|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt en svensksåld E39 523i -00. Bilen är servad enligt bok och har rullat 19700mil. Men. Servon gnäller ibland. Oljenivån är på tok för låg. Tydligen ska jag ha den gröna typen av olja, men när jag kollar färgen så är den gyllenbrun. Som vanlig motorolja. Den är alltså varken röd eller grön. Man ska ju absolut inte blanda de två sorterna, så jag vet inte vilken jag ska fylla på med? Hur hade ni gjort? Mvh Johan | |
|
Den blir brun med åldern. Jag bytte på min e39a -01 genom att suga ur burken och fylla på med ny. Gjorde om detta 5ggr ( ca 1 liter ) och därefter var servon tyst. Oljan är den gröna varianten,och köp den hos BMW så är Du säker på rätt sort. 1lit räcker gott för denna operation. Köp även den O-ring till locket för behållaren, den kostar under 20kr. Då slipper Du allt olje-läckande från burken med. |
|
|
Så här tömmer du servon utan att slösa olja. Länk Antagligen har du ett läckage om nivån är låg. Du kan testa byta gummiringarna som är i alla anslutningar. |
|
|
Perfekt! Tack! Det var precis de svar jag ville ha. =) Jag blev så osäker när inte färgen stämde eftersom jag verkligen inte vill riskera att pajja styrväxel eller liknande. Då är det lika bra att byta all olja i systemet istället för att bara fylla på. Mvh Johan! |
|
|
Castrol servoolja finns att köpa hos Mekonomen oxå om du har nära till det. Bara att fråga över disk vilken olja eller gå in på deras hemsida och knappa in ditt regnr. BMW M-POWER |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nu ska det inte vara Castrol utan Pentosin CHF-11S om den är svensksåld och burken ska då vara grönmärkt, tyvärr lossnar ju den och har oljan varit i länge så blir den brun oavsett om det är Pentsion eller vanligt röd ATF som det oftast är på privatimport från syderligare länder dvs ala som inte är"kaltland"utförande på) Det går utmärkt att suga ur burken och fylla på ny några gånger, då oljan cirkulerar även i burken. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jo, bilen är svenksåld och burken är grönmärkt. Men jag blev osäker i och med att färgen inte var grön. Pentsionolja har jag hemma i garaget sedan tidigare, så den är jag bekant med. Däremot visste jag inte att den kunde tappa färgen, men det gör att jag kan sova lite bättre på natten =). Blev orolig att någon hällt i fel sorts olja, trots att den är fullservad. Det verkar läcka en aning ur anslutningarna till burken, men jag har inte hittat något annat läckage. Som det är nu så gnäller pumpen ibland (väldigt sällan), och i samband med det så skummar oljan lite i behållaren. Jag kan tillägga att nivån inte ens når upp till stickan. Kan skummet bildas av att den pumpar luft pga för låg nivå? |
|
| Hasso: Jo det går fint men inte lika snabbt som mitt tips. Kan vara värt att testa om du bara sugit ur förut. | |
| Groze: Returen till burk är bara fäst med en liten slangklämma, om din slang är oskalad på längden sedan tidigare skär du bort den del som "stelnat" och fått märken efter sig av slangklämman. Då borde det fästet hålla tätt iaf. Kan vara likadant fäste på ingående från burken men minns inte riktigt nu. | |
|
Helt rätt Hasso, fel av mig. Gäller att läsa frågan rätt... :) BMW M-POWER |
|
|
Snacka om att Autopower är underbart! OT: I torsdags rasade soppapumpen på bilen, mitt under världens snöstorm. Men eftersom jag läst här att man kan hamra igång pumpen så testade jag det. Lyckades ta mig hem och slapp bergning. På fredagen bytte jag pump på under en timme och bilen gick som en dröm igen. Och nu får jag hjälp med servon. Vem behöver bilverkstad när det finns Autopower? =D Tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.