|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Det var timlånga köer igår påväg hem. Stod vid kakeldax i bromma andra bilen från rödljuset det står en Hundai buss frmaför mig, han kommer inte iväg dåd et slirar lite. vad händer jo jag hör hur han trycker plattan i bottem , motorn rusar sedan låter det som man kör på en grusväg,sand flyger över främre delen av bilen, huv ruta allt i säkert 10 sek sedan får han fäste och åker iväg. Jag kör fram där han stod då jag inte har nåt val, trycker på gasen som vanligt det spinner loss lite men inga problem. Kliver ur bilen vid coop forum, det är tydliga vassa så stänk i lacken, syntes även på rutan. Han ta regnumret har sökt på nätet men får itne fram nåt. Personen har 3 st namn och det lär bara vara han som heter så. Är detta ens lönt att grotta i? bilen är från 98.den är ju inte ny ..man märker inte av märken så mycket men jag stör mig på det så innihelvete. | |
| skrev som en kratta, frustrationen är stor, varför kan folk inte bara ta det lite lugnt? | |
|
Det är nog inte lönt ekonomiskt utan vittnen men jag skulle anmäla honom ändå, mest för att få honom att fatta konsekvenserna av hans handlande. Om ingen talar om för honom vad som händer så kommer han aldrig att förstå. Alternativt skickar du ett brev som talar om vad han har ställt till med. Det är förvånande hur många som tror att de är anonyma i trafiken och kan göra hur de vill utan att någon förstår vem de är. Men får de ett brev så blir det en tankeställare. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Tänkte också den tanken. Det kan ju lika gärna ha varit jag som stod där och stänkte grus på nån fast jag knappt trycker på gasen, vad ska man göra lixom. Nu var detta lite för extremt dock, jag ska ner i garaget och tvätta bilen för att se hur det ser ut. |
|
|
Var nere med högtrycken. vita märken överallt, ser nästan ut som färgstänk. typisk, jag som var så nöjd med de få skavanker som fanns innan och kör så lite , nu ser den ut som den gått 30 k mil. Bara lära sig leva med problemet. |
|
|
Eller lämna in den för omlackering. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Bara att lämna in en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag så tar dom det på hans trafikförsäkring. Funkar klockrent. |
|
|
Lämna skadeanmälan via försäkringsbolaget. vi betalar ju dem för att de skall sköta dessa saker åt oss.. Hans försäkringsbolag får ju fundera på om de vill ta kostnaden eller om ditt försäkringsbolag skall kräva honom på pengarna själva beroende på hans valda försäkring. men att få grussprut fram på bilen på vintern kanske f-bolaget menar att man får räkna med om man kör när det är grusat ute. Inte kul, men en sannolik möjlighet. //Anders |
|
|
delorian: Av det du beskriver så fattar jag det som att det var halt och att kommunen sandat/grusat vägen. Vädrets makter i Februari och kommunens agerande är väl inget som som den andra bilisten kunde påverka? Att bilen hade problem att starta (men att du inte hade det) kan ju bero på en rad faktorer som däck, lika antisladdsystem etc. Så jag har svårt att förstå varför föraren skulle bli lidande för detta? Tyvärr är blästring och sten/dubbskott något du får räkna med när man kör så här års. Förra säsongen fick jag 5st dubbskott i vindrutan av bilister som jag antingen körde om eller blev omkörd av. Skitirriterande och jag önskar jag hade en missilknapp på bilen :-) |
|
|
Ska man räkna med att en bil inte kan stanna och kör i i din bil när det är halt ute? Försäkringen ersätter alla skador som sker i trafiken... |
|
|
