AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.152

Problem bakrutetorkare E34 540 Touring -94

Visa användare
12
The_Nuke
540/6 E34 Touring -96
540IA E34 Touring -94
Hejsan.

Har ett problem med min bakrutetorkare, startar man bilen och slår på torkaren bak fungerar den några intervaller sen stannar precis som den ska men den stannar på fel läg på rutan och fungerar inte mer efter det, utan då måste man stänga av bilen å sen slå på tändninge/starta bilen igen för att det ska fungera och då fungerar den några intervaller sen stannar fel på rutan igen och så får man börja om igen.

Har haft bakstycket på bagageluckan borta å kollat, och allt ser fint och rent ut, ser ut att va nytt. motorn och mekanismen fungerar felfritt utan missljud eller något. Någon som vet vad det kan va för fel?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Har själv haft torkarproblem på en E34 touring. I mitt fall gjorde jag en grundlig felsökning innan jag hittade att en kabel var av i kablaget runt höger gångjärn.

Mitt tips är att felsöka i denna ordning.

1) Kablage. Ta ner klädseln på insidan bakluckan och höger bakskärm. I höger bakskärm sitter 2 stora relän, ett svart och ett blått. JAg minns inte vilet som är till torkaren/spolaren och till öppningen av luckan/rutan. Det till torkaren/spolaren har texten Heckscheiben... eller ...Wisch/Wasch... . Ta loss reälet och kontakten på torkarmotorn i luckan. Mät upp varje kabel som går däremellan.

2) Motorn. Mät resistansen genom motorn när den har stannat i fel läge.

3) Elektroniken. Reläet till torkaren/spolaren med texten Heckscheiben... eller ...Wisch/Wasch... . Det går att öppna men vet inte om du kan hitta något fel på det sättet, annars byt.

Elscheman hittar du här Länk.

//Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.