|
|
|
|---|---|
|
Ska ev. köpa en 850 och då surfar man runt en del och vissa frågor lyfts ju självklart. Kanske ska börja med att förklara att jag är mycket väl medveten om att det är en GT vagn. Men jag gillar den gamla FIA GT racingen och gamla Le Lans (som BMW borde kört med E31). Sen finns det gaska många tung järn som ändå används som sportbilar. Supra, 3000 GT o.s.v. Sen så finns det 30 000 bilar alla måste inte vara original. Problemet med att få den till en Ringen bil är vikten. Jag har förstått att stolarna väger bly och med ett par lättare hittar man minst 100 kg. Sen är det ju alla el som väger också. Om man börjar fegt och bara vill lätta det som går att återställa, var börjar man och vad ger det? | |
| huv och baklucka borde ge en del.. rensa ut allt onödigt i inredningen och sedan lättare fälgar.. detta borde ge 50-150kg beroende på hur mycket man gör | |
|
Det trista med dom tunga stolarna är det integrerande säkerhets bältet. Kan nog bli svårt att ersätta med tex ett par sparcostolar. Hur ska man fästa bältet på ett godkänt sätt? Annars känns det som ALLT är tungt och gediget på den bilen. 4 stegad automat låda känns inte racing direkt. Jag ska också ner till ringen med min bil i år. Det första jag ska fixa innan jag drar ner är väghållmingen. |
|
|
BMW har ju tyvärr byggt ganska tråkiga automatlådor. Tror det är därför motorerna upplevs som karaktärslösa. Jag har haft M60B40 automat och har nu M62B44 manuell. M62:an är med tanke på varvet en tråkigare motor men upplevs sjukt mycket bättre pga lådan. Samma med manuell låda till M60. Blir en helt annat bil. Därför ska det mycket till innan jag köper en automat igen. Men det blir ju en del letande för att hitta manuella bilar. Det finns t.ex. bara 50 manuella 740 E38 i Sverige. Och då är de flesta 4,0. Har du en automat så skriv ut A i modellbeteckningen så vi manuellnördar står ut och lyser! Ska jag byta stolar får man alltså gå all-in och riva hela inredningen och sätta 4 punktsbälten. Andra tips? |
|
|
Jag letade också efter en manuell men tröttnade efter ett tag. Men om det finns en där ute som som har tröttnat på sin manuella och vill byta mot en automat så.... Det finns ju några e-31 som har konveterats till banbilar,gemansamt för samtliga verkar vara att det kostar både tid och pengar. Om jag har fattat allt rätt så finns bara m60 som manuell, förutom csi såklart. Sedan är det lättare att chippa en m60 jämfört med senare modeller. Jag har hört att man ska kunna typ chippa även automaten, om det stämmer vet jag ej. Du kan byta bakre diffen mot en m5 e-34,då får du ändrad utväxling samt även diffbroms. |
|
|
Du kan lätta kanske 150kg, men det är ett jävla jobb, involverar skära plåt i motorrum etc. Enklast är väl att ersätta 2x18kg batterierna med ett lättviktsbatteri, plocka ur extrahjul, ACC o lite sånt. Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.