|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
ja frågan är, hur mår en gammal BMW e36 från -99 av denna smörja? Länk blir de till å tanka 98 som knappt finns i Norrtälje? tacksam för svar :) MvH | |
| Hur menar du - Det står ju i länken att alla BMW-bensinare kan köras på E10..? | |
|
Lista på bilar som klarar E10 Länk Jag var helt ovetande om detta men kommer nog börja köra med 98 oktan istället.. // Erik |
|
|
Bilar klaras att köra på E85 om så är,men det dom inte skriver öppet om är de sk miljöbilarna som är avsedda för E85 bränslet som drabbas av motorhaverier etc. Allt för miljön och låt oss bilister stå för kostnaderna då tillverkarna inte bryr sej. Problemet med just Etanolet är att reningsgraden för hartser inte är kontrollerat samt testat med vilket gränsvärde det bör ha för att inte förstöra bränslesystem etc. Detta talas det tyst om,och anledningen till den bättre funktionen av motorn när man kör på 98 alt 99oktanet (V-power) är avsaknaden av etanolet. Detta kommer att påverka framtida bilar/motorer inom kort då E10 introduceras på marknaden...sanna mina ord !! Ford är den enda tillverkaren som offentligt gått ut med följande rekommendation till sina miljöfordon (E85).. *Kör varannan tank på vanlig 95oktan. *Byt olja var 1500:e mil ( normalt 3000 mil ). Ändå havererar motorer pga etanolets aggressiva egenskaper. |
|
| E10 är mer eller mindre standard i USA och det verkar fungera bra. | |
| Länk | |
| jo sett listan med vilka bilar som klarar vad, men jag litar inte på den listan. | |
|
Jag tror det mer handlar om att biltillverkarna inte vill/vågar garantera att alla går på E10. |
|
|
Fords rekommendation: Länk Fler råd ang etanolets inverkan: Länk Länk Länk |
|
|
BMW rekommenderar ändå 98 oktan för min bil (320i), så det är givet att jag kommer att undvika den nya soppan, så länge 98/99 finns. Faktum är att den enda anledningen till att jag tankar 95 oktan just nu är för att min lokala mack där jag tankat i 10 år nu tvingades ersätta 98 oktan med E85. Har för övrigt aldrig sett någon tanka etanol där... Boldly goes where no BMW has gone before |
|
| Alex84: Jag är ägaren av en Ford FFV. Mig veterligen finns det alls inte några nu gällande rekommendationer att köra på bensin. Det du länkar till är ju från ifjol då man bl.a blev varse att för höga halter av sulfater i E85 kunde ge fel på motorerna. Detta har man numera under kontroll så det ska inte längre vara något problem. Att sådant kan hända med ett relativt "nytt" bränsle ser jag inte som skäl till att man aldrig mera ska använda det. Bytesintervallet för oljan är däremot ännu kortare än du anger, var 1000:e mil om jag kör på E85, 2000 mil för bensinare. Det håller jag med om är en nackdel. Tror säkert det skulle gå att få bukt med, men misstänker att vare sig biltillverkarna eller oljebolagen är särskilt brydda... | |
Ekin |
I Finland så har vi redan E10, men jag kör nog med 98 istället, här iaf är prisskillnaden så liten att det spelar ingen roll vad du kör med. Dels går bilen bättre med 98. har även hört att man ska byta bränslefilter oftare med E10 p.g.a att Etanolet löser upp skit i gamla bränsletankar och ledningar. Men inte tror jag motorerna lider av det nya bränslet, 98 eller E5 innehåller ju 5% etanol. |
|
hur är brännsleförbrukningen med E10? när man prova å blanda ut lite E85 med E95 för många år sendan så var de ändå inte värt då förbrukningen ökade mer än priskillnaden per liter.. |
|
|
Bränsleförbrukningen ökar med 26% vid körning av E85 bränslet. Detta beror på att bränslet innehåller 1 syre molekyl ( O2 ) och motorstyrningen stryper således luftintaget då det finns syre med i bränslet. Detta faktum medför ökad brandrisk vid tankning så därför byggde mackar om i Sverige för att säkra ev brand vid takningar. E85 bränslet kan således brinna inuti tanken medans bensin enbart brinner vid tankrörets mynning då blandingen är för fet i tanken för att antändas. Men tillbaka till den 10% iga 95an.. Generellt och enkelt beskrivet så ökar förbrukningen med 0,003% för varje %uell inblandning av Etanol i bensinen. Vid dagen 95oktan ala 5% ökar den med 0,003 x 5 = 1,5% Med den nya 95an ala 10% blir det enkelt beskrivet = 3% bränsleökning. Detta är vetenskaplig fakta då syre innehållet ökar i takt med Etanol-innehållet i bränslet vs motorstyrningen. 