AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.515

Man blir ju trött på dessa bilar ibland...

Jag har haft BMW rätt många år, och varit nöjd. Men senast veckan har varit en prövning... X5:an är på verkstad för montering av elvärmare och webasto-värmare, så jag har ställt på min gamla älskade svarta 540 Touring.

Men den trilskas och är just nu ingen kul upplevelse ALLS. I går gick den, men i morse ville den inte starta. Inget kunde övertala den heller, varken startbatteri eller startkablar från en annan bil. När jag vrider om nyckeln klickar det bara - startmotorn går inte. Belysning lyser och den verkar ha ström. Fick låna en vänlig grannes Volvo till jobbet - och säga vad man vill om Vovlo, men en bil som startar slår en BMW som inte startar i alla väder! Jag behöver en pålitlig bil, avskyr skräp som inte startar -- särskilt när det är -10 -15 utomhus och inget varmgarage! :)

Min 540 har stått på laddning hela dagen med en CTek. Likt förbannat startar den inte när jag kom hem från jobbet. Jävla skit! :)

Laddaren är inte särskilt varm, endast klick i solenoiden, men ingen startmotor nät jag vrider på nyckeln.

Först trodde jag batteriet måste vara slut, eller kortis... men borde inte laddaren vara het då? Vad tror ni, har startmotorn givit upp? Finns det säkringar?

E.
47
E.Jansson
525tds E39 -98
Hade precis samma symptom en min gamla e34a, fanns ström men startmotorn drog aldrig runt, mitt problem var ews:en, alltså startspärren som strejkande, bytte nyckel så var problemet löst.

MVH

BMW, prova och upptäck beroendet!
Roffa1
Om batteriet varit dåligt laddat, så fryser det sönder redan vid -5grader.
Tack för ideér!! Guld!!!! Ska pröva med andra nyckeln i morgon!

Kan man mäta upp batteriet? Det är rätt nytt, bara ett år gammalt. Har mätinstrument, men ska man mäta spänning eller strömstyrka över polerna i så fall?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Samma har hänt mig, är batteriet helt slut kan det bli så.
När man kopplar in startkablar blir det en parallell koppling mellan ditt dåliga batteri och start-bilen. Har ditt batteri alldeles för låg spänning sänker det hela kretsens spänning, och då klickar det bara.

Om Cteken var onormalt kall tyder ju det på att den inte lyckas ladda batteriet, batteriet är kanske fruset som Roffa säger?
Hej igen.. jag gissar att det var som ni sa - att batteriet var fruset. I går kväll, efter 12 timmars laddning märktes ingen förbättring alls - den ville inte ens dra runt starten, men i morse efter ytterligare 12 timmar lyste CTeken fulladdat och bilen startade som vanligt.

Jag körde ju med bilen en dag, och den gick som vanligt och startade som vanligt. Men när den fick stå en natt tog batteriet alltså slut?

Batterier är mystiska... antar att jag nog måste ersätta det här?
Jag hade köpt ett nytt batteri, så slipper du nog åka volvo igen ;)
...eller en ny bil, varför inte en ny 120d ;-)
Kristoffer_L: app, app, app -- inte svära! ;) :-)

Skojar, jag ska inte säga något ont om vare sig Vovlo eller 120d - en bil som startar och är varm i kylan är alltid bättre än två trasiga BMW med v8.. Och jag är oerhört ödmjuk och tacksam för mina vänliga grannar som var bussiga och lånade ut sin andrabil - en Volvo 850 GLT - till mig.

Jag har bytt batteriet, det gick på garantin, så nu är man snart back in business igen med gamle svarten....

Det är rätt nyttigt att pröva att köra något annat än sin svarta feta BMW några dagar - då märker man verkligen skillnaden. Volvon är plastig och "tygig" i inredningen när 540:n är svart skinn och all tänkbar utrustning. Och motorerna är milsvid skillnad på! Volvon accelererar ju knappt i jämförelse.. Även om svarten inte är sveriges snabbaste bil är den ljusår piggare än volvon. Och LJUDET! Bara ljudet från v8:an, det är ju så man får gåshud!

Black is back!! :)
SL-500: Jag var först lite rädd för att du inte förstod min ironi kopplad till tidigare tråd men jag ser att den gick hem och fick dig på gott humör. Det glädjer mig som för närvarande kör småsnabb entrepenadmaskin :-)

Annars tycker jag ett nytt batteri borde göra susen, efter ca 5-6 år brukar originalbatteriet ge upp och inte ens extra laddning hjälper. Detta har hänt mig på både min fd 328 E36 och V70 T5 som när de fyllde 6 år ville ha nytt batteri i present.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.