AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
35.576

Varför tanka 95

Sida 1 av 3
Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Tänkte dela med mig lite av uträkning ang besinförbrukning/bensinkvalitet.

Min bil 98ans bmw har ett motorstyrsystem ink knacksensor som nästan alla nya bilar har den kan ställa in tändpunkt efter kvalitet på bränsle=lägre eller högre förbrukning/effekt.

95 oktan med 5% etanol (vintertid alla stationer ok shell etc) blandat förbrukning 1,1 liter per mil = 14,696 kr per mil

98 oktan med 0% etanol (vintertid/sommar alla stationer ok shell etc) blandat förbrukning 0,95 liter per mil = 13,0055 kr per mil

99 oktan med 0% etanol (vintertid/sommar endast shell) blandat förbrukning 0,90 liter per mil = 12,762kr per mil

OBS detta är ej någon reklam för shell skulle tex preem/ok börja sälja 99 okt skulle jag naturligtvis lika gärna tanka där

Priser 2011 02 14

Testa gärna själva men kom ihåg att köra en tank först innan ni börjar mäta

Utan att ha några siffror att komma med så kan jag säga att jag har kommit till samma slutsats "på känn", kör alltid 99 oktan i min (Shell V-Power)

Tyvärr så kompenserar min högerfot mot allt som har med ecodriving att göra.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att förbrukningen skulle sänkas med över 10 % vid byte från 95 till 98 låter mycket. Jag tror inte att alla kan vänta sig en sån minskning.

groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Intressant!

Vilken "testcykel" - jag gissar mest blandad körning med kanske tom lite stadsövervikt?

Jag tror, ren känsla, att på långfärd borde det inte bli 10% i skillnad. Men jag är ju välkänd för att ha fel...

/Grogg
När jag körde V-power i min 525i-01 Touring på sommaren ( 2 år ) så blev kostnaden lika som att köra med 95 oktan.

Däremot blev bilen lite piggare i det lägre varvtals registret,typ under 2000 rpm.

Rekommenderas stark detta med V-power soppan :)
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Ingen nyhet. Har kommit fram till samma sak för många år sedan. Kör alla mina bilar på V-power i sverige eller V-power racing utomlands. Finns absolut ingen anledning att tanka 95 oktan förutom att man är dum, snål, okunnig eller i värsta fall allt på en gång :-)

Jo, det finns en anledning att tanka 95 oktan, om du kommer till världens utkant där det inte finns bättre alternativ.

BMW 4 Life
Är det -20 eller kallare så är 95an ett väldigt bra alternativ !!
Inte så kul när bilen fryser i bränslesystemet på väg till fjällen där det är glest med hjälp ;)
Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Kan tillägga att jag har haft takboxen på så den har väl bidragit till dom stora skillnaderna för det verkar som att ju högre last ju högre skillnad åkte tex till idre från falun fram och tillbaks med släp skoter + full packning 3 pers tankade 95 dit och 99 hem vart stor skilnad direkt men har inte tagit med den resan i beräkningen då det inte gick åt en hel tank med samma last.

Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Nån som vet om det finns nåt kort/medlemsskap med rabatt på v-power

mkk230
synd att shell lägger ner snart.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Shellkortet finns

BMW CS #07491
Ekin
Alex84> varför skulle 95an vara bättre när det är kallt?
ju högre etanolhalt i bensinen, desto sämre startar väl motorn när de e kallt om jag har fattat rätt.
Jo för att den förhindrar frysning av bränslet :)

Den 5% iga 95an ( snart 10%ig ) påverkar inte start av motorn i kyla nämnvärt pga av det låga innehållet av Etanol.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Ekin, skulle tro för att etanol binder vatten, dvs finns de vatten i tanken så binds de upp sig i bränslet och åker med avgaserna ut, istället för vatten ligger separerat från bränslet i tanken och kan frysa och ställa till med problem!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Samma som dyr K-sprit, tanka lite etanol istället ifall man skulle misstänkas ha vatten i tanken!
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Om jag inte är helt ute och cyklar så fryser bensin vid ca -50 Celsius. Med andra ord behöver man inte blanda det med något för att förhindra frysning om man har en välskött bil och inte kör runt med tom tank i extrem kyla.

BMW 4 Life
Då har Du CTech inte kört bil på "vanlig" bensin när det varit under -25 grader hör jag !

Man fick en tankeställare när jag i mina yngre år kuskade runt Dalarna med min 142E Volvo -73 och glömt K-spriten vid tanktillfället.

Trots insprutning så frös bilen vid de tillfällen man fuskat,och jo ja var inte ensam om att glömma och svära vid vägkanten ;)
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Där ser man...nope aldrig kört bil i såna förhållande. Bor i Skåne där det lyckligtvis är plusgrader större delen av året. :-)

BMW 4 Life
Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Gory-du har en poäng där men det betyder ju åxå att det klir mer kondens i avgassystemet+katten och där vill man inte ha kondens om man inte kör med ferrita då.

Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Alex är vanlig bensin=95 eller

Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Regular=91 oktan
Premium=96 oktan
Super=99-100oktan
Har jag för mig att det var

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.