AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.634

Vatten i ventilationssystemet ?

52
håbba
530 XD E61 LCI 07
Efter att jag maskintvättat min E 38:a denna vinter har den immat igen något kopiöst och ett rejält gurglande har hörts ifrån systemet som om det skulle vara fyllt med vatten. Det har dessutom bara tilltagit efter varje tvätt och man får köra långt med full defrost och ac för att få ut fukten. Tre dagar efter sista tvätten begav jag mig norrut från Stockholm 30 mil senare kunde jag slå på auto annars var det full defrost som gällde, sido och bakrutorna slog igen totalt med imma. Var kommer vattnet in, något dränage som frusit igen? någon som vet ?
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
De mest troliga är att något eller flera av följande inte fungerar:

* värmeventiler
* tillsatsvattenpump
* läckande värme-element
* igensatta microfilter (börja med detta)
* lufta kylaren (flera gånger)

52
håbba
530 XD E61 LCI 07
Hej Iwarsson! visst kan mina microfilter vara halvdana. Men mitt problem är att vid maskintvätt kommer det av någon anledning in vatten i mitt ventilationssystem! Det hörs till och med hur det gurglar om det rör sig om cl. eller dl. vet jag inte men in kommer det vatten i alla fall. Någon dränering eller liknande måste vara igensatt ? Någon glykollukt eller läckande värmepaket har jag ej.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Det är verkligen ovanligt att det blir vatten stående på det viset som du säger. Det kan ju vara därför du inte har fått några andra svar än mitt?

Har du kontrollerat de punkter som jag nämnde? Att det gurglar i värmepaketet på E31, E32, och E34 är mer eller mindre standard, kanske kan bli så med åren på E38 med?
52
håbba
530 XD E61 LCI 07
Hej igen Iwarsson.
Gurglandet uppstår enbart direkt efter maskintvätt för att sedan upphöra efter en stunds varmkörning vartefter imman också försvinner.
Så på något sätt kommer det in vatten i ventilationen efter maskintvätt. Något dränage igensatt med pollen, någon lucka i luftintag som inte stänger ?
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
dränageledningen till AC:n kan sätta igen, vavid ett gurglande ljuid uppstår.
/Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.