|
|
|
|---|---|
|
Hämtade ut X5:an för 2 veckor sedan efter 8 månader av frustrerande väntan :-) Eftersom detta är försa BMW och automat med för den delen så är frågan. Skall det låta om själva växelspaken när man lägger i D eller R? Bilen står still och tomgång, I läge D så blir det alltid ett mekaniskt motorljud från själva spaken, fått för mig det "känns" av också i spaken när ljudet kommer. Varje gång i läge D men inte alltid i när man för till läge R, men säkert 7 ggr av 10. Skall det låta så? Har för mig det inte gjorde så första 50 milen. | |
NeZaN |
Nu är det ju inte säkert att det är fel på lådan, men just sånt där är precis vad Garantier är till för. Åk till BMW och be dom kolla på det. Säg bara att du upplever det felaktigt. Man måste vara på dom lite. Bara att be en mekaniker titta på det. /NeZaN |
|
> NeZaN Tack för svaret. Ja det blir väl till att göra det :-) bara det man har köpt bilen 25 mil hemifrån... och fullt med annat att göra. Så jag tolkar ditt svar som att det skall vara ljudlöst när man ändrar mellan D, N och D lägena. Har för mig det var så när jag rullade hem men ljudet från stereon var rätt hög också ... :-) |
|
NeZaN |
Undrar om det spelar någon roll vart du lämnar in bilen då detta i värsta fall skall gå på garanti, eller Goodwill (vet ej exakta definitionen). Verkstaden du lämnar in den på lär bara skicka fakturan vidare till Tyskland. Jag vet inte exakt vad ditt läte är, men på min X5:a är det helt ljudlöst och inga vibrationer eller liknande i spaken. Men kanske är olika från modell till modell. Tvivlar på det. Jag hade lämnat in den iaf. Och eftersom att ingen annan med kunskap verkar kunna/vill svara på det så är det bäst så. /NeZaN |
|
Hade bilen inne på BMW serviceverkstad, och de konstaterade att "så låter" X5orna.... jaja man får väl ge sig då :-) |
|
| Alltid svårt att tolka var någon "känner" sådär rent subjektivt. Det enda jag kan säga är att jag aldrig märkt något mekaniskt ljud från spaken i X5. Det känns ju i bilen att den går från tex R till D, men att det överförs i spaken och låter mekaniskt har jag aldrig varit med om, och då hade vi en X5 som firmabil i 2 år. | |
|
Man blir alltid sådant vid ett nytt köp. Men känner du dig fortfarande osäker så leta upp en X5 på firma och provkör. Det är ju ingen billig bil så om man handlar något sådant så ska man inte bli något annat än helt nöjd. Btw du har bra smak :) |
|
|
Hm jao man får nog ta och prova några andra 5:or där inne på BMW och se så det stämmer. Ljudet är liksom ett "tjjjug" ljug. BMW förklarade det med någon låssprint/Spärr som skall in i ett läge och beroende på hur bilen står så kan det låta då det är mekanik som skall "dra" i den låssprinten. Skall kolla när bilskrället skall in om 2 veckor :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.