|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Sorry 93 97 99 är dom korekta oktantalen och tror att ju högre oktan desto mindre risk för ispropp |
|
|
Vanlig bensin är den äldre eller idag 98 alt 99 oktan utan Etanol inblandning. Men 98oktan lär få en skvätt Etanol ( 5% ) framöver har jag läst. Men idag är den fri från etanol ( har kontaktat svenska shell i frågan ). V-Power ( 99okt ) samt 98 okt har ingen inblandning idag av etanol. |
|
|
För ca. 5 år sedan när jag bl a hade en V70 2.4t -02 så gjorde jag en test av V-power vs 95. Min fru pendlade på den tiden 16 mil per dag varav merparten var motorväg med farthållare. Bilen kördes i princip väldigt lite utöver hennes resor till jobbet. Kommer inte ihåg hur många tankar av vardera kvalitet det blev men tror nog det 4-5 fulla tankar så systemen hade gott om tid att känna av förändringen. Resultatet? I princip ingen skillnad i förbrukning så att tanka V-power var att elda för kråkorna...i mitt fall. Det finns en lång tråd från 2005 om just V-power där jag presenterar mina resultat. Min 530 körde jag de första åren på 98 men gick sedan över till 95. Kan inte se någon skillnad på förbrukningen och den går inte heller något sämre, åtminstonde inget man känner. ___ //Ulf |
|
|
Att förbrukningen skulle sjunka från 1,10 till 0,95 genom att byta från 95 till 98 för exakt samma blandad körning förutsätter jag att ingen tror på. Jag har också kört en tank på 0,95 och en annan på 1,10 men då har det knappast varit samma typ av körning. För att ge ett kul exempel på konstig förbrukning...Med min 530 skulle jag på ett kundbesök i Ljungby vilket innebär ca. 20 mil i vardera riktningen. Tankade fullt i Löddeköpinge, nollade färddatorn och körde direkt ut på motorvägen E6 som går hela vägen till Ljungby. Var ute i god tid och satte farthållare på drygt 110. Väl framme så står förbrukningen på 0,90. Är hos kunden en 4-5 timmar (= bilen kall igen) och kör sedan hem samma väg i andra riktningen med farthållaren inställd på samma hastighet. Väl hemma så står förbrukningen på 0,85 vilket betyder att förbrukningen på hemresan var 0,80. Trafiken var gles i båda riktningarna och det var få gånger jag behövde avvika från min valda hastighet och utetemperaturen var identiskt. Har ingen förklaring till detta. Tänkte jag skulle testa samma sak nästa gång men jag har inte varit där någon mer gång. ___ //Ulf |
|
| Min bil drar mer på V-Power än 98. Låg på över 1.33 med V och nu ligger jag på ca 1.26 | |
|
Helt sjukt att det kan vara så olika mellan olika bilar man ska nog mappa bilen direkt när man köper den för att vara säker på att det är så optimalt som möjligt det verkar ju som att det är hur som helst med orginalmappningen |
|
| Körstil har mer inverkan på bränsleförbrukningen än vad som finns i tanken. Alla dessa personliga jämförelser är helt ointressanta eftersom körcykeln för varje tank har skilt sig från den föregående och nästkommande. | |
Ekin |
gOry> måste säga att jag aldrig haft problem med att det skulle frysa i bränslesystemet. Min bil har stått 10dagar med nästan tom tank och med temperaturer från -15 till -35, men idag starta ja och for till macken o tanka i vanlig ordning. Min bil e ju över 20år också. Men säkert om man råkar ha vatten i bränslet så förstår ja att de kan frysa i nån ledning. |
|
själv kör jag alltid på V-Power (99). "får för mig" att bilen går bättre på det, och den känns faktiskt piggare och alertare också, tycker den växlar på lite annorlunda varvtal mot 95 oktan, fast det är ganska svårt att se skillnaden i förbrukning. förbrukning är som programmer säger mest beroende av den egna körstilen. har kört långkörningar med min 750 (E65) där jag varit nere på 0.9 i förbrukning, men har även varit upp i 1.3 när man kört lite "glatt" och mer i stan. huruvida det blir billigare eller ej med v-power vet jag inte, fast å andra sidan spelar det väl inte någon stor roll heller, på några procent förbrukning hit och dit, det är ju värdeminskningen på bilen som är den stora kostnaden, inte drivmedlet. i tyskland finns förresten V-Power Racing också (100 octan), då inbillade man sig att det gick ännu bättre :) och vem vet kanske det gjorde det också. Hursomhelst fick i alla fall jag ett extra smil på läpparna med den soppan i tanken, och det är väl värt några extra kronor i sig. Mvh //Ulf |
