AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.481

Bilen utslagen pga elmodul till drag + Rekommenderar dragmontör Lars Persson

An
20
Anvnamn
VW Passat Alltrack 2013
Jag tänkte passa på att rekommendera kringresande dragmontören Lars Persson. Han monterade dragkulan (avtagbar Westfalia) på min 525DA E61 för ett knappt år sedan (gjordes på parkeringen på jobbet).
Strax före jul fick jag det stora flipperspelet i bilen, alla röda varningslampor lyste, Idriven startade om var 5:e sekund, hastighetsmätaren hoppade mellan 0 och 260 km/h. Blev bärgning till BMW-verkstaden som hade väldigt svårt att hitta felet (diagnosinstrumenten visade enbart kommunikationsproblem). Efter ett par veckor kom de fram till att det var elektronikmodulen till det eftermonterade draget som var boven. Jag kontaktade då Lars som tog direktkontakt med BMW-verkstaden. Han skickade även en ny modul till verkstan som återställde bilen.
BMW-verkstan ville inte fakturera Lars direkt så jag fick stå för notan. Kostnaderna plus 500 kr sattes dock strax därefter in på mitt konto av Lars (och jag tror även Westfalia var involverade och stod för en del eller hela kostnaden).

Så här i efterhand kan jag tycka att Westfalia borde kampanja (byta ut) elektronikmodulerna. Det visade sig nämligen att det var känt att elektronikmodulen var dålig och den nya är av ny modell.

Sammanfattningsvis:
- om ni får elfel modell större i bilen kolla upp elektronikmodulen till draget!
- Lars Persson är mycket mån om att ha nöjda kunder och rekommenderas varmt!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tummen upp!

Lars är på väg till mig inom kort för ett dragmontage, känns ganska tryggt. Har bara läst gott om honom till skillnad från andra aktörer.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
tänkte anlita honom. vad kostade dragkroken totalt?
An
20
Anvnamn
VW Passat Alltrack 2013
Priset var totalt 7900 kr inkl moms, vilket betalades efter genomfört arbete. Sen tillkom förstås en besiktning för ett par hundra.
sp
14
spufuz
525 Touring -01
Jag fick problem med elen i min e39´a.
Flera konstiga elfel samt att jag inte kom åt någon av modulerna på K-bussen med INPA/EDIABAS.

Såg att säkringen till bensinvärmaren hade gått, felsökte bensinvärmaren och såg att den var defekt.
När jag väl kopplat ur kontaktstycket med K-bus kabeln som går in i bensinvärmaren försvann alla konstiga elfel direkt.
Den defekta bensinvärmaren störde ut K-bussen och ställde till det rejält för mig.
An
20
Anvnamn
VW Passat Alltrack 2013
Ja, det är uppenbart att en sketen liten kontakt/modul kan slå ut hela bilen, dagens elsystem är känsliga...
Samtidigt är det ju skönt när det inte är generalhaveri utan enbart en modul, som i mitt fall. Jag blev allt lite orolig när alla röda varningslampor lyste samtidigt.
Hej!

Angående Westfalias styrenheter!!

Dem hade vetskapen att de hade fått fel på en hel serie relä o vill hjälpa alla de drabbade!
Först gör dem ett relä sompassar alla bilar,sen råkar Bmw göra om sitt system utan att Westfalia har vetskap,trots att Westfalia tillverkar orginal kroken både fasta,avtagbara o utfällbara.

Ibland är det svårt för kunden eller verkstaden att finna felet innan dem konstaterar att det är självaste modulen som spökar.

I alla de fall som uppstått har alltid Westfalia stått upp o ersatt relä o reparationer.

Innan använde jag mig av Jaegers elsatser men fick en hel del fel på reläerna o reklammationerna tog 4-8 veckor innan jag fick nya reläer.
Då blev kunderna arga vilket jag förstår,o jag fick stå för reklamationerna själv.

Men nu har westfalia fått ordning på sina reläer o en reklamation tar allt från 2-7dagar

/Lars Persson www.dragkulan.se

Jimbonelly
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: Lars

En hel del folk har ju fått problem med den el-infällbara kroken, ska tydligen vara ett litet nylon drev som falerar och det vill/kan inte BMW byta utan de säger att hela kroken måste bytas.
Läste på forumet att någon hade plockat isär kroken själv och låtit tillverka nya i mässing.
Personligen har jag ännu inga problem med min men man vet ju aldrig och de som drabbats kanske skulle bli glada om någon kunde lösa det. Är det något som du kan fixa tror du?
Mvh
Hej!

Jag har monterat av en hel del av dessa avtagbara som har lagt av,men det finns tydligen flertalet fel som kan uppstå!
-drevet går sönder som du nämnde!
-Micro brytare som känner när kroken är i infällt eller utfällt läge!

Men tyvärr vet jag ingen som reparerar o tycker det är dåligt av Bmw!!
Men har en del kontakter så jag skall kolla om någon kan börja tillverka dessa kugghjul eller sensorer.

/Lasse www.dragkulan.se

Jimbonelly
Vi på dragkulan har monterat dragkrokar i 16 år nu :-)

Vill flinka in med lite info angående elsatser på Bmw.
Alla bilar efter april 2013 har ett nytt canbus system där man måste koppla in sig på.
Har man fel elsats eller universal elsats så får du ej i backen på bilen om du har släp tillkopplat.
För att när du får full signal på PDC vilket den får om du har ett släp tillkopplat, då lägger bilen ur backväxeln.
Beroende på funktionen att PDC vill hindra dig att backa på något,ger då växelådan infon att lägga ur växeln.

Alltid modellspecifika elsatser på BMW tack :-)

Jimbonelly
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.