AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.738

Byte av oljetrågspackning M54

ma
53
marcus_tossa
E30 325ik 2-dörrar -88
E32 740ia -93
Mercury Cougar XR7 -74
Min bror har en 530IA touring -01 som vi har hittat ett oljeläkage från. Troligen är det oljetrågspackningen av det vi kan se efter motortvätt och försök till att känna med handen där synen inte kommer fram. Frågar är, eftersom jag har lite tid att hjälpa honom, om det är enkelt att få bort tråget eller om jag måste ta bort olika stag i framvagnen alternativt lyfta motorn en del. Ser ut som att tråget kan vara svårt att få loss då det verkar bli tight där under.

Någon som vet eller har gjort det? Tacksam för svar då bilen läcker

Gör nåt få nåt bra, alltså en BMW!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ovanligt med läckage där. Brukar ibland ske när vevhusventilationen är igensatt och fryser så kolla det.
ma
53
marcus_tossa
E30 325ik 2-dörrar -88
E32 740ia -93
Mercury Cougar XR7 -74
Har läst en del om det med, men BMW Novation i Uppsala sa till min bror att de såg ut som packningen, dock för skitigt för att se. Hur pass bökigt är det att byta V.V på en M54 i så fall? Låter som jag bör kika på bilen igen, men har redan köpt packningen så den ska bytas iaf.

Tack för snabbt svar!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har aldrig gjort operationen, men det behövs ju inte så stor glipa för att få in en packning. Det bökigaste är väl om man behöver skrapa packningsrester från den gamla packningen. Vevhusventilations-kitet går att byta med insuget kvar, men då är det trångt att komma in med händerna. Tar man bort insuget är det inga problem. Jag har drabbats två gånger av att den frusit. Då har övertrycket gått ut via ventilkåpspackningen. Har inte gjort någonting åt det mer än tomgångskört länge så ventilkåpan får bli varm och torka. Att täcka grillen när det är långvarig kyla verkar också vara förebyggande.
Sk
58
Skippern
525iA M Sport Touring E39 -04
Det finns beskrivning på hur man skall göra i Haynes Gör det själv handbok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.