|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
Englunds Bil i Luleå -1/10 Det är enormt svårt att komma fram över telfonen till växeln för att få hjälp med sitt ärende. Suttit hur länge som hellst. Lämnat in en bil för montering av skidsäck, det slutade med 3 st återbesök pga av att verkstaden beställer hem fel delar, får ingen som helst kompensation för detta åkande fram och tillbaka. Lämnar in samma bil för omlackering pga. parkeringsskada. Får vänta i över 2 månader innan tid för detta ordnas. Lacken får nyansskillnader måste lackas om en gång till. Denna gången är det massvis med lackdamm och även lackfärg på rutan i förardörren. Blir ett till återbesök dvs 3 gånger nu också. Även om inte Englunds är de som sköter lackeringen borde man ju kontrollera bilen innan man lämnar ut till kund. Även lämnat in farsans bil pga av kraftigt missljud från motorn, men man bytte istället en givare + bromsbeläggen på bilen. Missljudet hade man minsann inte hört. Vi går då direkt ut på parkeringen och startar upp bilen, och direkt så infinner sig missljudet, som sedan visar sig vara ett vevaxellager som måste bytas. Funderar allvarligt på att byta bilmärke, går ju inte att ha en BMW med sån här dålig verkstad + service. |
|
| Det gäller inte bara BMW. Verkar som många märkesverkstäder känner sig för kaxiga i sin märkeskostym och inte bryr sig om sina kunder. Enda gången vi lämnade vår Saab hos Bilpartner så lyckades dom byta bromsbelägg och skivor bak, trots att jag över telefon talat om att jag inte vill ha dom bytta. | |
|
Novation Uppsala Service 8/10: Hade bokat tid för förbesiktning och byte av xenon-lampor. Blev lovad både vid tidsbokning och ankomst att det skulle ta ca. 45 minuter. Det tog ca. 1 timme och 40 minuter vilket gjorde att jag blev sen till ett möte. Dock trevlig servicepersonal och bra med möjligheten att vänta medan service utförs. |
|
|
Englunds Bil i Luleå 0/10 Som föregående talare så är dom extremt svåra att få tag på. Min bil startade inte en morgon och hade gått klockrent dagen innan så lämnade in bilen för en felsökning. Dom kom fram till att bilen hade frysen vevhusventilation och att man var tvungen att bytta ventilkåpspackning samt oljeavskiljare och diverse slangar vilket skulle landa kring 10 000kr och dom ville att jag skulle bestämma mig direkt på telefon men jag sa att jag skulle återkomma med besked om hur jag skulle göra och undersöka detta lite mer. Slutade med att jag tog bilen därifrån och började felsöka själv och allt var så torrt och fint under huven så testade ta upp stiften och se om dom gav någon gnista och det gjorde dom så testade startgas och då gick den igång direkt. Konstaterade att den inte fick någon soppa så började mäta att den fick ström till bränslepumpen och det fick den men det var knäpptyst i tanken och där var felet (bränslepumpen) så nu går den hur bra som helst igen. Om jag hade låtit dom fixa bilen så skulle dom med all säkerhet inte erkänna att dom hade fel med vevhusventilationen och tagit betalt för den. Det är tråkigt att en oseriös verkstad ska förstöra ett sånt fint bilmärke! |
|
|
Autopartner Skövde Verkstad 7/10 Hade inbrott i min bil i april 2011, fick båda baksidorutorna krossade samt bakrutetorkaren sönderbänd. Skadeanmälde till Länsförsäkringar och lämnade in bilen till Autopartner i Skövde Det tog tre veckor för dem att byta två rutor.. Ringde och kollade läget ett par gånger i veckan men antingen så var det väntetid på rutor eller så hade de misslyckats och fått göra om osv. Minns inte exakt vad anledningarna var men tid hade det tagit i alla fall. Vid inbrottet hade man även försökt ta sig in genom att bryta med en kniv mellan dörrlist och ruta på ena bakdörren. Den listen glömde de att beställa så ja fick hämta ut bilen i några dagar efter bytet av rutorna och sedan lämna in den igen för byte av listen som tog ett par