AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.292

hur stor är risken för blåst topp, kört utan vatten.

Sida 1 av 2
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hej. en polares e39 2.3L m52 har gått utan vatten sen november/december någon gång. han har inte kollat vattnet eller något annat :S
har komme väldigt klen värme på tomgång, som han också klagat lite på under tiden.

fick fylla ca 4L färdigblandat vatten och luftade så gott de gick.
kom bra med värme i kupén.

bilen har för det mesta bara gått bara 5km sträckor. så har inte blive helt varm någon gång och aldrig överhettats enl tempmätare.

väldigt mycket klet på oljelocket. ser nästan gammalt ut och flera olika hårda lager.
efter luftning var det lite, lite vit-gult längst upp på oljestickan (själva mät-klumpen längst ner). fanns inte innan vi startade första gången.

inget annat konstigt vad jag kunde se.

känns som ett svårt fall vad säger ni?

BMW ownz
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har du tur så har det klarat sig i och med att det är vinter. Bara att vänta och se.
Majonnäs på oljelocket och överst på stickan känns normalt med hans körmönster.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Fick du fylla i 4 liter vatten så är väl risken att topplocket fått för litet kylning. Det är ju där det blir tomt först. Toppen är också känsligast på hela motorn eftersom den mesta värmen alstras där.

Det som kan hända (av egen erfarenhet) är bla:
- att toppen slår sig och blir skev
- att tändstiften fastnar i sina gängor som förstörs när man med våld skruvar ur stiften
- att toppen spricker. I så fall troligen mellan två ventilsäten

Prova därför att skruva ur stiften och håll koll på om motorn drar kylarvatten. Verkar detta OK så är det bara att hålla tummarna för att det fortsätter att vara OK.

Per L
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
så du menar om stiften skulle sitta fast, så är de kört?

BMW ownz
In
355
Inot
745iA -02
varför inte göra en koll och se om det är avgaser i kylarvattnet, då vet du direkt.
US
547
US
850 iA -92
Inot:
Hur kollar man det då? :) Pedagogiken är viktig. :)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Inot:
jaa. de kan man ju göra. kostar nog inte så stor peng att köpa ett kitt, och kan säkert komma till nytta många gånger!

US: detta är en grym man. Länk

BMW ownz
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
US:
Om kompressionen går ut i kylvattnet får du ganska fort ett övertryck i kylsystemet, innan motorn är varm. Så kör igång motorn och låt den gå en stund, dock inte så länge att den blir varm, och sedan öppnar du locket till expansionskärlet. Innan motorn är varm ska det inte vara så högt tryck så pyser det rejält så borde det handla om kompression som går ut i kylvattnet. Du kan också urskilja oljeränder i vattnet, precis som när olja/bensin flyter ovanpå vattnet på en uppfart eller liknande.

Det måste dock inte bli kompression i vattnet. Det kan lika gärna bli vatten eller kompression i oljan... Vatten i oljan är ju lättare att kolla (grådassig olja) men kompression i oljan är nog svårare.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Trasiga tändstiftsgängor är i sig inget stort problem. Det går att sätta i insatsgängor.

Om topplocket spruckit så behöver det inte betyda att vattnet försvinner vid normal eller försiktig körning.
Efter att ha kört min 3.0S 1,5 mil medvetet helt utan kylarvatten så fyllde jag dagen efter på kylarvattnet och körde 40 mil mycket försiktigt. Inte en droppe vatten försvann.

Dagen efter körde jag som normalt i 1 mil och flera liter vatten försvann.
Troligen öppnade sig sprickan mellan två ventilsäten först när toppen blev riktigt varm vid belastning.

Alla tändstift hade också fastnat i sina gängor så att dom följde med ut när jag med våld lossade stiften. Det fanns inget annat alternativ än att byta toppen.

När jag bestämde mig för att köra vidare utan kylarvatten var jag övertygad om att det var det sista jag skulle göra med den motorn. Den hade då gått 42.000 mil så det var inte hela världen.
Mest på skoj bytte jag topp för att se hur resten av motorn mådde efter 1,5 mil utan kylarvatten. Till min stora förvåning körde jag ytterligare 32.000 mil med motorn innan jag skrotade den. Och då gick den fortfarande bra.
Snacka om att M30-motorerna har "skottsäker" bottendel.

