|
|
|
|---|---|
|
...gör inte bara importbilen billigare i Tyskland utan även sommardäcken hos internethandlarna. Såg nu att priset på 255-35-18 sjunkit med ca 1000kr/däck sedan sist jag kollade för ca ett år sedan. Nu får vi hoppas att kylan slutar snart så de nya sommardäcken kan åka på. | |
|
Låter kanon,när jag ska ner till Tyskland till våren/sommaren för att införskaffa en M3 Cab-2005/2006.. Jakten pågår för fullt...finns enbart 11 st cab 2005/2006 på mobile.de....Ingen passar mig riktigt... Förhoppningsvis kommer de ut flera intressanta objekt framåt vårkanten! |
|
|
Låter bra. Var själv riktigt nära att slå till på en 325dT M-sport i München för 1,5 år sedan för ca 24,000EUR. Tur var kanske det för då stod Euron i 9,70... Helt klart är det privatimporten plötsligt intressant igen. |
|
|
Har ni importerat bilar förr? Jag skulle vilja höra hur många timmar man kan räkna med att få lägga ned på pappersexercisen och anpassandet till svenska trafikregler och om det är svårt att få dem igenom SBP. Vad är det man brukar behöva göra? En approximerad kostnad skulle inte heller vara fel. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh, väl i sverige är det inte många timmar. Läs AP's importguide om du inte gjort det. |
|
|
Esadh: Jag har aldrig själv importerat en bil men varit riktigt nära vid ett par tillfällen. Detta har varit via tyska BMW handlare och de har alla erbjudit sig att själva ordna pappersexcerisen, dvs det hade bara varit att åka ned och hämta bilen med exportskyltarna på. När du sedan kommit till Sverige är det precis som BjörnB säger inte många timmar det handlar om. Men som sagt, importguiden på forumet är suverän. Länk! |
|
| Jag har hämtat xx-antal bilar i D, och det är busenkelt. Senaste var för 3-4 år sen, men det kanske är dax igen :-) | |
|
Letar också efter något kul i DE. esadh: det som förändrats i Sverige sedan jag senast tog hem en bil 2007 är att man först måste skicka in dokument för ursprungskontroll och när den är klar så kan man boka in tid för regbesiktning. Förr kunde man i princip kör direkt från Tyskland till en SBP-anläggning och regbesiktiga och 2-3 dagar senare hade du skyltar och bilen var körklar. Nu blir det lite mer väntan innan bilen är körklar här hemma. Vad det hela kostar beror ju lite på hur man var i Sverige du bor och var i Tyskland bilen finns samt hur man reser ner. Jag har två gånger flygit ner, tagit hyrbil, en hotellnatt och sedan hämtat bilen och kört hela vägen hem. Ena gången flög jag för bonuspoäng och andra gången hittade jag en billig biljett för ca. 1000-lappen så totalsumman har väl hamnat på under 5000kr för hela resan. Senaste gången så åkte vi ner med en kompis bil, övernattade, hämtade bilen och körde hela vägen hem. Tror detta alternativ blev dyrare då det blev 3 x bensin, 3 x färja, 3 x bro men det var ju betydligt trevligare... Räknar man 8-10.000kr totalt för att få hem bilen så är man nog inte helt fel ute. ___ //Ulf |
|
|
Håller med Programmer! 8-10 papp räknar jag oxå med när jag ska ner |
|
|
Min far samt min bmw mekaniker ska följa med.. min bmw mek hämtade hem en 330 cab-2005 till sig själv ,och det var dec 2005 när bilen hade gått ca 900 mil...allt som allt kostade de honom med resa,skyltar,bes.försäkring m.m 8-10 papp totalt.. |
|
|
Jag tackar för tips och andra svar. Så generellt är det alltså ingenting man måste byta/anpassa på bilen (ljus eller whatever) för att den ska bli godkänd i Sverige, tolkar jag det som. Programmer: Ja, det är ju avstånd och nätter som kostar. Jag är ju välsignad med att bo i ett landskap där " enda fördelen är att man lätt kan ta sig ut ur Sverige" enligt min ena bror. ;-) Jag har väl varit i landet "über alles" över dagen ett par gånger och en resa till är på ingång. Dock inte för att köpa just bil... *host* Det vore ju hyfsat snyggt att hitta en bra bil i Sassnitz med omnejd. 3x 13 mil resa till Trelleborg, 2x personbiljetter färja enkel, 1x bilbiljett färja. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Esadh.. ju längre söderut du kommer,desto bättre bilar i tyskland... |
|
|
Oftast är det så att det är bättre söderut och småhandlarna i Hamburg bör man undvika. Jag har alltid letat över hela Tyskland men trots det har mina tre importer varit från de norra delarna, två från sydväst om Hannover och en från söder om Rostock. Jag bor också nära utfarten från Sverige (3 mil) så man är ganska snabbt nere vid färjan Rödby-Puttgarden. ___ //Ulf |
|
|
Åker ner själv till München nästa vecka och hämtar en nästintill fullutrustad MB E320 CDI -08 för mycket mindre pengar än vad en motsvarande kostar i Sverige. Köp från auktoriserad handlare med kvalitetsgaranti motsvarande Premium Selection så får du en väl beskriven ärlig bil. Dessutom hjälper handlaren till med allt pappersarbete. Tyskarna är otroligt serviceinriktade även för oss som har 1000 frågor. :) Räkna med 10.000 för importkostnader tills bilen är inreggad i Sverige. |
|
|
"Så generellt är det alltså ingenting man måste byta/anpassa på bilen (ljus eller whatever) för att den ska bli godkänd i Sverige, tolkar jag det som." Vanligtvis inte på nyare bilar, men återigen börja med en eminenta importguiden så ser du att tex sidoblinkers kan behöva monteras. |
|
| Jag kikade på min senaste import som gjordes 2007. Euron stod då i 9,20 och jag landade på 8024 kronor. I det ingick flygbiljett, bränsle, försäkring, registreringsbesiktning, hotell, färja, exportskyltar, tåg, öresundsbron. | |
| Snarare sjunkande kronkurs, 400.000€ är 40 tusen miljarder kr Länk | |
|
Hahaha, nu har någon haft för mycket fritid igen. Eller för lite att göra på jobbet. Att bara börja ansträngningen med att göra en sådan där sida ger ju för mycket uppmärksamhet till dylika händelser. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.