AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.623

Placering kolfilter E39

Ch
14
ChristianN

E39, 525 -01
Hej,

Har en gammal hund i min e39:a som inte vill flytta ut
Tänkte därför pröva att byta kupé filtren, de 2 i motorrummet är ju inga probs
Men vad jag förstår så finns det ett kolfilter med.

Vart sitter detta? Har sökt men hittar inget om placering

/Christian
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Finns inga fler.
Ch
14
ChristianN

E39, 525 -01
En sökning på AD Bildelar visar dock 2st olika filter finns det kolfilter och inte kolfilter att välja mellan då ?

/Christian
Vad är det för ras:D
Ch
14
ChristianN

E39, 525 -01
;) Tror de va en Rottis som bodde där

/Christian
:)
Ch
14
ChristianN

E39, 525 -01
Tillbaka till ämnet, är båda i motorrummet kolfilter då? Isåf vart sitter den andra filter typen som jag får upp på AD?

Borde det inte sitta något inne i kupén som filtrerar då man kör återcirkulering?

/Christian
Vad jag vet så sitter det bara de 2 i motorrummet. Dessa finns att köpa som kolfilter eller vanliga filter.

Men var sitter lukten? I bilen?
Lär ju isåfall hjälpa föga att rena inkommande luft..
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Sätt in en skål med ättika under natten.

Brukar kunna suga åt sig mkt dålig lukt.

Och som sagt det är samma filter, finns att köpa med båda aktivt kol och utan kol.

Ättika fungerar, problemet är att det efter behandling brukar lukta ättika i hela bilen...

Detta kan ju provas Länk
Har för många år sen kört med en liknande produkt.. Fungerade kanon! Tyvärr säljs inte den jag använde längre:(
Ch
14
ChristianN

E39, 525 -01
Började med att borsta hundhår o damsuga 3ggr
Gjorde en hel del då blev jag av med "hund smaken"
Sedan har jag haft bilen på recond, ordentlig sådan invändigt...
Blev mycket bättre
Därefter haft ättika i bilen orörd en vecka
Blev ytterligare bättre

Men trodde att kolfiltret satt och filtrerade luften även om man kör återcirkulering ( vilket det gör på vissa bilar)
Fick detta tips av en kompis som blev av med hundlukt på så sätt

Men det verkar ju som att luften bara filtreras utifrån och inte "invändigt"

/Christian
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Skjut jycken och gör en rattmuff av den. ;-)

Ättikan är ett bra tips. Glöm inte att vädra ur bilen ordentligt efteråt bara. *host*
Det kanske skulle vara bra att städa ur den ordentligt först, och torka med trasa och rengöringsmedel. Om du inte redan har gjort det, alltså. Något kan ligga i ett veck på mattan eller något annat skrymsle och alstra den odör du vill få ur och då hjälper inte ättikan mer än tillfälligt. Kolla gärna under baksätet också, så det inte ligger något otrevligt där och gror. Man kan hitta de mest förvånande saker där ibland. Ena brorsan hittade en gammal räka där under och fick svar på en odör han hade jagat. Den räkan kröp nästan ut på egen hand...

Annars kan du ju alltid sätta i en raggargran i backspegeln. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
YOCOAIR funkade bra på min tillsammans med filter byte och rejäl dammsugning. Länk
Finns på macken.

//Lasse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Lasse!

Behandlade en Volvokombi som förra ägaren använt som hästtransportmedel med tillhörande ridprylar....luktade gammal häst så ögonen tårades.

Efter dammsugning och två yoccoair-påsar (en i bagaget och en bakom mittarmstödet i framsätet) försvann lukten. Fick byta påsarna en gång efter någon vecka.
Fungerade förvånansvärt bra - stanken försvann!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

För övrigt finns det faktiskt ett "kolfilter" till!
Men det är kolkanistern som suger upp ångorna från tanken så dessa kan förbrännas i motorn....med andra ord: det har inget med ventilationen att göra utan sitter kopplat i tank/bränslesystemet. ;o)

Kanske är det "filtret" som någon har pratat om!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
rsarits
Lämna in bilen på invändig rekond, det kostar inte mer än 1000-1500kr
En riktig våttvätt av allt tyg, fönster, paneler, mattor, rubbet.
Lönar sig inte att försöka få det lika bra själv.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Hyr en matt tvätt o kör igenom hela bilen!! Här kostar det 150kr/dygn + ca 50kr i rengörningsmedel. Då blötlägger du mattorna och suger upp skiten, bör få med ganska så mycket hundhår, slem mm.
Ch
14
ChristianN

E39, 525 -01
Som jag skrev tidigare så har jag haft bilen på recond redan, jag tänker ALDRIG hänga in en doftgran, man kan aldrig fÅ bort dålig lukt igenom att dölja den.

Sedan är det inte kolkanistern jag menade....

Men jag har fått svar på min fråga, det finns uppenbarligen inget kolfilter för återcirkulerande luft utan det finns bara 2st filter för luft utifrån och dessa kan man köpa som vanliga filter eller som kolfilter, vilket jag kommer att göra har dessutom märkt att lukten avtar successivt efter reconden och ättika behandlingen.

Blir väl ännu bättre så fort det blir lite värme ute och man kan åka lite "cromad" armbåge... ;)

/Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.