Per L
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Men dom tål inte vad som helst Per L.
Det ta hände för ca 15 år sedan.
Den lokale pizza bagaren ringer och är allmänt upprörd, BMWn startar inte och nu är det brådis. Åker dit kollar under huven och upptäcker att en vevstake kikar ut genom blocket som i ett gökur, han börjar ju givetvis veva om att han inte har gjort något.
Jag tittar ut på vägen och ser långa svarta ränder på asfalten och påpekar att så kan det gå när det varvas lite för mycket.
Pizzabagaren springer skrikandes in i huset och kommer ut med sin omyndige/körkortslöse son och drar som det låter halva koranen för honom.
Det blev en ny motor i bilen och troligen indragen veckopeng lång tid för den burnande grabben.

US
547
US
850 iA -92
Frrla:
Det är såna länktips man vill ha:) Gött!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
VARSÅGOD US! ;) där har du nån timme att kika på när du får tråkigt :)

okej! prima tipps! man behöver lite upprepning själv ibland märker jag!

ska känna och klämma lite på min imorgon innan man ställer ifrån sig bilen efter 5km. bara för att vara säker.

när bilen stått 2-3 timmar tappar jag trycket i kylarsystemet. de lär väll vara någon läcka i systemet och inte toppen va?
ju mer jag varvar ju högre tryck får jag i systemet när termostaten är öppen.

BMW ownz
In
355
Inot
745iA -02
Man kollar precis på det sätt som Frrlas länk visar. Jag blåste kylaren på min 540 och fick plana båda topparna. Kalaset landade på ca 70k vill jag minnas.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Inot: hur fick du de till 70tusen? måste vart dyra reservdelar.... eller fick en verkstad ta hand om det?

BMW ownz
In
355
Inot
745iA -02
Bara att demontera topparna gick på ca 15k, sedan planing av båda topparna , packningar, bultar, tändstift mm. Allt gjordes på BMW Borgs bil i Stockholm.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
uppföljning:
bilen har inte tage en droppe vatten. fick fylla en dl dagen efter på morgonen bara SKUMT!

BMW ownz
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Kan man verkligen köra utan vatten i flera månader utan att det visar sig på något väldigt tydligt sätt? Även om man bara kör 5km borde väl ändå något hända utan kylning?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
"Ericthecarguy" har en kanal på youtube med mycket avancerade mekningar.
Bara ett exempel som jag gillar är denna video som är "on topic":

Länk

Glöm inte att kolla in hans sida på youtube!

Svekke
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Svekke: ännu en bra sida man kan hitta mycket nyttigt på! de tackar jag för :)

B2L: de va därför jag skapade tråden :)

BMW ownz
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Frrla

Eric blev uppsagd under värsta delen av finanskrisen. Utknockad. Han har en video där han berättar om sin besvikelse kring detta. Sen tog han upp sitt intresse inom filmning och kombinerade detta med bilreparationer. Hans kanal föddes för två år sedan och han kör på med full fart nu. Även direktsändningar med celebriteter inom bilindustrin. T.ex. idag söndag har han en sådan sändning. Jag vet inte hur han klarar sin ekonomi men kan tänka mig att han får viss sponsring nu samt reparerar en del på sidan om. Han berättar i en video att han känner sig mycket nöjd med sitt liv numera. Tummen upp!

Svekke
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Frrla: Doh! :)
Jag tänker att det borde ha märkts på något sätt som tex varningslampor och plingande, avsaknad av värme i kupén. Eller går det att få värme i bilen utan vatten i systemet? Det har ju bitvis varit rejält kallt denna vintern och då borde ju klen värme varit helvetiskt jobbigt, köra med pälsmössa och vantar vil man helst slippa. Och var har vattnet tagit vägen med tanke på att inget av det du fyllde på har försvunnit?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.