AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.395

Performance avgassystem USA/EU skillnad (330I E90)

Visa användare
28
Laha
330I E90 -06
Tjenare!

Har funderat på att montera Performance avgassystem och luftintag på min 330I E90. Har varit här på lokala BMW verkstaden och kollat priser osv. Men..

Performance avgassystemet som säljs här i Sverige/EU går bara att montera tillsammans med mellanljuddämparen (original) medan USA versionen kommer med mellanrör som ersätter mellanljuddämparen.

Jag är inge bra på sånt här, men det känns som att man förlorar lite av grejjen om man har kvar original mellanljuddämparen. Både i ljud och effekt. Är det för att det är lagar på att man måste ha 2 ljuddämpare eller enbart för att inte gå över dB gränsvärderna?

Så, är det värt pengarna och förlorar man något av effekt ökningen (vilket resulterar i typ 0hk...) pga mellanljuddämparen?
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Kan tyvärr inte svara på varför det är skillnad på Eu och USA men kan svara på att mellandämparen tar ganska mycket av ljudet på avgasljudet. Tar du bort den och ersätter med rakt rör så får du betydligt högre avgasljud, ibland till och med resonansljud. Dem sista burkarna, slutburkarna med utblåsen, brukar vara dem som ska ge motorn mottryck, för om du har för rent flöde ut så kan bilen gå sämre än att den ska ha lite motstånd/mottryck i form av slutlämpare.
Ska du byta ut bara slutburken och få ut fränt ljud så kan jag av personliga erfarenheter rekommendera Remus Power Sound. Den ger ett härligt dovt ljud som du själv kan justera hur du vill ska låta genom att öppna och stänga ett spjäll. Sen har du Eisenmann som ger ett mer piskande ljud.
Men räkna inte med att bilen ska gå fortare med ett litet avgassystem byte. Du har väl över 230 hk så om du får ynka 8hk till så kommer dem inte kännas då 230 jämfört med 8 hk är så liten procentuell skillnad...tyvärr. Turbo matade bilar ökar du turbotryck, vridmomentet höjs markant samt effekten ökar en del.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
28
Laha
330I E90 -06
Tack för svar!

Jo, jag har 258 hk. Jag har väll inte räknat med några större skillnader, dock så har jag hört och läst att det ska ge lite mer respons (Avgassystem och Luftintag kombinerat).

Jag har funderat lite på Eisenmann, men valt BMW Perfromance för enkelhetens skull. Passar Eisenmann direkt i BMW's original rör och fästen?

Herr.Bayer:
något "motstånd" i avgassystemet vill man inte ha sålänge vi snackar 4-takts motor. jag skulle inte kalla det mottryck/motstånd i detta fall även om du kanske vet vad jag pratar om? men för de som inte vet... så är det i själva verket vakuum/undertryck man vill ha längst fram i avgassystemet där det är viktigt att avgaserna inte sugs tillbaka mot cyllindern utan istället sugs bakåt med så hög hastighet som möjligt så att ny luft kan passera oförhindrat. (och ta fart balåt) ett misslyckande kan bero på många lfaktorer men det man främst ska passa sig för är att enbart reducera originalsystemets längd eller sätta för grova/klena rör utan annan modifiering.

nu vet jag inte vad det är för speciellt med en 330 E90 bakdämpare som kan påverka flödet såpass mycket att det ens skulle vara märkbart om man ersatte den, men förklarar du fenomenet, länkar bevis eller visar mig någon bild på en sådan invändigt så kan vi nog komma överens :)
Visa användare
28
Laha
330I E90 -06
Jag har faktiskt inga tekniska bevis på att det ska bli någon skillnad, och det verkar vara svårt att hitta information. Jag har bara läst om folk som har installerat BMW Performance som säger att det blir skillnad, i detta fall bättre respons.
Beror det då på att man har nytt förbättrat luftintag enbart (BMW Performance det med)?

Enda papprerna jag har själv är produktinformation från Verkstan, och där står det inget mer än "Minskat avgasmottryck" och "Reducerar invändigt högtryck och optimerat flöde".
ifrågasatte inte dig utan mer Herr bayer. men om jag måste svara så tror jag att insuget bidrar mer. men det går inte o lita på mig heller för har ingen erfarenhet av bilen.
hursomhelst... du verkar ha en bred budget och verkar vara ute efter något unikt, så varför inte satsa på Herr bayers förslag där ang. Remus Power sound ljuddämparn? den skulle ju tydligen ha ett spjäll :) annars om man inte vill lägga så mkt så går det att montera en sådan själv. dessa går för ca 1700kr styck här i sverige. de styrs elektroniskt inifrån bilen så när man vill det ska låta så aktiverar man sedan är det bara att inaktivera så låter bilen som original igen. detta kan nog ordnas på firma för ett par tusenlappar. men har man pengar eller brist på intresse så är ett Remus ett bättre alternativ... du borde isf köra på det.
Fi
10
Fimpan
320iM Touring -08
Det finns en bild i genomskärning på BMWs sida Länk
Står även lite information ang systemets karaktär.

Hittade även dessa klipp på Youtube
Länk
Länk

Har själv funderat på detta system, verkar trevligt tycker jag.

Mvh Johan
Visa användare
28
Laha
330I E90 -06
Tiasz - Jag ska fundera lite på det, tackar för tips och synpunkter!

Fimpan - Dom videorna hade jag inte sett, tackar! Japp det verkar trevligt, ett plus för mig är att det bara är att trycka dit i princip samt om man vill sälja bilen tror jag det är lättare om det står BMW på grejjerna, folk tar det mer seriöst känns det som...
Fi
10
Fimpan
320iM Touring -08
Precis min tanke också, original tillbehör väger tungt vid ev. försäljning + att det är avstämt precis för min bil.

Mvh Johan
Visa användare
28
Laha
330I E90 -06
Har beställt performance luftintaget, ska vänta med dämparn. Åter kommer med info på det!
Visa användare
28
Laha
330I E90 -06
Bump

Tjenare, har installerat BMW Performance luftintaget nu. Måste hålla med folk som säger att det ger lite respons, det känns att den andas bättre. Men det är svårt att säga när det är så halt överallt.

Ang. ljudet så hör man inte stor skillnad från själva filtret däremot så kändes det som lite vassare ljud bakifrån!

Installationen var också skit enkel, bort med det gamla och in med det nya. Tar max 30min (då borträknat tiden det tog att fiska upp en skruvmejsel som ramlade -,- ).
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Vad gör egentligen dessa ljuddämpare och ökad luft in till motorn? Om man kollar BMW performance så är de ju inte direkt billiga...

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.