dagar. Det positiva är att de smörjde upp mekanismen till bakrutetorkaren som goodwill för att det dröjde så. Resultatet blev bra det var tidsåtgången som var lite tråkig bara. Reservdelar 6/10 Fått fel grejer ett par gånger, i somras exploderade ena bälgen till luftfjädringen. Beställde en ny av dem och de gick på mitt chassinummer. När ja skulle hämta ut den hade de beställt fel, jag har M-chassi men de hade beställt till en utan.. Var tvungen att få igång bilen då så fick åka till skroten och köpa en bättre begagnad istället. Även fått fel clips å skruvar ett par gånger när ja beställt smågrejer till E34an. Annars är de hyfsat trevliga så mottagandet är OK. Högst upp på önskelistan: E34 Alpina B10 Biturbo, M5 E39, M5 E34, 850CSI, M5 E60 Touring! |
|
|
Förstår inte hur man kan serva bilen på BMW Göteborg. Behöver inte säga mer.... Kommer testa Bent bil i Halmstad nästa månad. (Mini Cooper -10) |
|
|
Köpte min E91 av Peter på Auto 7H i Uddevalla. Kanonbemötande. Reservdelsavdelningen också kanon. Men!!! Mor o far skulle byta sin 2år gamla 118d till en ny X1. Jag rekommenderade Uddevalla så dem begav sig dit. Hittade så småningom en säljare (ej Peter) med en McDonaldspåse i handen. Mor o far försökte göra affär men säljaren hade inte tid, skulle maila en offert senare i veckan. Det kom inget mail på en vecka så jag mailar VD Claes-Åke och förklarar läget. Hör inget från varken säljare eller VD, så en vecka senare beställer dem bilen i Grästorp istället. Mailar återigen och berättar detta samt att Auto7H mist också mig och brorsan som kunder. Ingen reaktion alls, så vi är tydligen inte önskvärda som kunder där!? Tråkigt! Har även försökt kontakta BMW Sverige via kontaktsidan vid två tillfällen i andra ärenden men aldrig fått svar. (det var inga klagomålsärenden utan annat) Får en att fundera på att byta nybilsmärke tyvärr! |
|
| Bilia group i Simsta har fått stor tumme ner för mig nu. Riktigt otrevligt bemötande (säkerligen på grund av min unga ålder) och de sågade mig mest bara rakt igenom. Gick över till andra sidan vägen och fick en provkörning på en Rs3 istället. | |
|
cheffer: På vilket sätt sågade de dig? Otrevlig ska ingen vara, men att neka provkörning är inte så konstigt alla gånger - är man 20 år och kör en 22 år gammal E34 är det kanske inte jättestor sannolikhet att du är en presumtiv kund. /Masten |
|
|
"krihil" jag har råkat ut för precis samma sak för en hel del år sedan med lack,service o inköp på auto 7h uddevalla.jag lämnar också i grästorp de lirar i en högre liga. k3 bmw cs#8231 |
|
|
Länge sedan jag uppdaterade min profil här men det hör inte till saken då jag inte ens kom dit i min bil. Kör f.ö en preppad Mazda rx7 fd3s nu men jag har kvar gammel bmwn också. Bägge bilarna står uppe i norrland och jag är bara på besök i sthlm just nu under några dagar och då tänkte jag svänga förbi några handlare då jag är sugen på att förnya mig. De sågade mig pga min ålder och efter att jag väl fick tag i en säljare som ens började prata med mig så var svaret direkt, utan att han visste något om vad jag kör just nu, eller vad jag har för ekonomiska tillgångar bara att "det där har du inte råd med". Jag sa att jag gärna tar med en säljare på en provkörning så de ser att jag inte svinar med bilen och bilen jag tittade på var dessutom ganska nyligen provkörd då motorhuven fortfarande var varm. Sedan började han gå in på mina ekonomiska tillgångar och ville kolla mina bankkonton vilket jag inte var med på och dessutom sa att jag har de flesta pengarna i kontanter hemma och då ville han ha foto på pengarna. Jag lyckades tillslut övertala honom att få en provkörning om jag kunde ta med en person som var över 30 med körkort som skulle få följa med också, vilken jag inte kan eftersom jag åker till Jönköping tidigt imorgonbitti och inte känner någon i rätt ålder som inte jobbar under de tiderna som han var där så det är anledningen till mitt missnöje. Blev mycket bättre bemött hos Audi och även hos Porsche. Hos Porsche hann jag dock inte med någon provkörning då de var alldeles för upptagna med leveranser och min bokning om provkörning av en beggad carrera hade inte gått fram till säljaren men de var väldigt tillmötesgående och välkomnade mig tillbaka när jag kommer till Stockholm igen. |
