|
|
|
|---|---|
|
Hej Min 320i -89 vill inte vara med vid -20 och lägre temperaturer då den stått över natten, den snor 2-3 varv för att börja tända men mer än så blir de inte, den tänder alltså men orkar ändå inte gå igång ordentligt och efter en stund verkar den sura ner sig. Ström och soppa finns alltså... Var börja felsöka? Mvh/ Andreas | |
|
Har du provat motorvärmare? |
|
| Nej, har ej hunnit montera detta... | |
|
är det k-sprit man häller i bensinen??? hade samma problem när det var kallt på min första e34. KOmmer ihåg att en sådan flaska hjälpte rätt omgående. men visst är det k-sprit? MvH Bmw 4-ever |
|
|
mm, k-sprit förhindrar frysning av bränslet och löser även upp kondensvatten som ligger i botten av tanken...har det redan frusit så kan man använda sig av metanol lr etanol för att lösa upp isproppar... Mvh |
|
|
...men problemet är för mig återkommande vid lägre än -20 grader och jag tror ej detta har med saken att göra då jag regelbundet vintertid (typ var tredje tankning) häller i en flaska k-sprit för att förhindra frysning av bränslet. Förra vintern så var det inga större problem att starta den även fast yttertempen sjönk nedåt -30, kan ju iofs faktiskt vara konditionen på batteriet, men även fast jag haft den på laddning så "känns" liksom trögare denna vinter... |
|
|
Om jag var du skulle jag prova med ett nytt fräscht batteri...batterier åldras ju, även om man sköter dom..och laddar upp igen. Sedan beror det på vilken laddare du har, du kanske behöver ge en extra "kick" med en bra laddare. Kommer inte ihåg nu, men det finns olika laddare och jag fick låna en över natten från Mekonomen faktiskt..en liten ort, dom var superhyvens. Och det hjälpte..att ge en extra kraft till batteriet! Lycka till! Beemoholist javisst! |
|
|
jo visst e de så att batterier är en förbrukningsvara, får väl testa de..men först ska ja montera m-värmaren som ligger i kartongen o väntar. Uppdaterar lösning av problemet... |
|
|
för mig hjälpte inte att hälla i varan eller tredje tank utan var tvungen göra det vid varje tankning, även då hade jag ny batteri och ny generator.... MvH Bmw 4-ever |
|
|
för mig hjälpte inte att hälla i varan eller tredje tank utan var tvungen göra det vid varje tankning, även då hade jag ny batteri och ny generator.... MvH Bmw 4-ever |
|
|
Kan meddela det vart en rejäl skillnad när jag härom dagen ersatte batteriet mot ett nytt och fräscht, valde då även att sätta in ett lite större och kraftigare för att få bättre köldstartsström (Tudor HighTech), det vart nästan som att starta på sommaren med fulladdat batteri =) Men, den vill ändå inte vara med riktigt ordentligt, den tänder efter några varv på starten men orkar inte gå igång direkt utan småtänder liksom..efter några varv så hoppar den lite motvilligt igång och verkar då få lite för mycket bränsle (svartryker)..nåt med tänddetaljerna kanske, stifte, tändkablar, rotor. fördelare? Mvh |
|
|
Kallstartproblem kan ha många orsaker men svartryker den så förefaller det troligt att du har dålig effekt i tändningen alternativt att den får för mycket bränsle. Tändning: * kolla stiftens kondition och färg * kolla tändkablar efter skador och mät resistansen från stiftet i fördelaren till kontaktet som ansluter till stiftet, alla bör ha ungefär samma värde, kan inte säga vilket värde som är rätt - kolla med verkstad * kolla fördelarlocket efter sprickor och repor invändigt samt slitna kontaktstift * kolla rotorn efter skador och märken Insprutning: Fixa elschema innan du ger dig på detta. * mät temgivaren till motorn, i frysen (-20°C) i riktigt kallt vatten (+5°C) i sjudande vatten (+90°C), värden skall sjunka med ökande temp. * kolla att spjället i lmm rör på sig utan att kärva * styr undan gummiskyddet över kontakten till lmm. 3 stift är till luftspjället, 0V - 5V och signal. Mät spänningen på signalstiftet (mot 0V stiftet) när du rör spjället. Jämn och fin ändring av spänningen utan hopp eller andra konstigheter. * de 2 sista stiften på lmm är till tempgivaren. Mät resistansen på tempgivaren, värm den försiktigt med fingrarna och mät igen, se att värdena ändras. Jag tror den sitter närmast luftrenaren, en litenknopp som sticker ner i luftkanalen. //Göran |
|
|
Tack Göran så mycke för din tid! Då har man lite att göra :) Bilen tar faktiskt inte nå våldsamt med bränsle, ganska normalt tror jag, jag ger mig nog på tändsystemet faktiskt för detta har jag ingen historik om när och vad som är gjort...återkommer med resultat! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.