|
|
|
|---|---|
|
Ska byta diffklumpen på min e3. Undrar om den från en e12 passar då en kompis har en sån liggandes. annars vill jag gärna ha tips på någon som passar. | |
|
Fysiskt passar dom (alla fall från 6-cylindriga E12) men sedan är det olika utväxlingsförhållanden. Din 2500 har 3,64:1 i utväxlingsförhållande så det är en sådan du behöver. Fast det funkar säkert med 3,45:1 också (2800, 3,0 och 528i tex). Sedan finns 3,25:1 också (3,0CSL, 3,3 och 633 mfl) Vet du inte från vilken bil diffen kommer så står det i BMW:s verkstadshandbok att utväxlingen skall stå instansat under påfyllningsproppen (troligen längst ner på diffhuset. Tex kan det stå 11 40 vilket är 3,64) Fast jag tror inte det har så stor betydelse vilken du väljer i praktiken om du inte kör mycket med bilen. Till min 3,0 har jag tex en reserv liggande från en 2500. Per L |
|
| hemipower: kolla Powerpost | |
|
finns även 3,07 E12 med mindre motorer har mindre utgående medbringare. Axlarna passar inte då. Kanske går att skifta medbringare. e12ans stora medbringare är itryckta med låsring medan e3ans (iaf äldre) är skruvade med bult. Jag har en drös liggandes med olika typer, om du söker något. /Otto |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.