AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.667

Grädde i oljepåfyllnadslocket och drar vatten

1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Köpte i helgen en BMW 523 -97, upptäckte igår att det var grädde i locket. Jag höll koll på mängden vatten i plaströret och märkte att det minskade för varje dag. Inte så mycket, när jag köpte den var nivån ganska nära locket och nu är den till hälften upp i röret när motorn är varm.

Skraj för att topplocket är paj... Torkade av grädden igår och körde 4 mil i motorvägsfart. Tittade på locket igen - ingen ny grädde.

Sen idag efter jobbet, en sträcka på 3.5 mil i vardera riktning, såg jag ny grädde i locket.

Första teorin var att det blev kondens när jag bytte oljan i en fuktig mek-hall. Teorin för försvunnet vatten är en grov slang nära kylaren som har avlagringar från intorkat vatten vid bägge ändarna, vid slangklämmorna.

Men är inte säker förstås.

Vad har ni för erfarenheter? Kan jag göra fler test?

Jag lyste i och för sig ner i kylarvattenbehållaren med ficklampa. Såg ut som illavarslande mörk färg på ytan. Använde en batteritestare och sög upp vatten nära och omkring ytan - vattnet var klart och fint. Ska fylla i mer nu så jag kan komma åt lättare och avgöra om det är olja i vattnet.

Vill försöka avgöra detta i det närmaste. Är det toppen vill jag häva köpet och lämna tillbaka bilen. Säljaren sade att den inte drog något vatten och inga betydande fel att känna till heller.

Ledsen om det är lite rörigt skrivet, hoppas ni har översende.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Vatten i oljan är inget konstigt. Gegga vid locket är helt normalt.
Ingen ide att du fyller på en massa kylarvätska den kommer pysa ut om det blir för mycket då det blir varmt.Håll koll på temperaturmätaren samt att det inte blir någon pöl under bilen. Då brukar allt vara ok. Kolla oljenivån ofta i början tills du vet vad den drar. Håll nivån på mitten så sliter du mindre på packningarna.

Även om du köpt dig en gammal häck till bil så är den motorn ovanligt bra och hållbar på alla sätt.

1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Tack för de lugnande orden. Kanske är allt ok. Motorn går i alla fall jämnt på tomgång och temperaturnålen är stabil. Fyllde på ny glykol ca 3 dl och den är ju klar. Rörde om i röret med en mejsel och snart blev det mer brunfärgat när man lyser uppifrån med en stark lampa. När man lyser med lampan från sidan ser det blå/grönt ut i kanterna och brunare mot mitten.

Kanske bara gammal kylvätska who knows.

När jag fyllde på oljan blev till det till toppen inom toleransområdet. Säljaren menade att den drog mindre än litern per år. Får se.

Andra idéer?

Fotar imorgon.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Såg att brunt kylarvatten var vanligt.. Rost... Så kanske är lugnt.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är sällan motorn ger sig om du inte har otur eller låter den koka rejält, att det försvinner vatten är inte helt ovanligt och kan bero på vad som helst. Spruckna slangar, dåliga klämmor, mikroskopiska sprickor i expansionskärlet och så vidare.

Inte heller lite kladd i oljan är ovanligt för årstiden och vissa typer av körstilar. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Ok, gött. Hoppar över foto, verkar som om det är rätt normalt då. Tack så mycket för svar. Jag tror mina slangklämmor är otäta eller den där slangen är sprucken i ändarna. I alla fall den mest synbara syndabocken för kylarvattnet.

Vilken körstil ger mer kladd?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det finns väl inget riktigt facit på det, men de flesta verkar vara lite överens om att det handlar om körning där inte motorn blir varm; korta sträckor där temperaturen inte hinner upp till mitten av mätaren samt motorväg där kalluftsflödet genom kylaren (främst genom njurarna) sköljer över motorn och ser till att hålla vevhusventilationen kall och därmed inte förångar vattnet.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Så det är VV som "renar" vattnet från oljan alltså. Ska undersöka det närmare. Speciellt nu när det ska bli så kallt till helgen. Tack.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.