AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.053

Vattnet frusit i slangar och motor utan glykol

Sida 2 av 2
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Cykeltjuv

Det sägs att det sitter 4 såna frostpluggar, för ena plugg är borta men finns fortfarande vatten kvar i behållaren, men fyller jag till max nivån så läcker det vatten från just där det fattas plugg. Du verkar kunnig Cykeltjuv, hur fasen slår man in pluggen måste köpa ny plugg för den gamla slog man sönder så blir det när man inte kan mecka, men du kanske har nått svar ?

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

frostpluggen kan du köpa hos BMW. Den kan inte kosta mkt. Sedan är det bara att knacka in den försiktigt. Använd gärna en träkloss som täcker hela ytan. Titta också på hur de andra sittter. Antagligen kommer du att få byta vattenpumpen också. Kostar ca 700:- på BMW. Håll bra koll på tempmätaren så att du inte överhettar motorn. Glykolen skall blandas 50/50 med vatten.

Lycka till!
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Och byter du vattenpump, så ta termostathuset + termostat i samma veva, när du ändå rivit ner det. Jag hade bytt ev. AC-rem och multiremmen också..

/J
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Tack för alla svar mycke till hjälp, jag har ringt runt till en massa butiker mekonomen mm
men ingen som har frostplugg och sälja, behöver det ganska omgående, går det kanske och lägga dit nått som håller för tillfället typ 1-2 dar ?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Skippa Mekonomen. Köp på BMW!! Prisskillnaden är i stortsett obefintlig. Dessumtom vet du att grejerna passar och att du får det du skall ha. BMW brukar dessutom ha det mesta på hyllan.

Mvh H
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har motorn frysit så att frostpluggen har hoppat ur ska du i första hand oroa dig för om blocket har frusit sönder. Att fryspluggen har hoppat ur är ingen garanti att inte blocket har fått små sprickor som oftast inte syns för ögat men där vatten kommer at driva ur när du kör motorn.

Fryspluggar finns inte är för att rädda en motor från att frysa. utan de finns där av gjuteritekniska skäl. Sedan kan de rädda en motor från sönderfrysning i vårt kalla klimat och därför kallar vi det fryspluggar.

Toppen blir inte skev för at motorn har frusit utan den blir skev om du du kör motorn i fryset tillstånd så att motorn blir överhettad.

Roffa1
Misstänker att toppen var skev långt innan motorn frös sönder. därav avsaknaden av glykol.
Undra vad TS gjort med den utskjutna frostpluggen då den är den sönderslagen, hur har du gått tillväga för att åstadkomma detta? har du använt slägga.
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Det var så att lillbrorsan försökte leka mekaniker att han slog sönder den med ganska mycke våld, men kan man inte lägga dit där nånting för tillfället typ 1-2 dagar, måste vänta tills på måndag för att kunna köpa den där pluggen
Roffa1
Lillbrorsan, har slagit sönder pluggen.. skämtar du? har han även slagit hej vilt mot motorblocket så kan det ha tagit skada. Och satte han pluggen på tvären innan han började slå, så är det riktigt illa;-) Att sätta dit någonting annat än frostpluggen, är inget jag vill rekommendera dig att göra.

Ett gott råd (återigen) lägg ned detta projekt innan du blir utfattig. (bilen är förmodligen bara skrot)
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Bilen kostar mig enbart 3000 svenska riksdalar
full m3-optik förutom motorn då.
så lägger jag ner ca 10 000 på den så har man en fin bil, visst finns det att göra på den
men det tråkiga är att man inte kan meka själv.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
om du ska ha denna krockade bil så byt motor direkt. köp en bättre begagnad på skroten.
vilket fall så lär den vara mycket bättre än att kosta på en säkerligen sönderfryst och misshandlad motor.

BMW ownz
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Hade egentligen bytt motor och allt, det har du helt rätt i, men jag kan tänka mig att det kommer kosta mig lika mycke, eftersom motorn kostar och sen så montering av motorn, sånt kostar ju med
jag har hamnat i en dålig knipa.

Men tack för tipsen du har säkert mer rätt än vad jag har, det enda jag kan göra på en bil byta däck och tanka.
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Hej har köpt mig en frostplugg till min bil, och denna är 45,2 i diameter men ska egentligen vara 45 exakt, men just dem där 2 extra kan dem ställa till med bekymmer när man ska knacka in pluggen, eller det kanske går bara och slipa ner den.
Roffa1
Om du slipar på pluggen, så blir den nog ojämn o börjar läcka. då är det nog säkrare att rengöra hålet i motorblocket med smärgelduk o stålborste samt olja in delarna innan du knackar in dem med största försiktighet. se till att pluggen kommer in spikrakt i hålet.

Om du har möjlighet att först värma hålet i motorblocket med gasol så kommer nog pluggen på plats lite lättare. (värm ej upp pluggen) den ska helst vara iskall.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Du skall inte slipa inte på pluggen. (Gissar att det inte är en originalplugg.) Gör som Roffa förslår. Lägg pluggen i frysen i en timme och knacka sedan dit den.

Lycka till!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
den ska vara lite större så den spänner och tätar ordentligt?

BMW ownz
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Men visst är väl pluggen en pressad plåtbit även till denna modell?
Isåfall är det bara att rengöra ytorna, olja ytorna och knacka in den med lämplig träkloss. Sidorna fjädrar då in och du får in pluggen samtidigt som den tätar.

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.