|
|
|
|---|---|
|
Vid normal körning på motorväg ligger motortempen stadigt på första sträcket, men när man kommer ner i fart eller står stilla så ökar tempen och visaren står spikrakt upp och ibland lite mer. Noterade även att den främre fläkten inte går. Resulterar det i att motortempen ökar? Vad är det som styr fläkten? Dvs hur kan man få liv i den igen :) Lite mekkunnig är man men är tvärdålig på felsökning och är ganska ny med bmw så vore tacksam om man kunde få lite råd! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
På de äldre BMW bilarna (E30,E34) brukar spikrakt upp betyda normaltemperatur. Hjälpfläktar brukar vara termostatstyrda. Jag har för mig att det sitter en termostat på kylaren. Signalen från denna tillsammans med styrelektronik sätter igång hjälpfläkten. Det kan vara fel på sensorn, styrelektroniken eller så enkelt som en trasig säkring som gör att fläkten inte går igång. Men en kall februaridag så bör inte en hjälpfläkt vara nödvändig. Jag skulle tänka mig att det är antingen vattenpumpen eller viskofläkten som är trasig eller inte fungerar helt korrekt. Dock osäker på om denna motor har viskofläkt eller om alla fläktar är elektriska. |
|
328i har normaltemperatur rakt upp och en viskofläkt. Elfläkten allra längst fram som syns även med huven stängd går dock inte ofta utan har bara sett min snurra vid högsommarvärme, om viskofläkten är hel känner man om man snurrar den för hand: Där skall vara ett rätt bra motstånd i den. Dock brukar detta mest vålla problem vid kökörning och sommartemperaturer och om den hade en trasig vattenpump (Plastimpeller som kan gå i delar) så borde den koka. Jag tycker snarare det låter som en tjurig termostat? //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.