AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
58.243

Betygsätt din BMW ÅF med namn, skala 1-10

Sida 4 av 8
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Inte förvånande att fler än jag är nöjda med Novation. Förbannat bra återförsäljare.

10/10

“Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

Lennart Nilsson (s)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Alla som är missnöjda med sina BMW ÅF borde skicka en länk till tråden och sen får man hoppas att de ska svara i tråden om de nu har en gnutta av affärsmanna-skap och kundfokus i sig.
Roffa1
Likaså är Novations reservdelsavdelning av första klass, mkt trevlig och serviceinriktad personal som dessutom omgående ställer upp & ger -10% i rabatt på samtliga reservdelar. Så istället för att utsättas för Autopartners "surpuppa" på reservdels avd i Lkpg, så beställer jag fortsättningsvis allt från Novation som dessutom brukar bjussa på frakten förutom rabatt.

Här har vissa ur AutoPartners reserdelspersonal mycket att lära vad det gäller kundbemötande samt rätt serviceanda. Tycker det är synd att BMW group i Solna ej griper in och tar ansvar för hur illa vissa kundmottagare agerar mot kunden. Tänker på en speciell person (M) som tydligen är allmänt känd för sitt otrevliga sätt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bilcentralen och Olle där specifikt kan bara få 10 plus än så länge. Jag skämdes nästan så bra mottagning som jag fick där.
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Bilia Group Göteborg

Säljare: 7
Ofta svåra att få tag på. Den säljaren jag köpte min senaste bil av var dock väldigt bra och tillmötesgående. Problemen vid min nybilsleverans (se nedan) löste hon på ett bra sätt så jag blev nöjd i slutändan.

Nybilsleverans: 1
Först blev leveransen försenad. Sen hade de skadat bilen i transporten så jag fick vänta på omlackering. Slutligen blev lackjobbet inte hundraprocentigt = mer väntan för att rätta till det. Snacka om besvikelse jämfört med förväntningarna man hade på sitt nya bilköp.

Reservdelar: 5
Ofta ingen där. Helt ok service för det mesta, men nu har det börjat någon ny kille som inte verkar ha koll på läget riktigt. Har två gånger behövt förklara för honom hur han skall fakturera mitt leasingbolag och inte min arbetsgivare, vilket han hävdar inte går, men som gått alldeles utmärkt för den andra killen som jobbar där.

Service: 1
Oljefläck på sätet efter service, bristfällig hjulinställning som de fick göra om, garantireparation av baklyktor som de glömde bort att göra så jag fick lämna in bilen igen, problem med vibrerande koppling i dragläget som de vägrar kännas vid trots att det är ett känt problem och att jag haft bilen inlämnad två gånger för detta. Listan kan göras lång... Senast i raden är ett batteri som pajade precis efter att nybilsgarantin gått ut och där de inte är beredda att bjuda till det minsta, utan tycker det är fullt normalt och att jag skall stå för hela kostnaden själv. För att låna beskrivningen från ett annat inlägg i denna tråden: det känns som att man får be om ursäkt för att man kommer med ett fel på sin nya bil. Upplever också att de särbehandlar kunder - de är alltid mycket motvilliga att erbjuda lånebil vid garantireparationer till mig som kör 1-serie, men ser allt som oftast hur de erbjuder detta (utan att kunden frågat) till de med exempelvis 5-serie.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
AutoPartner i Linköping.

Säljare: 10/10
Kundbemötande service: 10/10
Kundbemötande reservdelar: 10/10

Har handlat två nya BMW's själv av AutoPartner i Linköping. Föräldrarna har efter mitt ena bilköp även dom handlat en ny BMW hos AutoPartner.
Vi har alltid blivit trevligt bemötta av både säljare och kundmottagare. Tycker dom sköter sig bra, och håller Mycket god service. Har absolut ingenting att klaga på utan kan bara varmt rekommendera dom. Tummen upp till AutoPartner i Linköping.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Autopartner i Linköping

Säljare: 8/10
Kundbemötande service: vet ej än
Kundbemötande reservdelar: 3/10

Hackefors bil:

Hos Autopartner har jag köpt delar några gånger men handlar helst av Hackefors då dom är mycket trevligare att ha och göra med. Och snabba är dom med. Synd bara att det är längre att åka ut till Hackerfors för min del.. :)

En gång när jag beställt något hos Autopartner så hörde dom aldrig av sig, så
jag gjorde ny beställning i Hackefors. Hade grejorna dagen efter :)

Autopartner är lite kaxiga tycker jag. Var med en släkting som var intresserad av att köpa en mini cooper. Vi frågade efter pris och fick svaret: Konfigurera bilen på hemsidan typ..

