|
|
|
|---|---|
|
Jag går i bruksbilsköpartankar och har av någon anledning glidit in på tankarna om en BMW Z3 Coupé 2,8. Jag behöver liksom ingen stor, praktisk bil, men vill heller inte skaffa något svindyrt likt en M3. Och så är jag en av dem som tycker att formen på Coupén är helt underbar. Det känns som en ganska vettig kombination av annorlunda utseende, lagom mycket sportbilskänsla och vettiga ägandekostnader. Är det någon som erfarenhet av att bruksa en sådan? Frågan är ju hur mycket sportbil det är - hur pass bullrig, stökig och opraktisk är den jämfört med en 3-serie? Och hur dyr är den i förhållande till densamma? Det känns ju spontant som att den skulle kosta ungefär lika mycket, med tanke på att mekaniken i mångt och mycket är densamma. Hur ser marknaden ut för en 2,8 jämfört med M Coupé? Finns det några särskilda fel som man ska se upp med? Finns det någon efterfrågan på dem, eller är det bara M som gäller? Man vill ju inte bli stående med en bil som är omöjlig att sälja... | |
|
Bruxade en 2.8 Z3C i ca 2 år innan barn-och-allt-det-där, visst går det utmärkt! Tycker inte den är speciellt stötig/opraktisk, den var helt okej på vintermackor och tog sig fram i snöslasket. Bakluckan är faktiskt riktigt bra om man bara är en eller två i hushållet. Klart du ska slå till, man lever bara en gång! :) mvh Anders |
|
|
Maxcar jag förstår dina tankegångar, för att börja med din sista mening" stående med en bil omöjlig att sälja" nu tänker jag på om du ska köra med bilen året om alltså även på vintern då kanske den blir svårare att sälja. Z3 har inte galvad kaross och den kommer att ta oerhört mycket stryk av sådan användning och det verkar som Z folket är väldigt måna om sina klenoder så de väljer nog inte en bruksad Z Själv skulle jag aldrig välja en vinterkörd Z i synnerhet som bilen nu börjar bli till åren så det kan ha satt sina ordentliga spår och du i din tur använder bilen som bruks ja då kanske vi är inne på din sista mening i inlägget lägg hellre till pengar och få en riktig pärla och måna om den riktigt ordentligt och sälla dig till oss övriga Z ägare, jag tror inte det finns så många bruksåkare av oss vi har bilen till hobby. Naturligtvis kanske det går att sälja men då till vilket pris? värdeminskningningen p.g.a. dessa omständigheter gör väl att priset sjunker rätt ordentligt. mvh Uffe/bildock |
|
|
Alltså vi talar bilar som är ca 10 år gamla, klart du kan vinterköra några år. Personligen hade jag tittat på hur föregående ägare har skött bilen. Har f ö hört om just Z3C att varianten med 3.0-litern ska vara trevligare men det är bara hörsägen, finns väl kanske inte så många därute heller? mvh Anders |
|
| Det låter ju positivt. Självklart ska man ju inte skaffa en bil som endast körts på sommaren och varit ägarens ögonsten och putsobjekt. Det hade känts ganska fel att ta ut den bilen som bruksbil överhuvudtaget, men det finns nog rätt bil för det syftet också. 3,0 är säkerligen ännu trevligare än 2,8. Det ska bli intressant att se hur de är att köra, om det är stor skillnad och om modellen känns rätt. Tack för synpunkterna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.