AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.578

Fixa 523i 97 E39 till våren

Sida 1 av 2
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Då börja våren närma sig och jag har äntligen fått in bilen med kofot i garaget.

Besiktignen gick ut till hösten och då blev bilen stående.

Det som behövs åtgärdas på bilen och det jag tänkter fråga om lite är följande

*Ljusjusteringen på höger strålkastare
*Handbromsen
*byta vindruta
*släcka varningslampan till bromsarna
*Fixa ABS (tändes nu när jag startade den bara för att jävlas)
*Fixa läckan på termostathuset

Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Började lite lugnt med ta bort strålkastarinsatsen och skruvade sönder den i molekyler.

Tog inte lång tid fören man såg att båda plastjusteringarna som satt i reflektorn hade gått av... Lite retligt och svårt att förstå att de kan gå sönder sådär. Då kommer frågan, finns de att köpa eller måste man leta upp en hel lycktinsats.
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Jag bytte just de plastbitarna för någon vecka sedan, kostade 190:- på BMW. Ganska lätta att byta
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Kanon. Var rädd att när man ringde till bmw att de bara sålde kompleta insatser. Ska ringa dem på måndag.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Har också bytt nyligen. Köp hellre pinnar i teflon eller alu så slipper de gå av i framtiden. Finns att få tag på ebay.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Ska till bmw imorgon och handla.

Höra lite vad en ABS givare kostar. Det finns inget enkelt sätt att kolla vilken ABSgivare det är som inte funkar. kanske räcker med att köra den en runda så vaknar den till liv. bilen har ståt nu över vintern och jag har bara kunnat starta upp den ett par gånger.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
testa att koppla bort batteriet ifall lampan slocknar.

annars går det att mäta upp givarna.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Ja jag ska göra det. Men den har ståt utan batteri ett tag nu. Hoppas verkligen jag slipper krabba med ABS nu också
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
nu när jag tänker på det. I somras så råkade jag ut för något som verka vara vanligt. Elmotorn till bak luckan gick sönder och den gick inte att öppna. Finns det något lätt sätt styr öppna den? Själv körde jag en borr igenom bakom nummer skylten och kom i den på det sättet.
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Förstår inte frågan, har du bytt motorn eller går du numera in via ditt hål bakom nummerplåten?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Inte så konstigt att styrpinnarna ger upp efter några år om de är gjorda i plast. Plast är inget kvalitetsmaterial som håller i årtionden direkt.
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Tja, mina höll i 15 år, om 15 år är det dax att investera 190:- igen, men då är nog bilen skohorn och plåtburkar till Findus Gulaschsoppa.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Jag ska byta den till bes. Mekaniken i motorn gick sönder så motorn går men motorn drar inte i armen. Jag fick upp luckan genom att kolla vart armen gick innan jag stängde luckan. Var i danmark när det händer. Men finns det något sätt att öppna den utan att göra ett hål i luckan. Hålet döljs ju av nummerplåten men detta verkar vara ett vanligt fel så någon måste vet ett bättre sätt. Kan vara bra att veta för någon annan som råkar ut för det
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
har detta fel på min touring och på den finns det en plastbit bakom verktygsfacket som man drar bort och den drar då upp luckan.. Krävs ju att man har fällbart baksäte då om man ska komma åt. Som läget är nu måste jag öppna shopping luckan (bakrutan) o dra i plast biten för att kunna öppna bakluckan.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Hej är ute i garaget nu och har en fråga som behöver ett snabbt svar. Har bra bromsbelägg men slagen har brustit till sensorn som gör att lampan lysser. Hur släcker jag den? Hur funkar den sensorn
Tvinna ihop kablarna bara.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Är det verkligen så enkelt?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ska bli intressant att läsa om ditt rutbyte.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
det gör inget om lampan lyser för bromsbeläggen så länge beläggen är i bra skick
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Så då är nog fram bromsarn fixade. Ska bara fixa bakhjulen också. Kanske imorgon. Abs lampan slocknade nu iaf. Jag tror inte besiktnings mannen blir glad om den lampan lysser för det är samma som för dåligt med bromsvätska.

Rutbytet blir det sista jag gör. Nä nu blir det en kebabpizza för job well done!
Jäpps så enkelt är det :)

Antar att Du fixat detta redan,men en förklaring bara..

I belägget sitter en tråd som vid nedslitning brister/går av när beläggen är nedslitna och kretsen bryts i slingan.

Därför går det att lura systemet genom att tvinna trådarna.

Fick tipset av min Bmw mek för 5år sedan :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.