AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.319

Försäljning av min 540

ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Har min 540 till salu, eftersom jag inte använder den.Har kört 3000km på 7 år då bara på sommaren. Tänkte då att någon annan lika gärna kunde nyttja den.det är ju inget fel på bilen, Men det verkar vara hopplöst,bara en massa tomt prat, skickande av kort. och så till sist ett missbud.Man blir ju så trött på detta. kanske då bättre att ställa undan bilen i garaget och ta fram den när man har pension. Om ca 12.13 år.Då slipper man i alla fall ge bort den.
Är det fler som känner som jag ?. skrev i annonsen att det var en 540IA US,
Fick då av en som bjöd på bilen, ett brev från BMW att det kunde bli så dyrt PGA
att den va USA utrustad... men va F-n bilen är ju 15år och funkar klockrent...
skulle dom ha annan elektronik i USA och elektronik boxar...antar att dom beställer reservdelar från BMW i tyskland.
Är det någom som känner till detta ?. kom gärna med svar, allt är bättre än inget...

Balder som gillar power
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Sanningen är ju den att köparen har alltid rätt, krasst sätt så säljer du den till det priset köparen vill betala eller så behåller du den.

Sen förstår jag ju dig att det är jobbigt med massa kallprat och skambud, kan va ett helvete att sälja bilar privat.

Vad det beträffar US-dilemmat så ser jag ingen anledning till att reservdelar skulle vara dyrare. Ponera att dyrare elektronik skulle sluta fungera så går det i de flesta fall att ersätta med begagnade Europa-specade delar. Skulle det va så att man behöver en US-specifik del så kan du ändå beställa dem hos en ÅF i Sverige.

En normalutrustad 540iA i normalskick från 96 står inte sådär jättehögt i pris tyvärr. Efter en liten koll vill jag påstå att din bil verkar va värd sina 38k. Men 540 känns svårsålda överlag i dessa tider, små fjantiga dieselbilar är nya grejen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har kikat på den annonsen några ggr iom med att det finns flera 540 sugna i bekantskretsen. Prismässigt helt OK tycker jag.
Skillnaden mot US variant behöver man inte bry sig om, du har bältesvarning tex pga lagkrav en brytare i bälteslåset sköter indikeringen av detta, Denna får man felkod på ofta när man kör Carsoft diagnos på en EU bil pga kretsen är öppen(används inte), Sedan kan det var så att motorlampan kan tändas om du glömt sätta dit tanklocket tex, är också en USA variant pga högre avgaskrav.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Fu
34
Fubarswe1
535d M-sport Tou -07 LCI
@ japmax hrmm.. - "små fjantiga dieselbilar" :-)))
@ balders Ang din 540 förstår jag din frustration - man kan knappast få mer bil för pengarna - visst, den drar en del bensin - men kör man inte så mycket spelar det inte så stor roll. Varför det är så trögt att sälja är alltid svårt att förstå. Men det finns alltid en köpare - till slut dyker det upp någon som vet vad han/hon vill ha! Det finns fler bilar med samma fenomen - äldre 7 serien - äldre MB S-klass osv. Underbara bilar som tyvärr inte längre uppskattas lika mycket.

Min bil: [IMG]Länk
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Morgon Grabbar, tack för mycket intressant läsning på morgonen.Lite kaffe på detta också så rullar nog dagen på till belåtenhet.
Visst jag förstår att folk vill pruta, men det finns ju gränser också.
Tyckte jag la priset ganska rätt,gick Det är faktiskt den goaste bil jag kört och då kan jag gämföra med min Volvo S60 D5 -07 som jag har till jobbet varje dag. förbrukningen ligger ju på ca0,55 .Lite mindre än 540,hade förut en Vento diesel som pendlar bil vintertid, men den återgick till naturen. Och då hade jag 540 på sommaren vilket som ni kan förstå inte kan jämföras med varken komfort eller körglädje.Men som sagt det är mer bil i 540'n än i volvon som är från 07....
Alternativet finns ju att ställa av Volvon och använda 540 i stället.
Vi får se,,,

Balder som gillar power
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag skulle nog ställa av volvon på sommaren och 540n på vintern om jag inte hade för långt till jobbet. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Visst finns det i tanken att göra det,men jag pendlar ca 70 kilometer varje dag. så det skiljer sig lite på kostnaden. Men som Elvis, sa det är ju bara pengar :-). Och som sagt en jäkligt go bil att köra. Älsta grabben blir 18 snart,men han får nog skaffa sig en svagare bil först...
kanske säljer cadillacen i stället...för mera plats i garaget.

