AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
20.640

Är Z3 spårkänslig och instabil

Sida 1 av 3
Funderar på att köpa en Z3 roadster men blir bekymrad över alla inlägg om spårkänslighet och instabilitet på sämre vägar. Hade en 944S2 då Z3 coupé introducerades och noterade de många likheterna i prestanda, koncept och specifikationer. Porschen hade 225/50/16 däck som är std på många Z3, men jag upplevde aldrig den som instabil eller spårkänslig. Någon på forumet som har ägt båda typerna och har relevant erfarenhet ? Jag har också noterat i flera inlägg att Z3-ägarna verkar ganska överseende med att bilen är spårkänslig och prioriterar utseende och grepp på slät väg högre. Hur vanligt är problemet med spårkänslighet ? Hur stor del av ägarna upplever detta som ett problem ? Ska man kanske satsa på en Miata istället ? Själv har jag bara gjort korta provturer på skaplig väg i 2 olika Z3 utan att notera obehaglig spårkänslighet.

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
ErikP
Jag valde min Z3 för jag tyckte bilen var vacker, skulle vara rolig att äga, cab. som för mig var en förutsättning som hobbybil och sedan var det en BMW, märket som borgar för högsta körglädje alltså en perfekt mix att ha som hobby.

Men ack vad jag bedrog mig, ang. körningen, den är oerhört spårkänslig, den kan ta sina egna vägar om man råkar komma ner i spåren på vägbanan och med de breda däcken klättrar bilen upp på vallarna i vägbanan och därmed kan få ett slingrande om man inte parerar och det fenomenet hade jag aldrig räknat med då jag jämför samma vägsträckor med min bruksbil och inte alls får fram samma mönster.

Inget fel på framvagninställning glapp, eller slitet, bilen bara är så, men så kunde jag inte ha det utan jag gick ner i däcksbredd till minsta möjliga alltså 205:or och då blev symptomen inte alls lika märkbara men ändå de finns där, nu älskar jag min Z3 så otroligt mycket ändå för den ger mig så mycket, men jag ville ändå kommentera detta för att din fråga var så slående precis så som jag upplevt Z:an, om mitt svar nu ger dig någon ledtråd för köp eller ej får vi väl se men jag ville förmedla hur jag har löst problemet till ett minimum
mvh Uffe/bildock
Det är inte BMWs RFT-däck på bilen?
RunFlatTires är extremt hårda och spårkänsliga
Visa användare
886
bildock
svar nej
bildock
För mig låter detta udda. Att Bmw skulle släppa en bil som är extremt spårkänslig?

Jag kör själv samma bottenplatta, framvagn och bakvagn (typ) i min bil och inte är där något jättespårkänsligt med original dimensioner på däck.

Dock är ju både framvagn och bakvagn ett precisionsinstrument på en Bmw och avviker det från default gällande glapp,slitage osv kommer symptom som detta som ett brev på posten.

Jag har inte så mkt erfarenhet bakom ratten på Z3 men visst har jag kört dom några gånger och jag kan inte minnas att dom betett sig avvikande på något vis.

Jag tror att med rätt däck/fälg, riktigt fräscht chassie samt bak o framvagn bör det funka riktigt bra men som sagt detta är ju bara vad jag TROR :-)

Miatan tror jag är en stenrätt budgetbusbil med mycket körglädje men det är INGEN Bmw med allt vad dom förmedlar.

Johan S
NS 8.29
Visa användare
886
bildock
johan sjöström
jag citerar vad du skrev: "att bmw skulle släppa en bil som är extremt spårkänslig" nu hör det ju till saken att vi har väldigt dåliga vägar i Sverige och bilen är USA-tillverkad och deras vägar är nog bra mycket slätare och bättre så därför kanske dom aldrig upplevde spårkänsligheten vid utvecklingsarbetet av Z3.

Naturligtvis spelar fram och bakvagn roll men eftersom detta undersökts av BMW-verkstad är detta är tip-top och jag leker aldrig som yngre ägare kan göra utan kör mer försiktigt med bilen för jag är för rädd om den.

När jag upplever det mest är när det är märkbara försänkningar i vägbanan av tyngre fordon, skulle jag komma i kanten av dessa då börjar bilen "klättra" upp på vågen och det är detta jag inte gillar men har fått bort det mesta genom att gå ner i bredd på däcken
mvh Uffe/bildock
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Känner inte heller av problematiken med att Z3 skulle vara spårkänslig. Har 16" med 225 bredd utan problem på min 96a.

Däremot en tidigare BMW, en E46 -00 med 17" som var extremt spårkänslig, avhjälptes med 16" hjul. Så mycket tror jag också handlar om fälg/däck, ET, bredd mm. Och kanske en framvagn som behöver ställas in.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
Köp Z3 an det är en sportbil så det är klart man håller i ratten men det ärinte extremt på nåt vis tycker min ligger som ett strykjärn på småvägarna. Har även ägt en Miata lite svårt att jämföra. men prova båda

Lycka till
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Jag har 17" 225 på min Z3. Första året jag ägde bilen var den väldigt spårkänslig. Men efter att jag bytte till framdäck med fräscht mönster avtog problemet betydligt. Köpte senare fjäderbensstag vilket ytterligare styvade upp framvagnen och numera känner man bara av en liten ryckning i ratten när vägen är spårig, inte 2 händers kraft på ratten som jag först upplevde. Nu upplever jag endast att ratten kommunicerar vägbanans skick.

Riwa
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Enda gången som bilen var otäck var när jag hade nya däck.Men efter ett par hundra mil blev den bra igen!! Jag tycker att det är jäkligt bra väghållning i bilen ivarje fall!!

