|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Har kört på 98 nu i ca 5 tankar och märker absolut ingen skillnad på bensin förbrukningen, däremot så tycker jag ljudet i motorn är lite råare samt lite vibrerande vid kallstart, inbillning eller inte men så uppfattar jag det. Tankar på OK ska tillläggas om det nu är någon skillnad på vilken mack man tankar på ???? Blir 95 nästa tank........ni med 98 oktan : Dream on ..:-) |
|
|
jag fick problem med soppamätaren den gången jag tvingades tanka 95. Drog en tråd om det här någonstans och fick till svar att detta var ett känt problem på vissa bmw i just stockholmsområdet som bmw haft för utredning.. (?) Hursomhelst, jag fick rådet här att aldrig aldrig mer tanka 95 så skulle soppamätaren kanske börja visa rätt värden igen.. och efter ett par tankar v-power så började den visa korrekta värden igen. Sen dess har jag alltid tankat v-power och mätaren har fungerat korrekt sen dess. Om detta var en slump eller är svårt att svara på men jag tänker inte utmana ödet. V-Power it is. Ja det var min historia och varför jag inte tankar 95! :) |
|
|
Våra grannar i öst ( Finland ) har redan ökat kvoten på såld 98oktan. Anledningen är svårstarade bilar i kyla samt felmeddelanden på bränslestyrenheter i bilarna ( Lambda värden etc ). Även haverier rapporteras från verkstäder pga E10. Bara att söka och läsa på webben. Länk Bmw´s dementi av föregående påstående att motorerna slits hårdare av E10 ursäktades i dementin att det gällde den utomeuropeiska Etanolen ?! Kommer inte våran Etanol från Brasilien = Utomeuropeisk ? Eller vill man påstå att bensinbolagen skulle omraffinera den etanol man köper in från Brasilien? Bullshit är det vad det handlar om och detta är inget annat än politiskt beslutat utan grund för de skador som Vi bilägare blir drabbade utav i framtiden. Jag har testat köra på både E85 och olika blandningar i ett par tidigare bilar jag ägt,bla en E36 325 -94. Att Etanolen rengör och påverkar motor/motoroljor råder inget tvivel om för mej. Den är och förblir aggressiv oavsett vilka dementier olika instanser vill låta säga. Framtiden lär visa (tyvärr) oss alla vilka skador som uppstår eller ej.. |
|
|
Helt sjukt bilhelvete drar bara mindre och mindre bensin tankar bara 99 nu sen jag fick nya kortet från skäll |
|
|
Synd att Du inte kollade stiften före byte av bränsle och nu när Du kört några vändor på V-power soppan ;) Lovar att det är en stor skillnad på dom utseende mässigt :) Detta är inget nytt med V-power,och om ingen skulle tycka att det är någomn skillnad så har V-power varit borta från marknaden för länge sedan !! From nästa tank i min T5a så kommer det att fyllas på med V-Power. Helt övertygad om att detta kommer märkas i denna Turbo-maskin ;) |
|
|
Absolut kom gärna med lite mätvärden/resultat efter att du kört nån tank |
|
|
Hade en 525 iT -01 som jag körde med V-Power soppan i hela förra sommaren som ett ex. Trots att V-Power soppan var så pass mycket dyrare än 95an så räknade jag ut att jag förlorade ca 14öre milen på att åka V-Power,men motorn var så mycket piggare än med 95 i tanken :) Det kändes mest i stadstrafiken,dvs på de lägre varven upp till 2000 rpm. Där var det kännbar skillnad med V-power soppan i tanken. Bättre vridmoment och betydligt jämnare gång var de upplevelser jag hade utan detta. |
|
| Ni som förespråkar 98 okt av ekonomiskt fördelaktiga skäl. Blir det verkligen billigare att köra på? Eventuellt så har jag kommit fram till att bilen nu dragit 0,83 med 98okt och 0,86 med 95 okt. Orkar inte räkna, men blir det verkligen lönsamt? | |
| Finns det inte roligare saker att spara in på än att räkna ören mellan 95 och 99 oktan? Släck sänglampan fem minuter tidigare om kvällen istället ;) | |
| Räcker med att det går jämnt upp för mig för att jag skall tanka 98-99 | |
|
För mig behöver det inte ens gå helt helt jämt upp även om det gör det i visa fall. Det viktigaste är att bilen och motorn som man lagt massa pengar på får rätt bränsle och fungerar optimalt istället för det billigaste utspäda skitet som kanske sparar några ören i plånboken. BMW 4 Life |
|
| Håller med dig till fullo CTech | |
| Håller med Er båda CTech & Dalabjerven ;) | |
| Bytte olja häromdagen och såg att allt gult klafs som sitter på oljepåfyllningslocket var borta vet inte om det har med kvaliteten på bensinen att göra men man börjar ju undra | |
| Det gula klafset är kondensvatten som bildas när det är för kallt ute för att vevhusgaserna skall behålla ångform hela vägen ut genom vevhusventilationen. Det är vårens förtjänst att det är borta nu. | |
|
Körde ett flyttlas igår med kåpsläp 1,2 liter mil plan väg 90km/h med farthållare lufttryck 2,5 i släpvagnsdäcken och 2,8 i bildäcken |
|
|
Superbumpning ;) Hur har det gått för Er 98/V-Power människor ? Intressant att höra Era reflektioner efter ett tag. Eller har Ni konverterat till E85? ;) |
|
| Jag kör enbart på V-Power med min Alpina B8 och tycker den går lite bättre än med standard blyfri 98. | |
|
Kör diesel nuförtiden och det är ännu större skillnad där. Med husvagn och ok soppa 0.99 l/mil Med husvagn och 15% innblandning villaolja 0.86 Dessutom är villaoljan en krona billigare. och vilken skillnad i effekt helt sjukt. Har ej tankat 100% olja än då jag är rädd att partikelfiltret tar stryk. |
|
|
Kör bara V-Power... En bra bil behöver bra soppa, alkoholen häller jag i mig själv... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.