|
|
|
|---|---|
|
Hej är det någon som vill dela med sig av en länk som visar hur man byter värmepaket, och hur man säkert vet om det är trasigt. Får ingen värme i bilen samt att den kokar vid en mils körning, har bytt termostat och även luftat den, men har problem med at avluftningsskruven som sitter på kylaren inte håller tätt, fel på gängerna har bytt skruven, men det hjälper ej. har försökt täta med silikon men det pyser ändå ut ånga när jag kört ett tag. Är tacksam för alla tips... | |
| Vattenpumpen? | |
|
Problemet är nog luftningsskruven. Kylsystemet är trycksatt och kommer inte fungera ordentligt om du har en läcka. Tänk på att även mycket små hål någonstans i kylsystemet kan stå för mycket stora vätskeförluster. Jag har bytt mitt element som sitter inkapslat i värmepaketet. Det var en ganska omfattande operation. Fick riva all inredning som tillhör nedre delen av instrumentpanelen samt konsolen kring växelspak och handbroms. Symptom på läckande värmepaket är konstant imma på rutorna, doft av glykol i kupén, minskande kylvätskenivå samt kylvätska som rinner ut genom luftkanalerna under framstolarna. |
|
|
jag har råkat glömma luftskruven lite öppen efter en luftning och kört ca 2 mil genomvarm motor redan innan avfärd. tempen steg inte en mm. så de måste vara något annat som felar om de inte sprutar ut vatten och du tappar så pass mycket vatten att de blir tomt i expansions-kärlet. exempel vattenpumpen. när min var slut så kunde jag köra ca 2 mil (kallstart) innan den överhettade. överhetter din om du står på tomgång? om inte se över pumpen snarast. BMW ownz |
|
|
luftade kylsystemet efter detta tips Länk fick värme i kupen omedelbart, problemet var nog läckaget i eller runt avluftningsskruven som i sin tur orsakade att det bildades luft i kylsystemet. tackar för tipsen och håller tummarna för att vattenpumpen inte är trasig... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.