AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.300

Ny Bil

sl
31
sloven
BMW520D M-sport-11
Hej.

Jag tänker köpa min första BMW 520d, är det något som man borde tänka på. Eller ska man köpa en annan motor? vilken utrustning ska man inte glömma!

Tack.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Vilken 5-serie modell på 520d är det du ska ha? Den motorn har funnit ute sedan 90 talet så de e svårt att svara dig :)

Storlek på motorn avgör du efter vad du har för behov. Större motor är alltid roligare att köra. Om du syftar på E60/E61 modellen så kan jag bekräfta att den lilla dieselmotorn är en bra och snål motor som gör sitt jobb utmärkt. Men går du vidare till en diesel sexa från 525d och uppåt så får du helt annan karaktär på bil.
Min personliga åsikt är att en 5-serie går bra att köras med en 520d motor, men med tanke på storleken och om det ska vara lite roligare att köra den så passar en diesel sexa bättre med 525d uppåt beroende på plånbokens storlek osv.

Utrustning hade jag velat säga (för E60/E61 modellerna) att M-paket är lite av ett måste och det för både utseendets skull men även för attraktivitetens skull när du ska sälja vidare.
En 5-serie med M-paket är mycket mer attraktiv och mycket mer lättsålt än utan. Dessutom får du rikligt utrustad bil bara med det paketet. Men oftast är dem utrustade även med Comfort och Advantpaket. Hittar du en bil med alla dessa paket så har du allt.

"Riktiga män kör diesel"
sl
31
sloven
BMW520D M-sport-11
Tack Herr Bayer.

Det är en ny bil 2011
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ska ev byta min 520d nu till våren.
Tycker 2-litersdieseln funkar alldeles utmärkt men självklart, ju mer hk desto roligare. Pengarna rullar dock iväg fort för varje storlek upp på motoralternativ. Blir förmodligen en 530d för mig nu, har fått offert på 570' med den utrustning jag valt. En 520d med samma utrustning hamnar kring 500'.

Den utrustning jag har idag och som jag specat den nya bilen med är följande:
M-paket
Metallic
Comfort
Automatlåda
Läderklädsel
Eluppvärmd ratt
Ambient light
Automatisk bakluckeöppning
Komfortstolar
Stolsvärme bak
Klimatautomatik
Hifi Pro DSP
Ansl. för Iphone
Bluetooth
USB

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Sloven,

520d är ett utm¨rkt val. En snål och tillförlitlig motor som BMW haft väldigt lite fel på.

Avseende utrustning så kommer du får olika svar, men Anders S. lista känns väldigt vettig - det blir en himla snygg bil! - och från den listan kan man säga att följande utrustning bör du överväga:
* Metallic
* Comfortpaket
* Automatlåda
* Läderklädsel
* Klimatautomatik

Utöver detta kanske även
* Bättre stereo
* Bluetooth
* USB
* Trevliga(re) fälgar

Lycka till och berätta hur det går!

----
BMW CS #6212
sl
31
sloven
BMW520D M-sport-11
Hej................

Så hade jag tänkt mig.

Metallic.
Tyg 'Grey Shadow'/Alcantara Anthrazit.
M Sportpaket.
Comfort.
Solskyddsgardin för bakruta.
Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar.
Automatiskt avbländbar innerbackspegel.
Ambient light.
Navigationssystem Professional.
Internet.
Förberedelse för Bluetooth.
HiFi Högtalarsystem.
USB-Anslutning.

Har jag glömt något?.

k3
51
k3
X3 20i 19
klockrent!!! kanske el infälld dragkrok om du har nytta av det. sen ar det ju ganska fräckt med head up display.

k3
Jag har precis skaffat en 520d f11 och är hur nöjd som helst. Motorn tillsammans med automatlådan räcker mycket väl till. Dessutom blir skatt, försäkringskostnader etc väsentligt trevligare med den motorn.

Jag kan dock konstatera att OM jag hade haft möjlighet (vilket jag inte hade pga företagets tjänstebilspolicy) så hade jag tagit någon av de 6-cylindriga motorerna. Har bara provåkt en bekants 525d och framför allt ljudet är nåt helt annat...

För övrigt tycker jag du borde gå på Hifi prof. Jag valde mellanvarianten hifi-system för ca 6kkr och tycker inte att det låter hundra. Motsvarande pengar till ljudanläggning i en V70 tycker jag lät mycket bättre.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag provade ytterligare en 520D F10 igår och det var ingen rolig historia.
Vid start av motorn i -5 grader rister det och vibrerar mer än vad som är rimligt i en så dyr bil. Nästan så man tror det är fel på bilen. Det är inget roligt ljud när den är varm heller. Lite åt Golf V hållet faktiskt.
EN BMW kräver en sexa i mina öron om det ska vara värt besväret.
530D F11 jag provade samma dag var en dröm, som natt och dag mot 520D.
Som jag ser det är en av anledningarna att köpa en så dyr bil som en BMW 5-serie att den har en trevlig motor. Gott ljud och låga vibrationer. Annars kan jag spara 100.000 och få en vettig Volvo ex.
Andra tycker att loggan på huven är viktigast, andra tycker mängden knappar i kupén är viktigast. Du avgör själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.