|
|
|
|---|---|
|
Jag har sedan en kort tid tillbaka märkt ett intressant och förbryllande fenomen: Jag får ibland vibrationer i ratten vid landsvägsfart och upp till lite drygt motorvägsfart. Jag märker det aldrig i stadstrafik. Helt plötsligt kan ratten börja vibrera ganska kraftigt och det känns som om vänster framhjul liksom fladdrar över vägbanan. Det har bara varit vänster fram, men ibland är det som om det känns som att det är höger fram också någon gång samtidigt, men det är svårare att avgöra eftersom det ju sitter längre bort, och speciellt om vänster framhjul håller på samtidigt. Det kan hålla på i några minuter och sedan avta helt och då känns bilen helt normal ett tag, och så kan det börja igen efter en kvart kanske. Det kan vara lindrigare och bli kraftigare, men dö ut igen fortare eller långsammare och kännas helt normalt ett tag igen. Vad kan det vara för fel som yttrar sig så? Obalans i hjulet p g a lossnad balansvikt från fälgen? Is och snö som fastnar i fälgen och/eller på bromsskivan och orsakar obalans? Glappande länkarmsbussningar? Anliggande bromsar? Har kollat åtdragningen av fälgbultarna, det var det inte. Har någon några bra förklaringar eller gissningar på vad som kan orsaka dessa symptom så är jag tacksam för tips. Mvh, I Love E46 Körglädje är att trivas bakom ratten. | |
|
Kan det ha nån samband vid lätt inbromsning. Då är det nån broms som ligger på. Hade nämligen samma problem på min för ett tag sedan. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Åk in och gör en framvagnsinställning(3-500:-), be dem kolla spindellederna för glapp också. Du har väl balanserat hjulen? Surf Or Die!!! |
|
|
Du har inte slagit i en fälg och fått den skev? Jag hade ett konstigt fenomen på en tidigare bil, där obalansen kom och gick. Kunde ligga med konstant hastighet på landsväg utan obalans, passera en kurva (svängde på ratten) och på nästa raka vibrerade det i ratten. Problemet visade sig vara att fälgen fått sig en smäll på insidan och "plattat till sig" om du förstår vad jag menar. Fälgen lämnades till Intera som rätade till den och sedan var problemet borta. Det skumma var att obalansen kom och gick, tycker att jag borde haft obalans hela tiden om fälgen varit skadad. Börja med att kolla framhjulen så att de är i balans. Lycka till. |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Med det du berättar låter det som att en balansering är nödvändig. Kan eventuellt va däck som är felnött pga dålig hjulinställning oxå. Det är då det första jag skulle kolla upp innan jag börjar byta och slita i grejor. |
| om ni har någon fordonsinriktad skola så brukar dom kunna göra det "gratis" mot lite kaffebröd ;) | |
|
Lsbemmer: kan dessa sumpton bero på balansering? KHan skrev ju att den kommer bara ibland. Då tror jag mer på johans ide om fälgen annars kan det vara det jag skrev om kärvande bromsok. MvH Bmw 4-ever |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Är hjulen fel balanserat så känner man det vid olika hastigheter ibland. I vissa hastigheter känner man just inget. Ibland känns det hela tiden. Det är väl digt olika. |
|
Tack allihop för tipsen! Jag kan berätta att jag har balanserat om framdäcken i torsdags och det verkade hjälpa, för min fru hade bilen i helgen till Dalsland och tillbaka och det var inga vibrationer på den resan eller sedan dess. Visst är det skönt när man kan avhjälpa fel (eller åtminstone symptomen) för billiga pengar, kostade 200:-. :-) Mvh, I Love E46 Körglädje är att trivas bakom ratten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.