|
|
|
|---|---|
|
Jag äger en 320i-08 som har gått 2600 mil varav 800mil är körda av mig. Jag köpte den för ett halv år sedan och har inte haft några problem tills för en månad sedan då bilen uppträdde väldigt konstigt när jag startade den. Då skakade motorn och bilen ryckte och var ojämn vid gaspådrag. Speciellt vid låga varvtal mellan 1500-2500 rpm. När jag öppnade motorhuven skakade motorn. Jag körde bilen till en mekaniker som påpekade att tändspole till cylinder ett är trasigt. Efter att denna byttes ut så fungerade bilen perfekt till igår kväll då samma fenomen uppstod igen. Bilen rycker till rejält och det känns som att den går på 3 cylindrar. Motorlampan lyser när man startar bilen men försvinner sedan. Jag ska titta upp felet idag men misstänker att det är någon tändspole igen. Är det normalt att tändspolar sönder går med 20 dagars mellanrum? Det känns som att något inte stämmer. Kan det vara någonting annat som medför att tändspolarna ryker? | |
|
Hej igen, Ett tillägg: I båda fallen då felet uppstått har jag startat bilen i ett varmgarage efter att den stått där inne några timmar. Bilen står i vanliga fall ute på gatan. I båda fallen har det varit mycket kallt ute. Kan det ha något samband att stora temp skillnaden mellan ute och inne har triggat felen? Det kanske bara är tillfällighet men man undrar juh. |
|
|
Jag har fått 8 st tändspolar utbytta i två omgångar på min bil. Kan också vara trasig spridare som var (är?) ett vanligt fel på dessa motorer. Båda är välkända fabrikationsfel så ifrågasätt eventuella ekonomiska utlägg. Kanske har delarna byts ut tidigare och då gäller reservdelsgaranti 2 år. |
|
|
Tack för tipset... Det var tändspole i cylinder 3 som var trasig denna gång. Vi tittade även på spridarna och tändstift och de verkar vara i bra skick. Om man ser från den ljusa sidan så har jag lärt mig att byta tändspolar. Det är nog bra att veta eftersom de verkar gå sönder lika ofta som lampor i bilen :) |
|
|
Ska hämta min bil på BMW i em. En 320i Touring -08. Bytte tändspole på cylinder 2 för ett år sen. Nu var det dags för tändspolarna på cylinder 1 och 3. Bara vänta på fyran nu då... Dom skulle även slänga in nån mjukvaru uppgradering för att få det att funka bättre?! Tycker det är skandal att ett premiumärke har såna fel. |
|
|
Har en tändspole gett med sig, så är det bästa o byta alla samtidigt. Så slipper man byta i flera omgångar. |
|
| Äger en 320i Touring -08 som är inne på tredje uppsättningen tändspolar, tändstift och spridare. Bilen var inne på reparation första gången bara några månader efter att jag hämtat ut den (helt ny), och nu senast i Göteborg i december för att vi ens skulle kunna ta oss hem till Stockholm. Knappt tre månader senare är problemet tillbaka och BMW i Solna vill inte kännas vid att det skulle vara onormalt och vill ha drygt 6 000 för att byta allt. Kan meddela att de precis förlorade en kund - nu blir det BMW i Nacka i stället, och ny bil! | |
|
Hej! Jag har haft liknande problem som beskrivits. För er som inte berättat. Hur har det gått med era bilar? Funkar dem eller har problemen fortsatt? Har BMW tagit något ansvar? |
|
|
Fick 6 st nya tändspolar nyligen genom kampanj från BMW utan att var problem för tillfället. Verkstaden har bytt totalt ca 15 st. N43 (4-cyl) och N53 (6-cyl) motorerna med den magra förbränningen har troligen mer aptit på tändspolar. (VAG m fl? har också haft problem med tändspolar under lång tid) |
|
|
15st!? Hur många sitter där? Då måste du ha bytt samma flera gånger? Får de inte rätsida på problemet eller ska man hålla på och byta tändspolar livet ut? Har du fått betala självrisk varenda gång? (Förutom senaste då. Vad var det för kampanj, i vilken stad? ) VAG, är det en forummedlem? |
|
|
Fick mina utbytta igår när jag serva bilen det var nån kampanj. Bilen verkar gå bättre nu. Vet ej om det är inbillning men den verkar dra mindre soppa också. 320I Touring 2008a 18000mil |
|
| Kampanj var det nog inte snarare ett garantiåtagande den här årsmodellen hade mycket problem med tändspolar som byttes på goodwill. | |
|
fick mina utbytta som garanti jobb i sommras . lönar sig o gå till sin märkes verkstad istället för berras mek o plåt runt hörnet |
|
|
Beror ju helt och hållet på vad man ska göra. Garanti är en sak. Ska jag bara göra ett oljebyte, eller reparera något som inte är standard ej har garanti, eller jag kanske söker någon som vet hur en förbränningsmotor fungerar då är kanske inte den där lilla verkstaden så dålig ändå. |
|
|
Gjorde verkstan ett kast jobb eller va har de gjort? Skulle starta bilen i morse det var lite halv kallt så vägra den gå på alla burkar och motorlampan började lysa. Verkstaden sa att den indikerade på tänd fel. Hur kommer det sig att det blir så här det var ju inte innan? Råga på allt så säger de att de kan byta tändspolarna men vill då ha betalt för en felsökning.Och blir det inte bättre då så kräver de att de får åtgärda felen som de eventuellt visar. De fråga varför jag blev arg över en sån deal. Jo då det är ett garanti jobb så ska jag inte behöva betala en krona. Vad ska jag göra? Ni efter de släckt felkoderna så går den bra men tänkte pligga in motorvärmaren en stund i morgon innan jag åker så den får stå en ca 1 timme. |
|
|
Har just fått samma problem (X3 -04 3,0i). Bytte trasig tändspole på cylinder 3 för precis en vecka sedan, och nu idag går den bara på 5 cylindrar igen. Har inte felsökt än med OBD-kabeln, men jag ska kolla vilken cylinder det är denna gången. Man blir ju trött, alltså. Vad orsakar att motorn äter tändspolar till frukost? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.