|
|
|
|---|---|
ulf.sv |
Som rubriken fråga: Är frusen vevhusventilation ett problem enbart på de 4 cyl motorerna på e46 serien eller ett mer generellt problem mao även på de 6 cylindriga? |
| Skulle nog vilja säga att de är tvärtom. 6-cyl som är värst drabbade. Speciellt då m54 och m52. | |
ulf.sv |
Ok, då är det ju bara att byta bilmärke mao eftersom garage saknas o tillika motorvärme....... |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Säg nått bilmärke som inte har problem med vevhusventilationen ? Under samma förhållanden. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ja, som sagt även en Volvo 245 har jag sett som tryckt ut packboxen vid kamaxelremskivan. Att täcka för grillen och köra på fräsch olja är nog bättre än att byta märke. Och köp ingen Saab om du byter. | |
|
Jag har inte läst om något annat bilmärke som har så konsekventa problem som Bmw har med just frusen vevhusventilation. På volvobilar av samma årskullar som E39 och E46 har jag inte läst om något problem alls. Inte på nyare volvobilar än så heller faktiskt. Nordens största volvoforum brukar sådana fall trilla in på annars. Läser man här är det oroväckande mycket M52/M54 som har fått problem. Länk |
|
|
Volvo V70 har istället återkommande problem med olja som läcker ut på kopplingen helt utan frysning. Grannen som är mek. (ej märkesbunden) säger att han brukar prova med Omega i oljan innan han river... Saab 9-5 hade nog mer publicitet i pressen än BMW vad gäller problemen. |
|
|
Tyvärr wendtan så lider alla märken utav VV problemet. Att BMW ( herregud trodde inte jag skulle försvara detta ) har uppmärksammats ang detta beror nog på att Autopower är så stort och informativt,mao ett kanon forum för hjälp och info. Problemet ligger nog i de intervaller oljan skall bytas/service. De långa intervallen i kombination med servicekostnader samt dyr olja ( läs Castrol SLX 0w30,Mobil1,Helix mfl ) som kostar en bra bit över 100kr/lit gör att många med ( handen på hjärtat nu ) kanske överskrider intervallet också en aning? Hur som helst,ett intervall på 2000 mil eller längre gör att oljan samlar på sej avservärda mängder vatten och detta i kombinationen med kallare väderlek gör att VV problemet dyker upp. Körstilen med kortare körsträckor bygger på problemet med. Men ( och detta är av största vikt ) är det tillverkarens huvudansvar att bygga en motor som inte enbart är konstruerad för kringresande försäljare etc,utan även kan tåla ett nordiskt klimat med kortare körsträckor till vardags !! Nu har jag 1st Audi 2.6 V6 -93 samt 1st Bmw 320i -01 och 1st Volvo V70 T5 -01 i stallet. Bmw´n är drabbad både utan och med det nya Coldclimate kittet ( monterat 2010-01 ), Audi´n tuffar på utan problem,och slutligen Volvon som är oprövad ännu då jag ägt den i 1 vecka bara och den står på rekond i mitt garage ;). Enl Volvo där jag bor ( Gösta Samuelsson Bil ) så är problemet väldigt lite from årsmodell -00 och framåt gällande igen satt VV mm. 8-serien hade problem med den sk oljefällan,men den konstruktionen har förbättrats sedan dess. Återstår att se det? Rekommenderat intervall av oljeservice på T5an är enl Volvo här på bygden 1500 mil och då med Castrol Magnatec 5w40. Fick ge 640kr för en 4lit dunk av den hos volvo. Trist att det behövs 2 dunkar då det rymmer 5,8lit i T5an :S Hur som,blir ett byte av oljan samt dito filter och stift för att säkra motorn över vintern. Jag personligen skall byta olja 2ggr/år oavsett sträcka. Byter i Maj/Juni första gången och den andra i Oktober/November månad. Kommer testa Biltemas helsynt i Bmw´n och kört tidigare på Mobil1 New Life. Kör på Biltemas Delsyntet i Audi´n och den funkar bra till den :). Kommer köra på Castrol Magnatec i Volvon. Återkommer hur utfallet blir... |
|
ulf.sv |
Jag har iaf aldrig sett, hört eller läst om ngt märker som frekventat detta så mkt. Har själv i bara vinter (och snackat med desa ägare) i mina trakter 12 st (13 med min egen!) 316/320 02 o framåt som bogserats till verkstad pga VV problem. Temperaturen har varit allt emellan -2 till -15 grader. Har inte sprungit på några andra bilar som bogserats av detta problem. Jobbar som bärgare nämligen, för alla som vill kommentera att det är en slump. Inga andra märken vi bogserat har haft denna typ av problem (snarare 90% avåkningar). Inte ens Saab under sina första 9-3 år hade dessa problem oich dessutom vidtog man åtgärder för detta. Vad har BMW vidtagit för åtgärder förutom ett stort förnekande och skyllande på väder precis som någon som besvarat mitt inlägg också av en slump visst gjorde!? Byta olja innan vinter och allt liknande verkar inte direkt hjälpa heller. Vet då jag testat det också. Problemet ligger ju i att det uppenbarligen kan bli flera VV problem under en och samma vinter hur du än gör. För bara för att bilen varit inne för 10 loppor pga detta är det inget som säger att det inte händer dig igen. |
|
hej Ja, det är bedrövligt!Bilarna verkar inte vara byggda för vårt kalla klimat. HN |
|
|
Alex84: Tro mig, det hade blivit minst lika uppmärksammat på volvoforumet. Jag pratade för övrigt med min mekaniker på bilia om volvo hade någon motor med detta bekymret, och han menade på att på de 12 åren han hade jobbat där hade de fått in en v70 -00 med det problemet, det var allt. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.