AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.756

Bör man bogsera igång en bmw e39 528i?

FI
3
FIAM
BMW E39 528i 1998
Försökte mig på en kallstart i veckan. Bilen starta gick 5 sekunder sen dog den. Och nu går den inte starta, den är mest troligt sur, eller så har ventilerna hakat upp sig, för den känns kompressions lös, startmotorn går väldigt lätt runt.

Har läst runt på forumet, och nu undrar jag om man kan/bör bogsera igång en katalysator bil? Känns som enda utvägen. Jag har testat harva på startmotorn i 1min med gasen i botten, men utan att den startat.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Jahg bogserade igång min 523 efter att den hade surat.

Körde in den i garaget där det var 18+ och ute var det ca -20. blev lite förvirrande för motorn antar jag.

Men jag drog igång den efteråt med ett rätt misslyckat resultat. Mätarna åkte som flipper spel och tomgången gick upp och ner. så mitt svar till dig är Nej gör det inte. skaffa ett riktigt batteri istället

startkalblar ett litet tag senare så gick den riktigt igen.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
det bästa är att skruva ur stiften och köra motorn på starten så bensin i cylindrarna åker ur. sedan torka stiften o montera dem igen o starta med full gas..

Annars bara nöta på starten med gasen i botten så kan dom hoppa igång, kan vara bra att ta ur säkringen till bensinpumpen..
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Det där med att starta med gasen i botten är förlegat och gör ingen nytta sedan dagens bilar har så kallad drive-by-wire.. Gaspjäll osv är elektroniskt reglerat sedan massa år tbax och elektroniken sköter det som behöver skötas med gas/bränsleblandning!

Mitt tips är att ladda batteriet så du har bra snurr på det, alternativt ta starthjälp med kraftiga kablar från en bil som är igång. Fungerar inte det så skruva ur ett tändstift och undersök om det är blött eller torrt!
Är det torrt så undersök bränslepump, ev säkringar till den. Ispropp i en slang kanske?
Är det blött så undersök tändkablar till och från fördelaren. Säkringar (igen) till tändning osv..

Kanske har nåt annat påverkat så startspärren fått för sig att nåt är knas!?

Lycka till!

Diesel-räsern
/Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.