Hackefors bil är helt suveräna tycker jag, kundvänliga och mycket duktiga.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
AutoPartner i Linköping.

Säljare: 10/10

Har köpt 5 nya BMW av Autopartner.

//Stefan

Mina bilar:Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Min bil har tidigare varit servad på Autovåx i Karlstad sen ny (fd. tjänstebil).
Har hittat mycket som de verkar ha förstört då jag antar att man inte själv är och skruvar på en tjänstebil. Bla fästen till motorkåpor och kupéfilter mm. samt skador på lyftpunkter. Diverse clips som är trasiga eller saknas.
Verkar som de har varit stressade eller tänkt att det inte är så noga med en tjänstebil.
Skulle inte lämna min bil där igen.
Förresten så hade de nog gett upp på bytet av luftfiltret för det var kolsvart när jag kollade det strax efter jag köpte bilen och den var då nyservad inkl. luftfilterbyte!?
Där skulle inte jag lämna in min bil.

Auto 7h i Borås har ganska trevligt mottagande och jag har bl.a. fått bra hjälp med rostskyddsgarantin. bla ny framdörr. Fick även omlackad baklucka trots att det inte var någon rost utan endast lite lackskav vid nummerplåten och vi vindrutetorkaren som hade gått ner för långt och skavt på lacken.
Doch känns de inte så kunniga när det gäller det maskinella när man ställer frågor. Men det kanske beror på att man inte får prata med någon mekaniker direkt utan bara rena kundmottagare (synd att de inte kan gå och fråga dem)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Bavaria Danderyd/Stockholm 2/10

Min fru lämnade in bilen F10 på fredagmorgonen för att dörrlåset fryser så att dörren inte går att öppna och i vissa fall inte går att stänga. Bilen skulle vara klar under eftermiddagen och man skulle ringa då den var klar.

Då jag ringer min fru vid 17:00 så ber jag henne att åka och hämta bilen eftersom klockan börjar bli mycket. Hon svarar att man inte ringt men att det är öppet till klockan 18:00 och det ligger så nära.

Då HON ringer får hon besked om att verkstan stängt för dagen och att bilen inte är klar eftersom en ny vajer behöver beställts. Då jag sedan ringer själv för att få ut bilen så svarar ingen. När sedan växeln (i Solna) försöker ringa in på en säljare så svarar inte de heller. Vi står nu utan bil.

Det här var fredagen före sportlovet och vi kunde ha varit på väg till Åre.

Vid ett tidigare besök med min dåvarande 745:a så skulle ett felmeddelande för "hög resistens i kretsen till krutladdningen i Batteripolskon" årgärdas.

Då jag skulle hämta bilen fick jag veta att man hade polerat polskon eftersom det var oxid mellan batteripolen och polskon. Jag påpekade då att det är en separat 2-polig krets till krutladdningen och att det arbete man gjort hade samma effekt som om man vaxat bilen fick jag en "fågelholk" till svar.

Det är inte någon verkstad jag kan rekommendera till andra jobb än att fylla på spolarvätska.

fl
43
flumm
330ci -02
AutoPartner Kristianstad 7/10 Köp av begagnad bil.
Lämnade ifrån sig bilen med en del fel vid köp. Skyllde på att de som hade hand om att kolla på bilarna hade sommarstängt. Dock fixades allt utan problem när jag påpekade felen. Gick även in och stöttade när min vv frös. Trevligt bemötande men kommer kolla bilen noga vid ev köp i framtiden.

FörenadeBil Malmö Reparation
Verkstad: 3/10 2 Veckor för att byta vv? Trodde ett tag de slarvat bort bilen. Kunde inte få besked när den blev klar och ingen visste något när man ringde.
"Reservdelar"/Butik: 8/10 Hjälpsamma och serviceminded.