Balder som gillar power
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Där har du ju en lösning, ge/sälj bilen till grabben om något år eller två.
Låt den stå tills dess, samtidigt kan du ju ha den på annons ifall att.
Nackdelen kan va automat, ungdomar kör hellre manuell av någon anledning :)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Hur är det förresten med en sådan funktion som rutorna på US-versionen? När jag hade en amerikansk version av en 330 så fungerade t.ex. inte funktionen med att ta ner alla rutorna på en gång (dvs. när man håller öppningsknappen på nyckeln nertryckt). En bra funktion sommartid, men givetvis inte avgörande för ett bilköp. Och kanske är det något som går att fixa till?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är nog en programeringsfråga gissar jag på. Likväl som du kan programera automatlåsningen till dörrarna när du rullar iväg.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag har också hört något liknande när det gäller cabbar. Är det inte så att man kan öppna/fälla taket på en BMW cab genom att hålla nere knappen på nyckeln? Det fungerade i varje fall inte på USA-bilar. Även här gissar jag på att det är en programmeringsfråga.

Kikade annars på US-bilen (540n). Ser trevlig ut och jag tycker inte priset ligger fel om bilen är så fin som det verkar. Det verkar vara är standardstolar eftersom (mig veterligen) det aldrig levererades komfortstolar till USA.
TW
121
TWX
750 il -96
Kan det bli dyrare att köra en BMW 540 -96 70 km till och från arbetet än en Volvo S60 D5 -07 ?
Ja om man bara räknar bensin kontra diesel.
Räknar man vad Volvon kostar totalt och vad BMWn kostar så blir det mycket billigare med BMWn fast att den drar mer bensin än vad Volvon drar diesel, kostnaden per liter bensin/diesel är i stort sett samma. Skillnaden är ca. 0.7 liter mer bensin men värdeminskningen på en 15 år gammal bil är i stort sett lika med 0 kr, men Volvon har ganska stor värdeminskning. Så sälj Volvon och åk bekvämt

Sen kan man köpa delar till BMWn i USA och få dem hemskickade till bättre priser än vad man kan köpa dem för i Sverige.

Mvh
Hans
balders: sälj amerikanarn o behåll bmwn. bmw 540 har ju blivit något av en ungdomsbil... din grabb kommer nog inte ha några problem att ta över den när han blir 18, jag vet själv hur det är eftersom en sådan var min förstabil när ja fyllt 18 :P
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Skrattar gött åt all läsning jag har angående detta.Lite info...Vid låsning så åker rutorna upp och takluckan stängs. Vid upplåsning så kan jag sänka ner rutorna och takluckan öppnar sig.stolarna kan ändras elektriskt i alla vinklar med minne för 3 st.samt ratten ,backspeglar ställer in sig samtidigt efter minnena beroende på föraren.
Ja ni, kanske Volvon ska bort i stället. WOW nnu har man fått något att fundera på.

Balder som gillar power
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tackar Balders, det bekräftar Hassos och min teori om att det går att programmera om, vilket kan vara bra att veta om man någon gång är spekulant på ett exemplar sålt i USA.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Tänk på att du skriver i ett Bmw-forum, alla här kommer nog tycka att du ska köra bmw:) Försök se objektivt och räkna med alla aspekter. Men eftersom du finner bmwn svårsåld är det ju en anledning att på något sätt behålla den.
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Givetvis vet jag att det är ett BMW forum,Men tankar och diskutioner är ju aldrig fel. och fler hjärnor arbetar ju bättre än en...samma gäller ju en V8.
åtta cylindrar ger bätre resultat än en....

Balder som gillar power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.