Kristoffer_L Om jag står framfördig vid ett rödljud är det ok att jag trycker pedalen i botten så det rycker avgaser, ca 3 4 tusen varv på motorn i 20 sekunder bara för att hjulen spinner? Är det ok att jag kör in i dig också eftersom jag kör för fort, och hänvisar till det är väglaget det får du räkna med? , det var så jag undrade vad han höll på med. Det lät i min bil precis som när du kör på en grusväg, Hade hade jag fått 5 stenskott så hade jag varit glad, detta är minst 20 kom gärna hit och känn på dem eller räkna, helt ok för mig |
|
|
Tror dessutom att Hyndaien var framhjulsdriven och detta kom längst sidorna när han svängde på ratten. Tror inte det inte jag kommer nån vart tyvärr, jag skulle ha klivit ur med en gång. Det var kaos i sthlm och han fick väl lite smått panik också då han kanske kände att han inte kom iävg och stoppade bakomvarande trafik, folk har ju ingen repspekt när man står vi trafikhjuset och har svårt att komma iväg, tuttar och har sig. |
|
| Delorian och daniel73. Håll er till sakämnet och lämna spekulationerna om kolisioner utanför. Jag försöker bara få er att inse att stensprut, stenskott, saltgegga, halka whatever hör till vinterväglag. Varför skulle försäkringsbolaget öht ersätta skadan? Att varva en bil högt och sladdar något för att starta vid en hal korsning eller kökörning är något man får räkna med. Det är vanligt att många förare drabbas av panik vid halka när de får svårigheter att starta. Sen är det trist att det kan ge upphov till stensprut. | |
| Så jag ska strunta i att kontakta försäkringsbolaget menar du eller? | |
| Kristoffer du förstår inte riktigt händelseförloppet här. | |
|
Poängen är att stensprut är ersättningsbart... alla skador som uppstår på fordonet i trafiken är ersättningsbart. Jag har själv varit med om att en bil kört om och orsakat rejäla stenskott som sedan försäkringsbolaget ersatte via den omkörande bilens trafikförsäkring. Omlackerad huv, framskärmar samt ny vindruta helt utan självrisk. Skadan i det här fallet uppstod när en annan bil spann loss i halkan och det är ingen som helst skillnad i att det blev stensprut och inte en kollision. |
|
| delorian: Försöka går ju men jag har svårt att se varför de skulle ersätta dig. Jag kör själv 4000mil om året och skulle jag jaga alla bilister som direkt eller indirekt orsakat stenskott på min bil skulle jag sitta i daglig kontakt med mitt försäkringsbolag och kräva ersättningar. | |
|
Då det här ej är ett vanligt stenskott det regnade sten, tänk dig ljduet när du kör på en grusväg och det sprutar stenar i hjulhuset, det hörde jag över min skärm huv och ruta. ser ut som vita färgstänk på bilen. hade jag fått 2, 3 sten p bilen så hade jag inte ens engagerat mig. Kristoffer vad har du för typ av försäkring på din bil? Om försäkringsbolaget väljer att ersätta ska jag tacka nej då eller? |
|
|
Jag har aldrig sagt att du skall neka ersättning, bara att försäkringsbolag inte är välgörenhetsförättningar likt Lions soppkök som man lätt kan tro när man läser vissa inlägg i tråden. Klart du skall försöka som jag skrev tidigare men ha inte för höga förhoppningar. De är vinstgenererande företag och har de chans att undvika utbetalningar så gör dom det. Och som någon skrev ovan så finns risk att man får räkna med risk för stensprut under vinterhalvåret. Och hur tycker du att framförvarande bilist skulle agerat? Varför skulle hans bonus bli drabbad för att det är halt och kommunen sandat? Jag hoppas som sagt det löser sig för din del, får du det på försäkringen är det jättebra! |
|
|
Hur han skulle agera ja tagit det lite lugnt kankse eller tycker du 4 tusen var på motorn är korrekt. Även fast han inte handlade fel så kan försäkringar träda in. Skipa snacket om välgörenhet och , vinstdrivande företag, de sysslar inte med välgörenhet och det gör inte jag heller. |
|
|
Men RING ditt försäkringsbolag och fråga. Det är ju en enda vägen att få reda på det. Min gissning hur de kommer reagera är som Kristoffer_L's, alternativt att de låter dig ta det på din egen vagnskada. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.