Autobahn Svedala(verkstad för bmw/mini) 8/10( vill inte sätta högre efter 1 besök)
Byte av ventilkåpspackning+generatorrem+oljeservice utfördes snabbt och smärtfritt
2600 för oljeservice. 5300 för allt
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Enormt bra service på Hackefors Bil! Kommer alltid serva min BMW där, mycket kompetent personal. Bästa verkstaden jag känner till.

När jag var intresserad av att köpa en begagnad 7-serie förra året fick jag tips och hjälp av Hackefors Bil via mail, snabbt, seriöst och detaljerat. Fördelar och nackdelar mellan olika motoralternativ, m.m. m.m.

(På AutoPartner i Linköping fick man känslan av att man inte var riktigt välkommen, jag skulle ju trots allt bara köpa en billigare begagnad bil, och blev hänvisad till Blocket... Som någon ovan nämnde så hade personalen en rätt kaxig attityd)

Hackefors Bil Linköping 10/10
AutoPartner Linköping 3/10
El
89
El Toro
320d E91
Som nybliven BMW ägare har jag varit bara på Bilia i Göteborg och jag håller med om att man kände sig som en liten skurk som hade förstört sin bil när man pratade med service rådgivaren.
Igår fick jag ett brev from Mechanum som vill serva min bil.
Hur är Mechanum? Varför ska man välja dem?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visste inte att Mechanum servade BMW, är dom auktoriserade? Jag har fått mycket reklamutskick från dom i och med att dom är auktoriserade för VW och då jag är måttligt nöjd med Volkswagen i Malmö och Lund så tänkte jag testa dom nästa gång min Golf ska på service eller reperation.

___
//Ulf
El
89
El Toro
320d E91
Enligt brevet dem har skickat säger dem att dem är auktoriserade.
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Englunds i Luleå:
10/10 hittils
Trevliga och ofta ganska snabba. Säger givetvis till i förväg ung vad det handlar om för pris på rep mm. Tar ofta inte betalt för snabbkoll eller likn, tipsar om hur man själv ska göra om man vill laga bilen och åker gärna runt på långa provturer för att lyssna efter fel...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMW Group Göteborg (numera Bilia):

1. Försäljning 8/10 - väldigt lyhörda och duktiga säljare. Bra bemötande har dock noterat en försämring sedan Bilia tagit över.

2. Verkatad 1/10 - Här finns mycket att ta upp. Verkstaden på BMW Group Göteborg är anledningen till varför jag inte längre kör BMW och till varför mina senaste två bilar inte varit BMW.

När jag körde E91 för några år sedan vägrade de tre ytterst trevliga kundmottagarna att åtgärda fel på nybilsgarantin och krävde att jag skulle betala för reparationen själv vilket gjorde att jag fick vända mig till Auto7H istället. Där tog man allt på garantin och erbjöd gratis lånebil under tiden, nackdelen var att jag fick pendla 6 mil enkelväg.

För att åtgärda totalt 3 fel krävdes ett 20-tal besök hos verkstaden på BMW Group Göteborg. När jag efter 8 månader till slut tröttnade och bytte in bilen hos Hedin bil (Mercedes) hade man fortfarande inte lyckats åtgärda det fel som uppkom bara dagar efter att bilen köpts.

Kundmottagarna på verkstaden har helt missförstått förhållandet mellan kund & leverantör och kategoriserar nog inte sitt jobb som ett serviceyrke. Det är också helt uppenbart att ansvarstagande inte premieras. Det krävs att man går in till verkstadschefen Henrik och klagar för att få hjälp och bli tagen på allvar.

Jag ska belysa det med ett verkligt exempel från min E91.

Jag lämnar in bilen för att de ska åtgärda ett missljud. Servicemottagaren bedömer att en bussning ska bytas och bilen lämnas in för reparation. Ett antal timmar senare får jag ett meddelande om att bilen är klar. Jag hämtar ut bilen men kan redan på parkeringen konstatera att felet kvarstår och går därför tillbaka till kundmottagarna.

Jag: Felet kvar står.

KundMottagare: Nej, bussningen är bytt!