Klabbarparn
Visa användare
27
Vulcan
Z3, 2,8-99
Hej

Det ligger i roadsterns natur att den flexar en aning eftersom den inte har en hel kaross. detta kan påverka spårkänsligheten an aning. Jag har löst detta med ett fjäderbesnsstag vilket gav en märkbart styvare och roligare bil Desutom ser det ju lite häftigt ut när man visar motorrummet.

Vulcan (snart är det vår!!)
"eftersom den inte har en hel kaross"

Låter intressant, går detta att vidareutveckla?

Johan S
NS 8.29
Visa användare
27
Vulcan
Z3, 2,8-99
Ok jag var lite oklar. Dvs eftersom roadstern inte har ett plåttak som ju har en förstyvande funktion, så kan man uppleva att bilen flexar.

Cabbade bilar har sin förstyvning oftast genom förstärkta tröskelllådor etc, vilket oftast inte blir tillräckligt. Förr när bilarna var byggda på en ram, hade man inte det problemet som man har med de självbärande karosserna.

Do you get it?
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Däck, däck ,däck. Jag labbade runt en hel del med min Z3 innan jag fick till det. Efter detta så var den underbar. Fräscha däck med rätt blandning (mjuka) rätt hjulinställning och framför allt fräscha stötdämpare gör underverk. Det här med dåliga stötdämpare verkar vara något som folk tenderar att glömma, framförallt på Z3 som börjar bli till åren. Nya stötdämpare på en 10-15 år gammal bil som rullat 10-20k mil gör en enorm skillnad.

Mvh Henrik
da
41
dalle z3
Z4 2,5 si 2006
Jag håller med Soda. En riktig setup på bilen, och rätt däck då funkar det bra.
När jag köpte min Z3:a satt det 235/40/18 fram och 255/35/18 bak. Bilen var sänkt ca 35 mm vilket resulterade till att den blev kobent bak. Spårkänslig ? JA !! Åtgärd. Jag ville inte gå ner för mycket i dimention på däcken, så jag valde ett framdäck med dimentionen 225/45/18, bak behölls 255/35/18, dock med nya däck, bakvagnen modifierades så att hjulvinklarna
gick att justera vilket inte går i originalutförandet. Det blev en helt annan bil,
visst känner man av en del spår efter den tunga trafiken på dom stora vägarna, men det är ju inte förstahandsvalet för mig, jag brukar hålla mig på dom mindre och slingrande vägarna på landet, och där är det sällan problem med någon spårkänlighet.

//Dalle
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hade aldrig något poblem varken med 17 eller 18" hjul. Gick som på räls. //Z3kent
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Låt mig först säga att jag gillar min Z3:a skarpt och vill inte byta mot något annat i sportbilsklassen, den äger helt enkelt i sin klass.
MEN vägegenskaperna och då spårkänslighet och stabilitet i högre farter är på många exemplar riktigt dålig. Någon nämnde i tråden att "framvagn och bakvagn är ett precisionsinstrument", problemet är just att det är tvärtom!
Bakvagnen är av enklaste och billigaste slag, ett stelsvetsad rör med tiangellänkar ingen justering är möjlig varken toe in/ut eller camber/caster.
Några trottoarkantstudsar så är den oduglig för alltid, skulle tro att efter några tusen mil kör de flesta runt med en sådan bakvagn utan att veta om det. Jag har själv bytt min som endast rullat 6000mil, mot en nyare från skrotad 320 compact som har samma bakvagn. Stabiliteten är nu helt OK. och spårkänsligheten inte sämre någon annan bil med breda lågprofildäck.
Framvagnen är inte heller någon sportbilsdesign utan en vanlig E36 stadard. Den är underdimensionerad för uppgiften i Z3:an och slits hårt samt behöver ofta justeras/byta slitdelar, speciellt i de som har tunga sexor, större delen av vikten i Z3:an ligger på framaxeln.
Trots detta tycker jag absolut att du ska handla en Z3:a, gör bara en fyrhjulsmätning före köpet, är allt inom gränsvärdena så är det bara att slå till, du får en körglad, pålitlig och oslagbart klassikt snygg sportbil.
Visa användare
886
bildock
ZM3
Hejsan
Det var ett intressant och kunnigt inlägg, ja då förstår jag varför jag har upplevt spårkänsligheten. Jag tänkte på det du skrev om den tunga 6 cyl motorn där den största vikten vilar på framvagnen, jag vet inte om Z3:an ens konstruerades för de större motorerna eller om det blev en efterkonstruktion, utgångsmodellen hade ju bara den lättare fyrcyl. motorn och det tro sjutton att känslan i ratten blir en helt annan.
Tusen tack för att du ville dela med dig av erfarenheterna, ett så omfattande och gediget svar har jag aldrig fått inte ens av BMW själva fast jag ställt frågan flera gånger.
mvh Uffe/bildock
Visa användare
886
bildock
Var är alla kontra inlägg till "ZM3:s" förträffliga utlägg och proffsiga förklaringar till Z3 uppträdadande på spårig vägbana? Jag trodde alla som inte upplevt detta skulle komma med motargument, men jag tror inte att de finns
mvh Uffe/bildock
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Det mästa hänger på däcken, men givetvis är en glappig och sliten fram och bakvagn en ond nagel, och då spelar det ju ingen roll om det gäller en Z eller en Simca

Hasse Z4
Visa användare
886
bildock
Hasse Z3
Precis som du säger så är det ju en självklarhet att framvagninställning,inte några glapp, inte några slitna delar överhuvudtaget får finnas innan diskussionen drar igång annars kommer man ingen vart med resonemanget
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.