggdes bort till Z4 märker det tydligt i inredning detaljer mm. Den känns mera solid helt klart, totalt stadig i alla väder. Jag hade min Z3 i 6 år sjukt nöjd men Z4 mycket bättre bil går inte och jämföra på alla punkter. Givetvis man får betala därefter... //Z4kent | |
|
kollade du bussningens uppbyggnad? Den är mjuk redan orginal.. Om du tänker byta annvänd isf m3/z3m bussningen alt m3 3,0 |
|
|
Jag bytte redan igår till orginalbussningen. Jag ser nu att det inte är samma som för M versionerna trots att 3,0 har M-fjädring. Nåja det känns bättre nu när det är bytt iaf. Bussningens uppbyggnad är rätt skum ja. Riwa |
|
|
Interesant tråd... Min Z3 er også ganske ustabil, MEN! den er utrolig morsom å kjøre fordi den responderer lynkjapt på tattet og gir gode tilbakemeldinger om grep og underlag. Jeg har senket og stivet min bil og kjører på 18". 225-40 fram og 265-35 bak. Det underlige er at jo hardere jeg kjører, som på bane, jo lettere blir den å kjøre. Med Toyo R888 dekk er den helt forferdelig på veien til og fra banen, men på banen er den veldig lettkjørt. Jeg har lagt inn camber forran til 3 grader, ingen toe in. Polyurethan foringer i bærearmer. Dette bidrar IKKE til stabilitet, men de andre egenskapene som nevnt over. Bak vet jeg ikke hvordan hjulene peker, men det er ca 3 grader camber der også. Kunne tenkt å høre om noen av dere har noen tall på hjulstillinger og hva som kan være bra? Har ikke turt måle skikkelig bak enda siden de ikke er justerbart og vil bli mye arbeide å gjøre noe med... Tenker å ha et oppsett som er et kompromiss mellom bane og vei. Ellers er min erfaring at dekker har alt å si. Jeg kommer til å velge noen "snille" dekk neste gang. Altså runde kanter og mye seiping. Og selvsagt beste kvalitet. |
|
|
Sällar mig till gänget som inte har problem med spårkänsligheten i Z3. Jag kan köra flera km rak väg utan att röra ratten!! Med mina vanliga Michelin 205:or utan spacers och sänkningar går bilen som på räls vilket betyder att hjulvinklarna från fabrik funkar. Om man ändrar bilens set-up får man va beredd på överraskningar! ( och glädjeämnen!!) :-) Denniz3 |
|
|
Köpte nyligen en Z4 som också är fruktansvärt spårkänslig, så frugan vägrar att köra den så nu blir det Däckia på tisdag för att göra en fyrhjulsinställning, hoppas att det hjälper. Drängen |
|
| Har en z3, M förvisso. Från början när jag köpte den gick den som på rälls men bakdäcken var ganska slitna så inför semestern så beslöt jag att byta mot nya, fram fanns det mönster kvar.Hade store problem innan max 150. Kände döden flåsa mig i nacken, slingrade sig och var extremt orolig på vägen. hade då nya conti bak och gamla dunlop fram. Rådfrågade många experter vad det var för fel och fick olika svar av alla, allt från sprickor i bakvagnen till uppslitna bussningar,att jag hade köpt en krockad bil, felaktiga hjulinställningar. Fick till slut ett tips av en kille på en däckfirma att ha samma märke fram som bak,satte conti fram och bilen blev ok igen. Bak höll i 700 mil, köpte nya bridgestone re050a 255/40/17 bilen blev faktiskt lite bättre än med conti. sitter med två fingrar i 250 inga problem. Hemligheten ha alltid hårdare däck bak än fram, köp däck med rundad skuldra. | |
|
Hej Kan bara instämma. Nya däck gör susen, bytte från slitna Goodyear Eagle F1 225/50 till Hakka Z 205/55 på 16'' fälgar. Från att den spårade rätt mycket så har den blivit perfekt. Lite högre profil gjorde säkert också nytta. Calle |
|
| Alltså, förmodligen oftast inget fel på bilen däremot fel däcksval. | |
|
Lasse.Carina Har du kollat om det sitter RFT däck på bilen, om så är fallet tror jag att du har det största problemet där. Jag upplevde våran nyiköpta z4:a som väldigt spårkänslig med dom däcken, det blev en helt annan bil med nya däck. //Dalle |
|
|
Tack dalle. Jodå gick ut i garaget och kollade fyra nya Continental sportcontact 2ssr 225/45-17 RSC ligger det på den. Så då blir det till att byta däck också, vad rekommenderar för sort? Drängen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.