|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk vågar man köpa denna 16 ägare sen import 2004 o ingen servicebok känns väl sådär? Visst nu måste ju inte bilen va dålig för de är många ägare men 16 ägare på ca 6 år verkar märkligt ingen haft råd eller vad | |
| herrejävlar! en e39 med 16 ägare på bara 6 år är nog det värsta jag sett. men jag tror nog att bilen sålts på firma iallafall ett par gånger o när de lägger beslag på bilen så ökar ju antalet ägare ganska drastiskt... även om firmor kanske inte borde räknas som ägare. | |
| men fortfarande så känns ju som om något är galet med så många ägare på kort tid. | |
| Den känns ju jävligt skabbig. Sen ägarantalet och ingen servicebok på det. För att inte tala om färgen på inredningen. Köp inte. | |
|
När jag köpte min 523 var jag 4e ägaren på ett halvår... ;-) Men det fanns mycket dokumentation. Men denna 540 hade jag dock inte köpt. Som Japmax skrev så är inredningen ett stort hinder, och ju större motor, desto större ekonomiska överraskningar kan man åka på. Speciellt om det inte finns någon riktig dokumentation. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
nja.. varför är alla så negativa? ge bilen en chans ;-) visst inredningen... men alla tänker inte på det. entusiaster är petnissar vad gäller inredning. visst syns det att bilen vart ungdomskörd. det värsta som kan hända är att motor eller växellåda ryker sönder, vilket är väldigt ovanligt på dessa bilar. (sen finns det typ 500 småsaker som ryker utöver) enligt mig handlar bilköp nästan enbart om tur. den bil man vill ha kan ha dokumentation men vara en idiotkörd lånebil i grund o botten i vilket fall som helst. hursomhelst... ta en åktur med den o lyssna efter missljud, leta läckage, bussningar, avgas, el, rost osv. känns den bra så köp bilen med en viss beredskap på att småsaker kommer börja jävlas en stup i kvarten ;-) är du en tolerant hemmamekare med mycket fritid så försök gå ner i pris o gör ett försök :) du kan ändå inte gå mkt förlust på andrahandsvärdet. |
|
| 540 e39 med 16 ägare,må være ett problem med bilen fordi en 540 byter man ikke ut så mye hvis den er ok,ingen servicebok=ekonomiska överraskningar | |
|
Bor du långt bort eller? Jag bor alldeles i närheten och kan ta en koll på den om du vill? Har inte sett till den och vet inget om den. Men den känns som sagt väldigt sunkig. Men får du den för ett lågt pris så har man ju lite buffert om nåt händer. Du lär ju inte tappa nåt direkt i värdeminskning då. Men som sagt. 16 ägare och ingen service historik och import 2004. 21500 mil kan mycket väl vara 30-40 tusen mil. Men man kan ju kolla upp den via BMW och se vad dom kan få fram om den. |
|
| klart att man inte ska förvänta sig något.. bjud 30 på bilen o går han med på det så är det fan ett bra köp! om den fungerar givetvis. grejen är den att bilen är en manuell, lådan är grymt eftertraktad så det blir ingen jätte förlust om man beslutar sig att sälja bilen i delar... om något skulle haverera. | |
|
Nu tänker ju inte alla som mig, men jag skiter i om bilen är jättebillig. Det är lik förbannat en problembil. Bristen på bilvård och servicebok tillsammans med hiskligt många ägare betyder att bilen aldrig haft någon ägare som egentligen bryr sig om bilen. Det är samma sak med vissa folk som köper nya bilar, "äh köra in och byta olja, jag ska ju ändå bara ha bilen några år" Tyvärr en tråkig sanning men jävligt rutten inställning tyvärr. Och inställningen att sälja bilen i delar håller inte för de flesta. Hur många vill och kan plocka ner en bil i delar? Ok, vlådan kan generera 10k.. men sen då? Motorn 5 och kanske 5k till på div, och då ska man ägna timmar med att plocka isär skiten. Nej fifan. Vill du ha en vettig bil köp INTE, är du en bilkucklare som tycker det är ballt att svina runt i en skabbig 540 bara för att den är manuell, i några månader.. ja köp den då. Det kommer säkert någon likasinnad och köper den efter dig. |
|
| Jo ja bor långt bort men jag ska nog inte köpa den tror jag har förövrigt 4 bilar redan | |
|
Man kan ju se det från ett annat håll med... När vårdar man sin bil mest?? När man precis köpt den!!! iallfall jag, fast o andra sidan vanvårdar jag inte mina bilar heller, men precis efter köp så byts oljor mm för att vara på den säkra sidan om det inte finns dokumentation på senaste service , tänk om det bytts olja 16ggr på denna bil.. Inte dålig service det inte. Går motorn o låda bra + att bilen känns bra så kan det lika gärna vara en bättre bil än den med 3ägare o full dok. Dock finns det ganska stor risk att det är som "Japmax" skriver och oftast säljer man för att man är trött på kostnaderna man har på bilen. |
|
|
Jag har känt och klämt på den där bilen i Falköping för ca 2 år sedan. Den var ute billigt (39´) pga att den var stöldskadad (Navi och all därtill hörande utrustning var väck). Ser ut som att så fortfarande är fallet. Jag hade köpt den då om det inte hade varit för den lilla detaljen att kopplingen slirade. Skulle ha fått ta med den hem för 34´ den gången - men jag hade inte tid att fippla med ett kopplingsbyte samt att svänghjulet säkert hade tagit skada. Bilen verkar ha varit omlackad, och underabetet såg lite suspekt ut runt tröskel/hundben vänster bak vill jag minnas. Maskinellt verkade den helt ok. Men då var det inga skitfula högtalare i bagaget och heller inte så sunkig inuti som den ser ut att vara nu. Det satt inte heller kromad list på bakluckan. Men kombinationen grå/blå-skinn och valnötspaneler är lika osmaklig nu som då. |
