|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
|
Å ena sidan gillar jag inte denna typ av trådar eftersom det inte finns en gemensam värdegrund och definition vad och hur vi betygsätter. Å andra sidan är det kul att få prata av sig :o) Så, min kompromiss blir ingen siffra men "skriftligt omdöme". * Paulssons Bil * Mkt bra, engagerad och professionell försäljningsorganisation. Ingen erfarnhet av service och reservdelar. * Förenade Bil * Ingen erfarenhet av försäljningsorganisation på många år, men jag förstår de inlägg som gjorts... Service och reservdelar: Som många sagt, de är för ojämna baserat på vilken mekaniker man får. (Och ge tusan i att ändra inställningarna till radion!!!) är det en tvångstanke att mekanikern lyssnar på sin favoritkanal hela tiden? Utmärkt kundmottagning: Numera är jag "rikskändis" efter alla haverier jag genomlidit, så jag får kanske lite annan behandling än andra. Men, de har blivit rejält mycket bättre sedan den tiden de var splittrade i två lokaler, plus de inkörningsproblem jag tror de hade i början efter flytten till Fredriksdal. Speciellt svar via mail är de rappa. "Pluspunkte!" som min gamla tyskalärare skulle ha sagt. Och, en förb...t fin hall! * Theanders Bil * Lite grand "det lilla företaget bland de stora" på skånska västkusten (Förenade Bil äger ju Paulssons bil) Försäljning har varit överlag varit väldigt bra när jag varit där och köpt två nya 3-serier och en begagnad dito. Speciellt kundbemötandet har varit i topp, medan den faktiska kunskapen haltat. ok, jag är oftast påläst som f*n, men... njae. Service: nu var det år sedan jag servade där, men på min tid var de väldigt duktiga och gjorde ett bra jobb. Speciellt var de noga med att lyssna på mina påpekande om vad som inte var rätt med bilen. En gång hade de köpt 16" vinterjul som inte visde sig passa min 330i - bara att lämna tillbaka och få nya + en ursäkt (man kunde nästan höra rodnaden på servicekillens kinder när jag informerade honom) *** Efter 10 år med BMW Kvaliteten på service svänger lite efter humör, omständigheter och vem man får som mekaniker men överlag så hålls en bra nivå utan att vara nära 100%. ---- BMW CS #6212 |
|
| Narvselius: Det där med radion har jag också upptäckt vid ett flertal tillfällen, även då jag hade E46. Fick senaste gången en överraskning när SOFT 95 var framrattad. Min fru hade varit djupt oroad för hur det stod till om hon upptäckt detta :-) | |
|
Roffa: Det stämmer att det är (M) jag menar. Var inne på AutoPartner en annan gång och fick prata med Tommy, då fick jag riktigt bra bemötande. Fick till och med komma in bakom disken och han tog sig tid att lyssna på vad jag ville. Till och med lite tips på hur jag skulle göra, som han egentligen inte hade behövt säga heller (då AutoPartner inte kunde hjälpa mig då jag hade fel stereo i bilen). Så jag vet hur jag ska göra fortfarande, AutoPartner verkar ju göra ett bra jobb när bilen är inne, men i kundbemötande kan de definitivt inte konkurrera med Hackefors bil. Får se vart jag servar bilen nästa gång, har ju lämnat in den på AutoPartner tidigare, och de gånger jag fått prata med Tommy har jag varit väldigt nöjd. Sen finns det ju en annan person som inte riktigt är så serviceinriktad tyvärr... |
|
|
Roffa och ricopet: Klart du ska pröva hackefors. Dock är jag part i målet:). Vad de gäller kompetensen så får jag känslan att ju större verkstad desto mindre kompetens:) Men jag kan lova att du får ett kompetent och vänligt bemötande i alla fall! |
|
|
Novation Uppsala 101/10 Jag pratar visserligen alltid med en och samma person när jag det börja suga lite exra i köptarmen, så jag kan inte säga så mycket om dom andra säljarna, men han är fantastiskt trevlig och tillmötesgående. En duktig säljare som helt passar mitt sinnelag. Killarna i kundmottagningen är kanon, och all service har alltid varit bra. Bara som kontrast kan jag nämna den gången jag gick in hos Bivia i Uppsala under värsta SAAB-krisen med tanken att det kanske gick att få en bra deal på en SAAB 9-3 Aero. När jag började fråga vad en ny skulle kosta så svarade säljaren med att skratta mig i ansiktet och säga "Det vill du inte veta! " Nähä sa jag och gick därifrån. Till slut blev den en ny 335. Man kanske skulle åkt förbi och visat upp nya bilen och skrattat honom i ansiktet? ;) |
|
|
Roffa// Om BMW-Sverige skulle intre bry sig om dina klagomål om ÅF, kan jag lova att det gör hökarna i Bayern. Kontakta dem istället. |
|
|
Apropå att få lämna feedback så har jag både blivit uppringd av BMW Sverige och fått fylla i en nätenkät efter verkstadsbesök. Vid två olika tillfällen alltså. Kanske har jag haft tur, men det var bra att få lämna feedback. Speciellt eftersom jag vid ena tillfället var riktigt missnöjd. Jag misstänker att den feedbacken fördes vidare för vid nästa besökstillfälle var det betydligt mer fokus och problemet fixades kostnadsfritt (dock blev hela ärendet totalt sett inte helt kostnadsfritt för min del..). Jag är hur som helst rätt nöjd med både Bilia Group Gbg och Wölkes. Det har varit lite ups and downs, men inga stora grejer som har fått mig att bli helt anti. Det var lite nära när ovanstående ärende var aktuellt, men det löstes snyggt till slut. Har inte köpt någon bil på Bilia, men brukar alltid få bra uppmärksamhet från säljare när vi är där och fönstershoppar. Och när det var nära deal på en bil var det också en trevlig säljare. Blev dock deal på en bil på Paulssons Bil i Ängelholm istället. Har absolut inget negativt att säga om dom heller, affären sköttes snyggt. /Wiberg |