|
| Vad för bil ville du provköra? | |
| Kollade med beggad 335, beggad m3 och 135. | |
Verdi |
Förstår att de nekar en 20-åring som säger sig ha de mesta av sina pengar i kontanter. ;-) Är du kriminell? Eller typ svartjobbande hantverkare? (som ju också är en form av kriminalitet egentligen) |
|
Gillar att ha kontroll över mina pengar och vill inte låna ut mina pengar till banken och nej, jag är inte kriminell. Nekandet kom långt innan pratet om min ekonomi så det har inte riktigt med mina klagomål att göra. Är du polis? För tydligen är ju yrke och hur man har sina pengar tydligen relevant här. Jag har pengar på banken också men jag vill inte att han ska sitta och titta på mina ekonomiska tillgångar efter att han klart och tydligt sagt nej redan så då ville inte jag vara med och leka längre och sa att jag har det mesta i kontanter (vilket jag iofs också har). Har dessutom också spenderat hela vintern utomlands (Kongo) och kom tillbaka i söndags så då har jag hellre pengarna säkert hemma förutom det jag behövde där nere. Att de nekar en provkörning är inte det jag är negativ emot, det är det rent utsagt jävliga beteendet de hade. Typiskt stroppigt och översittarfasoner vilket tyvärr är ganska vanligt bland bmw människor (missförstå mig inte!) jag älskar märket och bilarna men många ägare och säljare av bmw har en tendens att se sig som lite bättre än alla andra även om det självklart inte gäller alla, långt ifrån. Säger bara det att Audi var bra mycket trevligare och säljaren där har en bror som jobbar på BMW i solna som han ska kontakta nästa gång jag kommer till Stockholm så jag kan åka dit och provköra istället för att kunna bestämma mig för vad det blir för bil. Du säger att du förstår att de nekar en 20åring som har stor del av sina pengar i kontanter, men de skulle inte neka en 45åring som säger samma sak. |
|
|
Haha, kul att läsa såhär under en tråkig sjukskrivning. Lycka till i framtiden och hoppas att huset inte brinner ner så dina pengar går upp i rök. |
|
Verdi |
Blir ju bara märkligare och märkligare... Kongo? Är du FN-soldat eller nåt? |
|
Tråden är ju lite kapad, men kan inte låta bli att kommentera dom sista inläggen.... Man är ju egentligen två typer av bilspekulant (jag växlar mellan båda). Ibland är man bara ute och slötittar på bilar, frågar om provkörning, och får man nobben så är det inte mer med det. Men emellanåt skall man byta bil på riktigt, man läser annonser, kollar upp priser, tillval mm. när man väl kommer till bilhandlarn har man järnkoll och pengar i plånboken (eller åtminstone ett lånelöfte). I det senare fallet har jag alltid blivit seriöst bemött, jag tror faktiskt dom flesta kan läsa av statusen på presumtiva kunder. Några gånger har bilen ifråga inte varit tillgänglig på minuten, men då har det gått att boka in en provkörning någon dag senare. Så, att fråga på provkörning på 3 totalt olika bilar, tja, då placeras man nog raskt i kategorin "slötittat på bilar" och vill ha en kul provtur. Calle |
|
|
Larv, vare sig man är en potent påläst köpare eller bara vill ta en provtur så är det självklart att man ska få prova. Vi är alla olika när det kommer till att handla bil, själv gör jag ofta rena impulsköp. Bmw Segeltorp har tidigare visat tendenser på otrevlig attityd i försäljningshallen, personligen skulle det aldrig falla mig in att köpa en bil där jag rekommenderar alla i min närhet att besöka Bmw Bilia i Nacka istället. |
|
|