3% på ett pris av 13,50 ger en merkostnad teoretiskt på ~41öre/litern. Räknat på en bil som drar 0,85lit/mil så blir effekten att bilen dra ~0,88 lit/mil och kostnaden ökar med samma,dvs ~41öre/milen. Nu vet jag inte skillnaden direkt mellan 95 vs 98 i priset,men det ligger väl runt 50öre/lit i skillnad,så de som skriver att man förlorar typ 10öre/milen på detta har således helt rätt :) Men,om motorn både känns piggare och går jämnare med 98,99 soppan och att inte gasfoten blir tyngre så är det ett lika läge kostnadsmässigt tror jag :) |
|
|
Alex84: Vilka märkliga teorier du har, haha! De flesta "bensinbilars" motorstyrning har väl inte ens möjlighet att påverka luftmängden in till motorn vid vanlig drift, detta då de har mekaniskt styrt gasspjäll via gaspedalen. Nej, att bränsleförbrukningen ökar med hög andel etanol beror på etanolens lägre energiinnehåll per liter. Motorstyrningen känner av att motorn går för magert och ökar då på mängden insprutat bränsle. En ordinär "bensinbil" har dock ofta en övre gräns på hur mycket som den kan öka på innan det "tar stopp", vilket är den främsta orsaken till att man inte kan köra på E85 utan att modifiera motorn. (Kallstarterna är en annan sak som inte funkar bra i en bensinbil som man har för mycket E85 i) Sen när det gäller lägre inblandningar, som t.ex E10, så brukar det faktiskt vara så att bl.a det syre etanolen innehåller hjälper till att förbränna bensinen effektivare så att bränsleförbrukningen inte alls behöver öka utan kan hållas ganska konstant och t.o.m sjunka uppåt 15-20% etanol. Sen vid högre inblandningar så kommer etanolens lägre energiinnehåll att bli dominant och då ökar förbrukningen. M.a.o finns det inte alls ett så enkelt linjärt förhållande mellan bränsleförbrukningens storlek och andelen E85. |
|
|
Precis vad svenskarna behöver, mer etanol i gastanken så att det skövlas mer regnskog i brasilien... En fotnot till detta är att högtrycksbränslepumparna i N54-motorn fallerar oftare i USA än i EU, förmodligen pga högre etanolhalt i bensinen. |
|
| JockeX: Skippa först köttet så minskar du skövling av regnskog markant. Sen är det lovande forskning/utveckling och t.o.m produktion av etanol av annat än den s.k förstagenerationens etanol görs av. Ska man aldrig börja med nått nytt förrän det är "perfekt" så lär vi sitta där med häst och vagn när oljan blir svindyr. | |
|
@Baggis: Mängden luft/bränsle blandning styrs via Lambdan om Du är insatt? Du reglerar gasspjället mekaniskt ja,men utifrån det behov av bränsle som styrningen ger !! Så på detta sättet så påverkar du omedvetet spjället mindre för att motorn skall prestera ! Därför luras många i sina experiment av den sk färd datorn som anger bränslekonsumtionen när dom testar att köra på E85 ! Förövrigt verkar Du otroligt dåligt insatt i ämnet Etanol !! |
|
|
Lite off topic,men för de kunskapstörstande ;)....håll till godo.. Länk |
|
| Alex84: Goddag yxskaft ;-) Det var dagens mest "intressanta" svar. Dvs att jag är otroligt dåligt insatt i ämnet Etanol. Jag har ju bara kört åtskilliga tusentals mil på E85 i ett flertal bilar. Jag har ju bara diskuterat och lärt mig om det under lång tid. Så visst, jag har inte 100 års erfarenhet, jag jobbar inte på motorlabb, jag är inte professor i förbränningsteknik. Inte heller har jag en doktorsexamen i "allvetande". Så vad vet jag. Nä du har rätt.. Det är "käften stängd" jag enbart ska hålla. Tur då att du vet och kan allt! | |
|
faktiskt så skiter jag blanka fan i miljön, jag bryr mig enbart om min egen familj ekonomi och prylar jag äger. i mina ögon är Etanol inge vidare å ha om du int redan har en "äkta" etanolbil, därför vill jag ha så lite etanol i soppan som möjligt. blir till å leta upp 98 så länge.. vintertid drar ändå min bil mindre på 98 än 95 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.