AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.052

Vattnet frusit i slangar och motor utan glykol

Sida 1 av 2
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Hej allesammans jag har en fråga till´er alla bmw kunnare, den som hade kunnat svara på min/mina fråga vore till mycke hjälp och jag antar att detta forum är det mesta man får reda på.
Frågan är som sagt att jag har köpt mig en bmw 325 som har varit stillaståendet ett bra tag utan nån glykol, givetvis ville jag kolla så att det fanns glykol och vatten i behållaren men bilen var aningen lite krockad så vi fick inte upp huven, men ägaren trodde det fanns glykol så det var till och bara starta bilen, man fick ju lita på denne herre, så jag startade bilen och lät den och bli varm och körde en kort runda, men temp gick nästan till det röda så då tänkte jag lika bra och stänga av bilen innan hela motorn pajar. det tog typ ca 10 min för tempen att gå till röda, så jag bogserade hem bilen till mitt garag och efter lite krångel fick jag upp huven och kände på alla slangar, och det verkade visst inte vara nån glykol i bilen eftersom vattnet i slangarna hade frusit till is.
Sen finns det ett litet lock nästan under motorn där all vatten rinner ut om inte det finns glykol i behållaren kan detta stämma.

Så kom med förslag hur man går till väga ang detta bekymmer?
vore tacksam för svar
Roffa1
Lämna tillbaks renoveringsobjektet fort som attan. Jag skulle aldrig råda någon köpa bil av en säljare "som tror" att det finns glykol i kylsystemet. (vilken slarver)

Ska vi dessutom måla upp värsta scenariot så kan ju toppackningen redan vara blåst och då är det ej heller ovanligt att även toppen är skev, eller i värsta fall sprucken.

Vad fick du betala för 325:an? är det en E46
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Bilen rullade fint när jag körde den och det var inga problem bilen gick som den skulle fast temp gick upp i värme.
Roffa1
Glömde: Eftersom glykol saknas så bör ju detta tyda på att motorn läcker kylarvatten som ett spagetti-såll. Säljaren har ej haft råd att fylla på glykol i samma mängd som det rinner ut. Det här locket du nämner under motorn där allt kylarvatten rinner ut, kan det möjligen vara en utskjuten frostplugg.
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
japp det är frostpluggen som har hoppat ut ,,
Roffa1
Ett gott råd: Lämna tillbaka bilen på stört!
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Men problemet är att bilen gick som ett skott, fungerar utmärkt . fast allting var fruset o gick upp i temp, jag la in varmt vatten i slangarna men problemet är att försöka sätta in frostpluggen.
Roffa1
Som jag nämnde tidigare så kan toppackningen vara trasig och likaså kan toppen vara skev, dessa fel gör att motorn alltid blir överhettad (kokar) trots att motorn går förhållandevis bra tills den skär. (havererar)

Om du inte själv är utbildad mekaniker eller har en hygglig släkting som jobbar som bilmekaniker, så kostar dessa felaktigheter stora pengar att åtgärda. Trots att bilen går bra i nuläget.
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
men om jag skulle sätta in frost pluggen o temp inte går upp i värme ,, är allt som det ska då ?
Roffa1
Vilken modell av 325:a handlar det om: E30, E36, E46 ?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
NEJ!

BMW ownz
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
e36
Roffa1
Vill minnas att E36:ans vattenpump har skovelhjulet tillverkat i plast, då kan man ju räkna ut vad som hände när motorn drog igång och skovelhjulet satt fastfruset i isen.
Hoppas verkligen att detta trista dilemma löser sig för dig på bästa sätt.

Förresten, frågade du säljaren om motorn var helt okay? eller upplyste han dig själv om utskjutna frostpluggar och dränerat kylsystem?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag antar att du köpte den billigt?
Har man köpt en sån här bil som rep-objekt är det ju inget man kan lämna tillbaka precis.
En bättre begagnad M50B25 går på ca 5 000 kr om det visar sig att toppen är sprucken/skev.
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Denne bil har alla grejer en m3:a har förutom motorn,
bilen är inte köpt av mig och ingen betalning har skett, fick låna hem bilen och skulle se om just toppen hade gått på den och om allt var okej med motorn,
är inte allt som det ska med motorn, så är det bara och lämna tillbax bilen, sa ägaren till bilen.
Roffa1
Vilken tur för dig;-)
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Hur kollar man om all vatten i motorn som frusit till har smält, kan man kolla sånt eller ?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
kör inte den varm. ställ in den över natten och rikta gärna någon värmefläkt mot motorn. för du har garanterat 0 cirkulation ut i värmepaket-kylare-övriga slangar.

har en tråd i forumet där jag frågat om körning utan vatten och de svar jag fått pekar inte åt "bra" hållet för toppen. den motorn kördes aldrig normalvarm ens. utan går en sträcka på 5km till jobb fram och tillbaka endast.

BMW ownz
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Gör som Frrla skrivit,in med den i ett varmt garage.Minst 24 timmar!
Låter som att ägaren till bilen inte skött den vidare ömt,så jag hade nog letat efter att mer
tacksamt projekt,men du verkar ha bestämt dig för denna så lycka till.
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Nu har jag kört in bilen i varmgarage men det fattas en frostplugg går det och fylla på vatten och starta bilen utan den där pluggen ?
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
kan kan du väl men allt vatten kommer rinna ur omgående ; )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.