|
|
Jag kan inte förstå alla ni som litar på eran färddator?? Den förbrukning ni ser där stämmer sällan till 100%. Ska ni mäta och få ett tillförlitligt resultat så är det bara tanka full tank och mäta förbrukningen till nästa gång du tankar fullt... Och skulle det nu stämma att det blir billigare med V-power från shell så är ju frågan om man fortfarande åker billigare på säg 95 oktan köpt på JET? För i de flesta fall är ju JET billigare än alla andra mackar... Men absolut en intressant frågeställning... MVH |
|
|
sjobusen: Förbrukningen dom ser i färddatorn stämmer sällan 100% till förhållande till sträckan men de är inte intressant i detta fall, efter som man bara vill få fram skillnaden. Skulle vilja påstå att de kan diffa mer mellan pumpstationerna i mellan. För några år sen fyllde jag en 5liters dunk rätt ofta på många olika stationer och de kunde diffa upp till 1L! :S Så kör vidare med siffrorna på färddatorn, och håll koll på andra faktorer som påverkar resultatet mer, tex däcktryck, AC:n från/inkopplad osv. |
|
carl530 |
Ni har endast nytta av att köra på 98 / 99 mot 95 om bilens tänding är inställd för det! Vissa tyska bilar är ställda för 91 oktan.. |
|
carl530: Bilar med knacksensor ställer om sig efter vad som finns i tanken. Att de sedan kan ställa om sig så det går utan risk för spikningar ner till 91 oktan är en helt annan sak. Bara för att de kan gå med 91okt betyder det inte att de inte går bättre med 98 då de kan ställa en annan tändning :) Fast givetvis får man ut mer av det om man gör en ordentlig mappning för det. |
|
carl530 |
cheffer: Det är jag medveten om. Men systemet kan bara backa tändningen inte öka den. Så om bilen kan gå utan att backa tändningen med 91 oktan i tanken tjänar man inget på att tanka 98 oktan. Om man inte ökar på tändningen några grader dvs. |
|
Jag har gjort mätningarna med trippmätaren och literantalet på pumpen och har alltid tankat fullt. Carl530 fattar inte riktigt vad du menar varför skulle systemet vilja backa tändningen med 91 oktan för det är väl tvärtom att ju högra oktan desto tidigare tändning |
|
|
Dom har nån drive nu 99 försäljarna 25 öre rabatt per liter fram till 31 aug |
|
| Kör alltid exakt samma väg till jobbet och hem. Nollar alltid trippmätaren vid varje tanktillfälle. Har provat att köra länge på 98, för att därefter köra på 95. Ingen större skillnad, kommer lika långt på en full tank med både 98 som 95. Tankar enbart 95 numera. | |
|
Det verkar vara olika resultat på olika bilar. Min 530 är det bara marginell skillnad mellan 98 & 95. Den ligger stadigt på 0,94l/mil med 98 oktan och ökar till 0,97 med 95 med samma körning. Vår andra bil 740 turbo är mer känslig på bränslet. Den minskar från 0,98 på 95 oktan till 0,92 på 98. Och på volvon kan man klart se på turbotrycksmätaren hur mycket mer gas man måste ha för att hålla samma hastighet på 95 som 98. Den blir märkbart starkare på låga varvtal och därav behövs mindre gaspådrag. Och ändå tydligare blev det när jag prövade 70%95 & 30% etanol. Då ökade förbrukningen till 1,05 och bilen blev mycket svagare på låga varvtal men mycket starkare på höga. Mvh Martin |
|
|
ju högre oktantal ju mer svårantäntligt är väll bränslet? så tändningen måste gå tidigare om man kör högt oktan. eller är jag ute å cyklar? BMW ownz |
|
|
jag tillhör nog dom dum snåla som tankar 95 rätt ofta, försöker dock nu byta över helt till att köra 98-99okan. Sen beror min bränsleförbrukning mestdels på hur jag kör. Ena dagen kör man på 0,9 andra dagen samma sträcka på 1,2. Visserligen körde jag i sommras på tysklands v-power liknade soppa och låg och pendla 110-200k/h och fick ett snitt på 0.93. Och nu i helgen körde jag göteborg-varberg varberg-göteborg på farthållaren i 140km/h kanske gled upp åt 160 några gånger. och fick ett snitt på 1.18 på 95okan. Kan denna skillnad endast bero på att det var kallare + att jag hade 95? Någon som testat att åka bana och sett om man kommer längre på 99 än 95? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.