AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.192

Tanka V-power i 528iAT 00:a?

Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Ville höra om det går bra eller om man ska undvika det? I min förra Mondeo sänkte jag nämligen bränsleförbrukningen med ett par cl/milen. Tack på förhand. Mvh//Erik
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det går alldeles utmärkt. 98 och 99 oktan innehåller ingen etanol heller, så det är bara bra för din fina sugmotor :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
v-power kan vara lite overkill men 98 oktan är motorn konstruerad för att nyttja. Milkostnaden blir densamma men V-power blir dyrare.
Rekommenderar starkt 98oktan (om det finns att tillgå? )
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Då får det bli 98-oktan då. Tackar för svaren ;)
JAg kör på 95 och har inte upplevt några som helst problem.
Er
71
Erik_th
528iA Touring-00
Jag har också kört på 95 oktan hela tiden. Tänkte bara om jag kunde sänka bränsleförbrukningen med ett par cl/mil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det brukar nog gå jämnt ut med tanke på att priset är högre på 98.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Nu kommer 95 oktan få 10% etanol from 1:e maj, istf 5% som tidigare. Hörde något om någon lista med "kompatibla" bilar, dvs bilar som har bränslesystem utan gummi som tar stryk av högre etanolkoncentration, där iaf samtliga BMW sedan 70-talet listades. Lite sidospår, men än mer anledning till att tanka 98 eller ännu hellre 99. Vet inte om det är sant, men jag tyckte det viskades om att 98 ska bli E5 också nu :/
ma
7.450
marin849
98 ska bli E5!? argh!
5-10% gör ingen större skillnad, det är bara en fördel med lite sprit i soppan nu under vintern, man slipper fukt och kondensproblem.
Skrönorna flödar vilt såg jag på nåt annat forum eller nättidning härom veckan. Speciellt brukar många tro att redan t.ex E5 ger 104 oktanig soppa, detta bara för att ren 100% sprit kan sägas ha denna oktanhalt. Man kör som bekant aldrig på 100% sprit, all nerblandning med bensin ger lägre oktanhalt osv, E5 ger ingen höjning alls pga just spritinblandningen, den är alldeles för låg.

Toleransen har aldrig varit hårfin på detta, många har kört omkring med kanske 4-8% inblandning, lyckligt ovetande.
Det finns större bekymmer att bry sig om...)

FP
ma
7.450
marin849
Det vore ju en aning korkat av bensinbolagen att sälja 104oktan men ta betalt för 95 :)
Jag kör på 98 oktan på sommaren (betydligt varmare insugsluft) så behöver inte knacksensorerna ligga och försena tändningen hela tiden. Det blir också lättare att köra iväg utan så mycket kopplingsslir (manuell) då det ibland händer att tändningen tillfälligt fördröjs pga knack i startögonblicket=ryck. På vintern (särskilt nu när det är svinkallt) kör jag på 95.
Frågan är väl lite hypotetisk, man säljer ju ingen ren sprit i pumpen, det kan aldrig bli några 104 oktan i bränslet, även om det i folkmun heter att man "kör på etanol".
Eftersom oktanhalten i sig inte innebär någon ökad energi eller liknande så skall vi kanske vara glada för att det inte är ren sprit vi tankar, etanol har ju runt 30% lägre energiinnehåll än bensin. Redan E85 har ju betydligt lägre energiinnehåll än vanlig bensin, därav den betydligt ökade förbrukningen för att bibehålla likvärdig effekt ur motorn.
E5 (vanlig 95 oktan) har så lite spritinblandning att man kan bortse från detta.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.