AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.158

Bmw 320d E90 - Stendöd

Nu
2
Numan94
Audi A4 2.0TSq
Hej på er alla Autopower.se användare! Nyreggad här för att beskriva ett litet problem :)

Det är så att min farbror köpte en BMW 320d E90 som är en '08 och har bara rullat 2800mil, köpt från Bmw Göteborg. De första två månaderna lovordade han bilen hela tiden, som t.ex ''Från och med nu gäller det bara BMW för mig'' :). Men men, för två veckor sedan dog bilen TOTALT. När han åkte hem från Kungälv dog bilen 200m från hans hus. Han ringde mig direkt och sade att bilen gav varningen; please cut ignition, engine overheated. Då tänkte jag hur kör ni bilen? Fyller du aldrig på med kylarvätska osv. Då sa farbror att bilen aldrig hade varnat för det plus att han fyllde på kylarvätska någon vecka sedan. BMW assistants ringdes och de plockade upp bilen efter 10 min. Nu har bilen legat där i siså två veckor utan någon möjlig förklaring till varför bilen är död. Bilen körde max på fläkten plus att den inte kunde åka över 20km/h limp-mode kanske? Så vad tror ni problemet är?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Skulle gissa att det är nån typ av mjukvarufel. Låter konstigt att en så ny bil bara tvärdör och vägrar starta igen.
Nu
2
Numan94
Audi A4 2.0TSq
Bilen gick att starta fast motorfläkten körde på max, gick inte att köra snabbare än 20km/h
RY
155
RYN
545e -21
Jag skulle gissa på givarfel.
Avbrott i någon givare som ger styrsystemet information om någon viktig temperatur i maskinen. Kylvatten- eller oljetemp kanske?

Vet inte vad för typ av tempgivare som används i en bilmotor men är det resistansgivare så skulle det kunna ge höglarm vid avbrott.

/Ronny
tj
432
tjoa
320d Touring -14
om temp givaren är kass och systemet " tror" att motorn är varm reduceras motoreffekten och det är väl därför fläkten går på högvarv skulle jag tro.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.