Jag: Ja men felet kvarstår.

KM: Det vet jag inget om, vi skulle byta en bussning och den är bytt.

Jag: Jo men ni måste ju provköra bilen för att se att felet verkligen blev avhjälpt. Gjorde ni det?

KM: Nej för vi bytte ju bussningen.

Jag: Men jag har väl inte lämnat in bilen till er för att ni ska byte bussning, jag lämnade in den pga missljud. Missljudet är ju kvar.

KM: Det är inte vad som står här, (syftar till datorn), det står att vi skulle byta bussningen och den är bytt. Vi har gjort vad vi skulle.

Jag: Det är ju ni själva som har skrivit det i datorn, Ni får fixa missljudet.

KM: Det kan vi inte göra nu, det är något du får boka tid för.

osv...

__
Min bil:
Länk
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
Autogruppen i Karlskrona,

Platschefen Jens 10/10

Verkstadchefen Ulf 10/10 (lite butter men kunnig)

Tyvärr flyttat därifrån och får nu hålla tillgodo med Bavaria Solna....
st
2
str2der
525dA Touring M -07
Bavaria Solna: 1/10

Lämnade in bilen på service där. Lite otrevligt och störigt bemötande. Bad om att de skulle lägga på en motortvätt (mot en merkostnad, förstås) samt att de skulle återkomma med kostnadsförslag på att åtgärda klonkande panoramaglastak och bakruta som inte gick att öppna. Meddelade också att bilen gick ojämnt (som att en cylinder inte riktigt tände, vid start under cirka 5 grader).

De ringde vid slutet av dag ett för att meddela att bilen inte blev klar den dan. Jag förvissade mig då att de uppfattat mig rätt när jag lämnat in bilen. Svaren från dem: motortvätt går inte att få gjord. Det finns en firma bredvid oss, men det är bättre att du kontaktar dem, blev svaret. Taklucka och bakruta: det återkommer vi om. Ojämn gång vid kallstart: vi har bytt massa filter, så det är möjligt att det funkar nu.

Mot slutet av dag två började jag tvivla på att bilen skulle bli klar och förberedde mig på ännu en dag utan bil. Då kom det ett sms: Nu är din bil klar på service. Kostnad 11300:-

Jag blev ganska paff och ringde upp och frågade vad som kostat så mycket pengar. Svaret blev: "Jaaaa, det är ju en ganska stor service, med olja, filter, luftfilter och sånt. Sen var det ju modulen till bakrutan som behövde bytas".

-"Vad kostade den"?

-"3000 kr"

-"Ni skulle ju ringa innan och ge kostnadsförslag".

-"Eeeh. Det har vi gjort. Vi lämnade det på din telefonsvarare och du ringde upp och sa ok."

-"Två problem; ett: jag har ingen telefonsvarare. Två: jag har inte gett ok."

-"Oj. Är du säker på det?"

-"Ja. Hur löser ni detta? Jag är inte direkt sugen på att betala 3000 kr för detta."

-"Om jag ger dig ett riktigt bra pris, då?"

-"Ja, testa så får vi se."

-"1300 kr"

-"Ok."

När jag hämtade bilen var den lika skitig på utsidan som när jag lämnade den. Insidan var också orörd. Motorrummet otvättat. Takluckan också åtgärdad utan att lämna kostnadsförslag.

Eftersom det var ett antal minusgrader ute var det inte svårt att testa om de löst problemet med ojämn gång. Det hade de naturligtvis inte. De hade enkelt kunnat testa det genom att parkera bilen utomhus under natten då de ändå hade bilen kvar, bara för att förvissa sig om att deras åtgärder hade gett resultat.

Sanslöst missnöjd. Jämför med min kollega som kör Lexus. Han blir behandlad som en kung när han servar bilen.

Hoppas Bavaria Solna får fortsatt mycket skit och att de tappar kunder tills de skärper till sig. Mig har de i alla fall förlorat som kund för all framtid!

// Anders
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Jag förstår inte riktigt den här biten:

"När jag hämtade bilen var den lika skitig på utsidan som när jag lämnade den. Insidan var också orörd."

Förväntar du dig en rekond av bilen när du lämnar in den på service?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.