|
|
Hej! Jag var och provkörde denna i fredags. Kan säga att inredningen ser värre ut på bild än vad den gör i verkligenheten, på bilderna ser mattan gul ut osv, men så är inte fallet. Det är ljusgrått och jag blev positivt överraskad över skicket, skinnet var inte speciellt slitet, det såg faktiskt riktigt fräsch ut. Någon list satt löst och så och bältet rullades tillbaka dåligt på förarsidan när man knäppte loss det, men inte mer än de. Det var dock grova pixelfel i mätarhuset. Angående hålet där navin suttit så sitter det nu en monteringsram för vanlig huvudenhet med en panasonicspelare där. Karosserimässigt så var skuffluckan rostig som är ganska vanligt på E39T, men inte så allvarligt att det inte går att blästra och göra iordning. annars så hittade jag ingen rost, var inte farligt med stenskott å så på huven heller. M-fronten fanns det en liten lackskada på i fram, skrapmärke. Även blinkersglaset på förarsidan var sprucket inne i insatsen, själva ytterglaset var helt. Fanns en liten buckla på framskärmen på förarsidan också som syntes i vissa vinklar, ingen större grej. Maskinellt gick den bra, inga vibrationer och missljud från motorn. Lådan kändes också bra. Swensson du skriver att du upplevde att kopplingen slirade, det var dock inget ja reagerade på. Får känna närmare på det om det blir att jag åker och kollar på bilen igen. Högtalarna i bagaget var inte inkopplade, jag ser det inte som några hinder att återställa det till orginal. Vinterdäcken som satt på bilen var slut och det fanns inga sommarfälgar. AC:n var nyrenoverad sommaren 2009 som det fanns kvitto på. Ägaren som har den nu har haft den sedan i somras, dock har den vart avställd sedan första snön kom och sedan har han ställt på den nu den 1 februari. Rutan är sprucken också som det står i annonsen. Det finns endel fix på den, men maskinellt upplevde jag den som frisk så jag är lite sugen på att köpa bilen. Blev dock lite mer osäker nu efter att Swensson hade upplevt att kopplingen slirade. Den lär ju inte vara bytt sedan dess för den kändes inte som ny när ja provkörde och det bör säljaren ha nämnt isåfall. En övrig grej är att enligt ägaren så har den rullat i skara de senaste två åren inom ägarens bekantskapskrets. De många ägarna sedan import gör ju dock att man blir lite osäker. Någon här kanske vet mer om denna bil? |
|
|
"Blev dock lite mer osäker nu efter att Swensson hade upplevt att kopplingen slirade. Den lär ju inte vara bytt sedan dess för den kändes inte som ny när ja provkörde och det bör säljaren ha nämnt isåfall." "Upplevde att kopplingen slirade" är ett understatement i det här fallet :) Jag gjorde det klassiska kopplingstestet, dvs 50 km/h på femman och full gas, sen sparka ner kopplingen snabbt. Det slirade hejdlöst ända tills man släppte av på gasen (!) Så ska den ha hållit i två år så måste ägarna ha kört med både ett och två ägg under högerfoten. Men du lär kolla upp detta innan ev. köp! |
|
|
Okej! Tack för svaret, ska kolla upp vad ett kopplingsbyte går på och provköra bilen igen och kolla kopplingen så får han ett bud utefter det sedan. Fast ja kanske slår bilen ur vågen helt nu om ja hittar något annat lite fräschare. Är sugen på en E39T, motor spelar ingen större roll bara det inte är en 520 eller diesel. |
|
| Tärningarna i backspegeln är ett alternativ att låta bli :) huuuuva. | |
| Ja det märks att folk dissar bilen direkt pga det, jag är den ända som ens har vart och kikat på den änsålänge.. :) | |
|
Jag har ägt bilen nu i tre månader, problem jag har haft är hål på en kylarslang mellan topp och värmeventil samt att ena luftkudden till nivåregleringen gav sig förra helgen. Motor låda och koppling fungerar fint! Kopplingen ska vara bytt direkt efter att bilen bytte ägare 09. Jag håller på och fixar till det kosmetiska, har köpt en ny M-front i ABS-plast som ska in på lack nu den 13/6. Det trasiga lyktglaset är utbytt mot ett nytt. Det som är kvar sedan är byta ut bagageluckan samt få bucklan på framskärmen utdragen alternativt byta framskärm. Diskreta sidokjolar kommer även åka på eftersom tröskeln på ena sidan ser lite tråkig ut efter någon tidigare skada (lite bulig). Framrutan är även bytt eftersom den var sprucken, baksidorutorna är också utbytta pga att ja fick inbrott i bilen. Så här ser den ut nu: Länk Fint med AC och taklucka nu i värmen :) Jag är nöjd med den, har inte vart några direkta överraskningar. Blir extra roligt sen när det kosmetiska är ordnat. V8:an är underbar förresten. \\ Johan. |
|
| Länk | |
|
Grattis till en kul bil. Det ser helt ok ut på bilderna. Undrar bara varför du raderade regnumret på ena bilden men inte på den andra? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.