AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.463

e46 Oljeläckage från toppen?

Be
20
Bergisaksson
330i -01 E46
Hej!

Hade nyligen in min 330i e46 in på verkstan för att fixa en "frusen" vevhusventilation. Nu, ca 100 mil senare har jag fått ett nytt läckage som förmodligen kommer från toppen. Antar att det är packningen som farit, men vill vara säker. Någon som vet hur man kollar/fixar ett sådant problem eller ev har några andra tips?

Oljan läcker ovanför grenröret ganska långt bak på toppen.

Mvh

BMW - The ultimate driving machine!
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Det är inte ovanligt att man får byta ventilkåpspackningen också efter att VV har frusit.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Förmodligen har ventilkåpspackningen tryckts ut. Gör riktigt rent med en trasa och lite bensin (kall motor). Då kan du utesluta att det är gammal olja. Jag har drabbats av frusen ventilation två gånger och oljan har kommit ut via ventilkåpan. Jag sparar dock den gamla packningen som säkerhetsventil. Det läcker normalt inget från den. Det är bättre att ev. övertryck får gå ut den vägen. Det händer annars ibland att olja trycks bakvägen upp i oljeavskiljaren och in i motorn via insuget. Då blir det motorbyte istället.
Be
20
Bergisaksson
330i -01 E46
Tack för svar. Men lite som jag inte förstår. Om det nu är ventilkåpspackningen som måste bytas, hur ska man gå till väga? Är det något man kan göra själv med lite experthjälp eller är det lika att lämna in den?

Be
20
Bergisaksson
330i -01 E46
En till sak, hur kan man vara säker på att det är ventilationskåpan? Vart "ska" det komma ut olja då i vanliga fall?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inga problem att byta den. Kanske lite pillrigare på en 3-serie där en del av kåpan sticker in under vindruteramen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.