Jag sa att det var de bilarna jag var intresserad av och att jag vill känna och se på grejerna innan jag bestämmer mig och det gjorde jag väldigt klart för säljaren, precis på samma sätt som jag gjorde för audi säljaren och de på porsche. Jag sa hela tiden också att en säljare gärna får åka med mig, jag åker faktiskt hellre med en säljare då jag inte kan vägarna där så bra. Jag frågade bara om provkörning på en av bilarna så sluta dra förhastade slutsatser. Jag sa även direkt till honom att jag inte kommer köpa en bil nu utan jag kommer att gå till flera olika handlare och välja vad som passar mig bäst, det gjorde jag klart för honom redan innan jag bad om att få provköra så det är inte direkt så jag försökte lura till mig en provkörning för att leka. Vad jag jobbar med är inte relevant som sagt men jag har varit i Kongo de senaste 5 månaderna och nyss kommit hem och då bestämt mig för att byta upp mig till lite modernare bil än rx7an. Kanske även behåller 7an men vill ha något lite nyare. Jag är en ung kille som gillar sportiga bilar, bmw har ett ganska stort urval av dessa så är det konstigt att man visar intresse för mer än en? jag tittade även på nya m5an som de hade inne men jag gjorde klart för dem tidigt att den låg utanför mitt prisområde så den ville jag bara titta lite närmare på och se lite detaljer. Tråden handlar om vad man tycker om BMW åf och den här tycker jag inte om så jag nämner den och varför jag inte gillar dem. Det har inte att göra med att jag är någon oseriös liten skit som vill ut och skojköra för så är inte fallet. Jag förstår inte vad erat problem är, jag framför bara en åsikt och ni vill ha min livshistoria? Ni kan få en del av den om ni så gärna vill, jag har jobbat en tid på bmw som tekniker så jag har lite koll på bilarna, tro det eller ej. Jag har varit utomlands två gånger, första gången i en avlägsen stad i Kina som är nära gränsen till Vietnam där jag spenderade drygt 1 månad och nu Kongo, vad jag gjort där är min ensak. Men visst, jag har jobbat där och upplevt landet så det har inte bara varit jobb. Mycket av det jag gjort har varit volontärt och jag har gett bort mycket kläder etc till barnen där, haft engelskalektioner etc och ja, det finns även bilder om ni ska fortsätta tvivla på min story. Så, nu har ni fått en del av min story, men vad jag jobbar med, vad min lön är, vad jag har på kontot, hemma och mitt privatliv är inte eran ensak. Jag må vara ganska privat av mig och tycker att jag babblat på för mycket som det är redan men det blir nog ganska underhållande läsning för er iaf, för jag förväntar mig då inget vettigt svar :) Så det här bjuder jag på. Kul hur mycket fördomar ni har bara för att jag råkar vara en ung kille som inte föredrar att ha ett stort bankfack. Det gör mig inte till kriminell, lögnare eller oansvarig. Märks att ni kör bmw grabbar :) Det är synd, för ni förstör imagen för ett riktigt bra bilmärke. Min första bil var en bmw, visserligen gammal men jag har uppdaterat mig med tiden, jag har även fått min far att öppna ögonen lite mer så han nu också kör bmw (330iT för att vara exakt) fast utan den mentalitet som ni tydligen verkar lida av här på forumet att allt måste vara på ett visst vis. Antingen beter man sig som "folk" (svensson) eller så är man kriminell/oseriös/lögnare. Jag försöker bara framföra min åsikt över hur jag blivit bemött av en återförsäljare men jag förstår varför nu, det är helt enkelt så att folk med mindervärdeskomplex blir berusade av prestigen när bmw märket kommer in i bilden... Ni skulle kunna framföra era åsikter om bilia group i Simsta men det har jag inte sett, det ända jag sett är att ni försöker få mig att framstå som en "joyrider" som bara är ute efter att leka med dyra bilar. Fördomar mot unga är alltid så trevligt :) Speciellt om man inte gör precis som alla andra. Förväntade mig lite högre nivå här faktiskt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.