AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.133

520D Har jag dieselvärmare eller en elektrisk kupévärmare?

Kr
33
Krångligt
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
BMW 520D M-Sport LCI -07 Såld
BMW 530i M-Sport -01(såld)
BMW 525i M-Sport -03(såld)
Jag har nu äntligen köpt en BMW 520D -07. När jag frågade säljaren om bilen hade motorvärmare, svarade han nej. Vilket är synd på dieselmotor.

Men när jag kom hem med bilen så satt jag och tittade i idriven och kom in på klimat och independent mode och independed heater. Provade att ställa in en tid på de två olika tidsinställningarna. Och det gick verkade fungera.

Jag har läst lite på forumet och förstått att detta bara ska vara en elektrisk värmare, som bara värmer bilens kupé. Men är man läser bilens instruktionsbok så står det att bilens kupévärmare inte ska gå i stängda utrymmen. Eftersom det är farligt att andas in de skadliga avgaserna! Då låter det ju som bilen är utrustad med en dieselvärmare?
Och att den inte fungerar om bränslet inte räcker mer än fem mil.

Så vad är min bil utrustad med? Kan jag lätt se vart en eventuell dieselvärmare sitter?

== Åker bil och KÖR MC! ==
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fungerar det på så sätt att kupén blir varm eller att det går att ställa en tid?

Sen i instruktionsboken kan det stå instruktioner till extrautrustning som du inte har.

Står det något om motor eller kupévärmare i bilens utrustningslista?
Ka
82
KalleAman
Bmw 530d -04
har själv en 530d dieselvärmare.
Och man ser ganska lätt under motorhuven dom "metall" rören från värmaren.
På vänster sida av motorn sett framifrån.
Kr
33
Krångligt
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
Japp, det går att ställa in två tider. I boken står det ju under samma rubrik: Kupévärmare. Men varför blanda in bränsle och avgaser om det inte är en "riktig" dieselvärmare. Jag har provat att den startar på tidsinställning och det gör den. Men värmer den bara kupén och inte motorn? Verkar konstigt ;)

Kr
33
Krångligt
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
KalleAman. Jag var ut och tittade nu. Är dina rör överdragna med nått hölje av aluminium? Och en pip som går upp med en svart hatt på?

Kr
33
Krångligt
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
haha sorry! Det var nog AC rören jag såg!

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
I bilens motorum ungefär framför vänster fjäderfäste så ska det sitta en klisterlapp det står Webasto på om du har det..och har man det så sitter den monterad innanför vänster innerskärm i bakkant avgasröret går ut en bit under bilen rakt in under förarstol..
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
KalleAman; Du tittar på AC rören
Kr
33
Krångligt
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
Tack för infon GTO80. Jag ska titta närmare på detta. Men antagligen är det bara en elektrisk värmare av kupén som jag har. Det verkar inte vara så vanligt med Dieselvärmare på E60/E61 tyvärr. Får väl bli en motorvärmare till nästa vinter...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.