|
|
|
|---|---|
|
Kan man ha olika däckdimension på en e46 330x? Enligt förra ägaren så var han nästan säker på att den var så från fabriken. Men upptäckte idag att i transport styrelsen att det står 225/45 17 både fram och bak. Och bilen idag har 225/245 på 17 org fälgar. Finns det nån kod i utrustningslistan som säger att det är bredare fälgar bak? Eller ska man ta kontakt med bmw? MvH Bmw 4-ever | |
|
Detta har diskuterats så många gånger genom åren nu, men ja du kan använda bredare däck baktill förutsatt att fälgarna är 8.5" breda istället för 7.5" eller 8". Alla e46 x-modeller levererades vid val av M-sportpaket med M-dubbeleker 68 (225/45-17 fram och 245/40-17 bak) förutsatt att beställaren inte valde till 18". Så håller du dig till de däckdimensioner som angetts vid dörrstolpen och i instruktionsboken kommer du inte få några problem. Det som står på Transportstyrelsens hemsida gäller för en grundmodell och där är det minst 225/45-17 som gäller. Står förövrigt i utrustningslistan vilka fälgar bilen levererades med från fabrik. |
|
| Fälgarna stämmer överens med bilens koder. Såg även på dörrstolpen att 245 gällde bilen. | |
|
PÅ 4 hjulsdrivna bilar så skall omkretsen vara exakt den samma fram och bak och det bärsta sättet att garantera det är att ha samma däck med liknande slitage . PÅ Volvo V70 XC vet jag att haldex systemet pajar om det skiljer. Visst kan man få till så att bredare 40 profil är exakt detsamam som ett smalare 45 profil men det skiljer faktiskt en hel del om du blandar olika marken eller typ av däck Jag skulle inte ha olika dimension och däck fram och bak. Men du kan ju för den skullen ha en bradare fälg ibak. |
|
| reddanger: Läs mitt föregående inlägg! BMW godkänner bredare bakdäck förutsatt att deras angivna däckdimensioner används.. | |
|
Jag läste och det jag försökte säga är att olika däcksfabrikat och i vissa fall olika typer av däck inom samma fabrikat kan ha olika rullomkrets trots att de har samma dimension och det är inte bra för haldex systemet. Till och med slitna däck på en axel och nya på den andra kan orsaka problem fick jag lära mig den "hårda" och dyra vägen på en Volvo V70 XC efter att ha skaffat nya vinterdäck ibak av annat märke. |
|
| Vad som gäller Volvo och Haldex är ganska ointressant eftersom att BMW har ett eget system för fyrhjulsdriften och inte Haldex. Samtidigt har BMW garanterat tänkt på de du nämner om olika däckfabrikat och modeller samt testat det innan de godkänt och själva monterat olika däcksbredder på fram- och bakaxel. | |
|
...dock bör man känna till att BMW bara godkänt vissa däckfabrikat/modeller! De som är godkända av BMW är märkta med en stjärna (har för mig att den är femuddig)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan det visste jag inte... Vinterdäcken har samma fram o bak på nokian däck men ska kolla hur det ligger till på michellindäcken på sommardäcken MvH Bmw 4-ever |
|
|
E46 X har en öppen mittdiff av planettyp. I teorin skulle man i.o.m detta kunna ha hur stor skillnad som helst på rullomkrets mellan fram- och bakaxel. Det är därför man utan risk kan köra E46:or i bromsprovaren hor bilbesiktningen (bara man har neutral i på en automatlåda, eller frikopplat/neutral på en manuell). I praktiken skall man däremot, precis som Chris87 säger, hålla sig till de rekommenderade dimensionerna. Det finns flera orsaker till detta, men framför allt får DSC och ABS fnatt om det skiljer för mycket. En annan sak är att planetkuggarna i NV124-fördelningslådan knappast är designade att snurra konstant. Därför skall man heller inte bogsera/bärga en E46 X med en axel stillastående. Personligen så kör jag med samma dimension runt om, och kommer att fortsätta med det! == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
| Johan B: Det är väl för de nyare modellerna som däcken är stjärnmärkta. Stjärnan indikerar att däcken är av Runflat typ och därav godkända av BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.