AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.473

Problem med Xeon på min M3-e46

StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Hejsan!
Jag har problem med hö xeonlampan som lever sitt eget liv, fungerar ibland för att sedan inte fungera. Verkar vara glappt, för jag kan få igång den ibland genom att vrida in och ur kontakten för lampan. När jag köpte bilen (på firma) så var lampan trasig. Dom bytte lampa och den fungerade...ett tag. Jag har själv bytt till en ny lampa utan resultat. Är det ljusmodulen som börjar ge upp eller kan det vara så att det är glapp kontakt någonstans? Tycker det blir sämre vid kallt väder. Är det någon som känner igen sig.

Har köpt bilen hos Nacka Bil i Sthlm den 23 december 10. Bilen har inte körts max 70 mil sen dess. Visst kan jag begära att dom står för kostnaden?

//Stefux
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
lämna in den så de får fixa den. Hade jag lätt gjort. Varför klabba sjäv när andra kan göra det utan kostnad för dig? :-)

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 samt Audi A4 Q 2.0 T 2007
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
hade ett liknande problem med ett av framljusen på min e46m3. Man fick stänga på och av ljusen ett antal gånger innan lampan tände. Jag upplevde också att problematiken blev värre när det var kallt. När lampan väl hade tänt var det inga problem.

I mitt fall visade det sig vara någon typ av tändenhet som var kass och inte den "dyra" styrenheten. Har för mig att det var en ganska billig del att byta.

Per Larsson Motorteknik gjorde jobbet.

// Stefan

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Bytte du till orginala lampor eller noname märken?
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Orginal...
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Skulle tro att det är styrenheten el. tändenheten som strular.
I mitt fall så kunde lampan hoppa igång efter man vred på och av ljuset x-antal ggr...:)

När det inte hjälpte att byta lampan på min bil, gick jag på tändenheten.
Uteslöt styrenheten efter några spaltmeter på div. forum, och chansa på tändenheten BINGO!!
Har man tid och ork, så kan man flytta över styrenhet och tändenhet från den friska sidan, och prova sig fram vad som strular.

Att byta tändenheten var inte lätt. Strålkastarn måste veck, och plockas i delar. Finns en bra DIY här på AP mektips (sök på tändenhet)
Sen måste man till verkstan och justera höjdregleringen via diagnos...

Tändenheten gick loss på ca1100:-, Styrenheten är säkert det dubbla + lite till. Det kan löna sig att kolla efter delarna på ebay (sök på Ballast e46) el googla serienr på prylarna.

OBS! det finns olika fabrikat på styrsystemet...:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.