|
Roffa1 |
BMW group i Solna har nu själva fått tillfälle att ta del av innehållet i denna upplysande tråd. Det som förvånar mig mest är att de tycker att betygen är höga och bra? med inslag av någon "enstaka missbelåten" kund? (bif mailet) --------------------------------------------- Tack för ditt brev och länken. BMW Group Sverige utför kontinuerligt kundundersökning hos alla våra auktoriserade verkstäder och vi känner att vi är väl insatta i kundnöjdheten hos våra auktoriserade verkstäder och återförsäljare. Läste igenom tråden i forumet och det var väldigt många inlägg med positiva kommentarer och höga betyg, dock är det väl alltid tråkigt att läsa om "någon enstaka" kund som är missnöjd. Vår målsättning är ju absolut att alla kunder skall bli bemötta på ett professionellt och vänligt sätt. Vi tackar för att ni tar er tid och är engagerade. Med vänlig hälsning Jxxxxxxxx --------------------------------------------------------------------------- BMW Group Sweden Joxxxxxxxxxxxxxx Warranty and Customer relations V1-R1-SE-A Gårdsvägen 11 Box 1525 SE - 171 29 Solna T +46-(0)8-470-6000 F +46-(0)8-470-6093 kundrelationer@bmw.se Länk --------------------------------------------------------------------------- BMW Sverige AB Corporate identification number 556313-5002 VAT-number and F-tax certificate SE556313500201 Board location: Solna |
fredde 7 |
Autopartner Växjö FD RS bil. Verkstad-Reservdelar-kundmottagning 9av10. anledningen att de inte fick 10 av 10 är att de kunde haft mer saker på hyllan. Trevligt proffsigt bemötande, Tar ansvar för de få problem som uppkommit. /Fredrik |
| Det jag undrar är faktiskt vad är kriterierna för att bli BMW ÅF? Erfarenhet, lokaler, etc? Vad prioriterar hökarna i Bayern främst för att låta ett företag sälja deras bilar? | |
Roffa1 |
Grodan: Intressant fråga, kan ej låta bli att undra över detsamma? Det kanske räcker med att vara specerihandlare med extraknäck på bakgården;-)) |
|
Förenade bil äger Theanders i Lund inte Paulssons i Helsingborg! |
|
|
Vilken klåpare som helst med kapital verkar kunna bli BMW ÅF. BMW verkar inte har några kriterier för vilka som egentligen borde få sälja BMW. Porsche som exempel verkar mycket hårdare på den fronten, det krävs många års erfarenhet inom bilbranschen och dessutom har de hårda krav på hur deras bilhallar ska se ut om de ska få rätten att sälja Porsche. Det kan man inte direkt säga om BMW. Bilhallar hos vissa BMW ÅF är verkligen inte BMW-klass. Hos vissa av dem får man känslan av att här kan man lika gärna sälja Lada, Daihatsu eller Hyundai också. |
|
|
ingen som betygsatt jacobssons i jönköping ser jag. alla kanske redan vet hur kassa dom är? mina betyg är som följer: säljare: 3/10 - har ryckt upp sig rejält sedan en vettig och kunnig säljare börjat reservdelar: 7/10 - helt ok betygsätter inte verkstaden då jag inte lämnat min bil där efter att jag hört för mycket negativt om dom och så mycket positivt om rinaldos bilservice han får 10/10 alla dagar. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
| Skorpionen: Söderströmgruppen som äger Förenade Bil (och Theanders) äger också Paulssons i HBG+Ängelholm. | |
|
Grodan, det viktigaste är väl först och främst att du blir väl bemött av säljarna. Att själva bilhallen inte är lika flashig som de stora paradanläggningarna i storstäderna torde vara av mindre betydelse. /Masten |
|
|
Masten// Självklart är det så som du säger, men samtidigt en fräsch bilhall visar tecken på att man är mån om sitt företag. |
|
|
Kristoffer L.. ok, det var bra att veta! Är det så också att söderströmsgruppen har andelar i Porsche center syd?? |
|
|
Jag som kund skiter fullständigt i om en auktoriserad BMW handlare bedriver verksamhet i ett veritabelt växthus med oljat ekgolv eller i en Fritzlkällare med skottgluggar. För min del väger bemötande, tillgänglighet (tider och kollektivtrafik), kompetens och kvalitet på utfört arbete betydligt högre. Kan däremot tänka mig att det som medarbetare på BMW är trevligt med ett ljust och luftigt showroom som arbetsplats. |
|
|
Jag blir fan ledsen när jag läser om Autopartner i Lkpg och BMW Sverige.. En så pass stor organisation borde ju måna om sitt rykte till varje pris. Bevisligen är en handfull påtagligt besvikna över bemötandet av en viss individ, kan inte dennes chef åtminstone göra en mindre utredning för att kolla hur pass utbredd missnöjjet är? Jag fattar inte hur dom tänker, trist är det iallafall. Jag vill återigen ge all heder och beröm åt Tommy (och fd reservdelschefen Roger) som sköter sitt jobb utmärkt! Tänk om alla kundkontakter kunde va som er, så kunde surträsken byta olja i verkstaden istället. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.