AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.130

330Ci -02, Värt att eftermontera M-tech II paket?

Sida 1 av 2
Hej, jag införskaffade mig nyss en 330Ci -02 som hade m-fjädring, m-rat, m-växelspak, sportstolar i skinn. Frågan som jag då har är om det är värt att eftermontera hela m-tech II paketet? Kollar man på blocket får man ju en 330Ci utan m-tech II paketet för runt 80-100k och en med paketet ligger på runt 110-130k. Vad är det egentligen som ingår i hela paketet, kjolpaket, fjädring, ratt, växelspak, emblem.. något mer?
tacksam för svar!

Man är det man åker...
Varför skulle det vara större risk att få det stulet än ett fabriksmonterat?

Man är det man åker...
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Fjädringen är annorlunda, sänkt och vad jag förstår ngt styvare.

I mitt tycke är det snyggare med ett M-paket så jag tycker du kan montera, du får kanske bilen snabbare såld till ett ngt högre pris den dagen det är aktuellt. Men tanken är väl att du ska gilla bilen själv, här och nu? Beror ju även på hälsan hos plånboken....

Visst förekommer det stölder men inte så pass att du ska låta bli för den sakens skull. Har inte fått nåt stulet...

Fransosen
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Har du all annan m-utrustning så tycker jag självklart att du ska montera m-paket. Men gör det riktigt med alla luftkanaler o annan plast. Bilen blir genast mkt mer lättsåld med full m utrustning och tio ggr snyggare.
Ja men fjädringen har jag redan. Vad kan det kosta att lacka hela paketet? det kostar ca 11k att köpa ett nytt original m-tech II paket
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
3-4k skulle ja gissa att en lack verksta vill ha om du gör det vitt.
Ok, men kan jag då söka att jag har fullt m- paket?
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
jo det kan du säga, men det är lika bra att säga som det är att du har kompleterat upp det själv. men som sagt se till att det är med alla luftkanaler och så så du är säker att det är komplett.
Glöm inte att du också behöver de svarta högglans shadowline listerna runt dörrarna och bakre sidorutorna. De kostar en bra slant att köpa. Det ser annars väldigt eftermonterat ut om det sitter de kromade eller mattsvarta listerna. Sen har ju också M-paketet svart innertak som är klurigt att montera. Visserligen detaljer i sammanhanget, dock tvivlar jag på att du får igen hela merkostnaden som det blir att montera och lackera paketet.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
taket kan han ha endå, finns även till dom som inte har yttre m-paket. listerna går att lackera högblanka. lite knepiga att ta loss bara.
Ok, svart innertak har jag inte iaf, men eftersom jag köpte bilen relativt billigt så tror jag att jag ändå tjänar på a att montera det, en 330ci med fullt m- paket och navi ligger väl mellan 110-130k? då har jag ju e en hel del som jag kan lägga ut.

Kan någon säga exakt allt som ingår i m-tech II paket?
- M aerodynamik spoiler kit
- Klädsel tyg/alcantara (eller helskinn som tillval)
- Shadowline högglans
- Svart innertak
- Sportstolar
- M-chassie
- M-sport fälgar 17-tum med 225 fram och 245 bak (18-tum tillval)
- M-instegslister
- M-fotstöd
- M-växelspaks knopp
- Speciella alupaneler i borstad aluminimum
- M-ratt
- Färgen Le-Mans blå gick att få till vanlig metallic pristillägg.

Jag har dessutom för mig att xenonljus faktiskt ingick till M-sport II, åtminstone gjorde dem det till alla kampanjbilarna som såldes i Sverige.

Möjligt att det är något jag glömt.

Jag tycker det är viktigt att få det exakt rätt hela vägen om du nu tänkt eftermontera det för annars blir det lätt lite varningsflagg. Men det är så jag ser på det och resonerar vi olika :-)
Glömde tillägga att jag har för mig att handbromsspaken är av kortare modell, klädd i matchande läder som M-knoppen. Det är så till E90 och har för mig att så även till E46. Men någon annan kanske kan rätta mig om jag har fel?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har inte svart innetak på min, så de borde inte vara något som ingår.
Hur vet man om det är m- chassie?
Jag är rätt säker på att det inte ingår standard innertak till M-sport utan att det antingen är något av tillvalen svart eller antrazit. Jag har kört ett antal M-sport E46 och de har samtliga haft mörkare innertak än standard.

Edit: Innerpanelerna till M-sport är INTE borstad aluminium utan något som ser ut som en mix mellan kolfiber och aluminium. Någon annan kan säkert ge det triviala namnet :-)
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
salesafter.eu har rea på M-paketen. Länk
Har köpt ratt därifrån(M-Tech sportratt E46) utan problem, snabb leverans.

Surf Or Die!!!
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Heter inte interiörlisterna Alu cube till E46 M-sportpaket? Det är väl dessa Länk ? Dessa går att byta ut själv, tar dock ett par timmar och kan vara bökigt vid exempel vis ventilationsfläktar och ev. navigation-skärm.

För att få reda på exakt vad för specifikation din bil har kan du ju kontakta närmaste BMW-handlare och antingen ge reg.nummer eller ditt chassi-nummereller både och. Då lär dom kunna ta fram listan på exakt utrustning när bilen köptes?

Och ett annat tips för att dra ner kostnaden lite: Fönsterlisterna kan du ju foliera med svart högblank folie. Är nog ruskigt mycket billigare än att lackera/byta ut dom, framförallt enklare då du inte behöver ta isär något heller!
St
1.200
Stilren

Sista tipset är att även skruva åt grejerna ordentligt, så att risken för stöld elimineras. Alternativt aldrig ställer bilen utomhus och ständigt övervakar den ;)
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Interiör listerna tar inte några timmar att byta. Max tio min för den som har tummen mitt in handen.
St
1.200
Stilren

Tog nog en två timmar på E92:an iaf, men kanske var lite väl slö och försiktig :) Man vet ju aldrig med Murphy.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.