|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
glömde följande: Är det värt att försöka skaffa de där delarna som BMW tycker löser problemet och om det är en förutsättning för att "marin"s extra isolering ska fungera bra? Ni som dessutom har stängt för "njurara" har ni bilder eller tips på tillvägagångssätt. Sen har ju M-sport fronten fler insläpp, men dom kanske är av mindre betydelse. |
|
| Efter förra veckans frysning av vevhusventilation med utkastad olja och efter att jag körde motorn varm inomhus samt rengöring där jag kom åt utan att riva hela systemet har jag nu snart kört en vecka i 20-25 graders kyla utan att råka ut för någon ny frysning ,varje dag då motorn körts varm har jag kollat under oljelocket och torkat bort en hel del kondensvatten som samlats ,jag tror att då man som jag kör mycket kortkörning i sträng kyla är lösningen att försöka hålla bort kondensen ,inget kondensvatten ingen frysning | |
|
Är kondesvattnet i vattendroppar under locket alltså? eller är det lite lösare oljesmet (eller hur man nu ska beskriva det) som du torkar bort. Har du BMW isolerad slang eller den vanliga orginaldelen som inte är isolerad "Frankson"? |
|
| Nu när jag har rengjort under oljelocket varje dag så är det bara vattendrppar som samlas där, men jag har sett tidigare att om man inte rengör så blir det oljesmet med tiden,jag har coldclimatdelarna plus isolerad krök från ventilkåpa samt längst ner på oljesticksröret | |
| okay, antar att du hade dessa grejer på när den frös också då:S | |
| Coldclimatdelarna monterades för två år sedan ,tillläggsisoleringen gjordes ifjol. | |
| intressant. Jag kör helt orginal... Blir lite orolig när jag läser allt detta.. | |
|
att torka ur under oljelocket tror inte jag har så stor effekt för hela systemet, det påverkar mer vad man ser. Det är ju fortfarande vatten och bensin i oljan om man inte kör så att motorn kommer upp i temperatur. Förutom cold climate kit, extra isiolering samt täckta njurar och i stark kyla även delvis täckt spoiler så kör jag med kupefläkten helt avstängd till/från jobbet! Detta innebär att kylvätskan=blocket=oljesticka mm blir varma bra mycket fortare än om man använder all värme till att värma kupen (som ändå inte blir varm på en kortkörning). Detta innebär också att jag aldrig behöver skrapa några rutor! Mycket praktiskt. är det så att jag trots allt vill ha värme i bilen brukar jag vänta till första strecket (60c) innan jag drar på. Det är för övrigt ingen vits att "värma" kupen med luft som är nästan lika kall som ute. Det snabbaste sättet att få upp värmen är ju faktiskt att först värma motorn och sedan kupen annars släpper man ut så mycket värme från kupen via utsläppen bak. värme som kunde använts till motorn som fortfarande är kall. Att gasa på (sladda) lite verkar mycket effektivt för att få upp motortempen. |
|
|
Ser man någon fysiskt skillnad på cold climate och vanlig? Jag köpte en ny vevhusventil idag hos BMW i segeltorp, och jag frågade om det var cc versionen, och japp, så var det ,för det är den enda som säljs nu för tiden. Jag tyckte dock att jag kände igen den, och visst, när jag kom hem så såg jag att den är identiskt med den jag har idag, även samma artikelnummer. Det enda som skiljer är ganska exakt 12 år på tillverkningsdatumet. Har dom så taskig koll på BMW, eller? Jag dissekerade min gamla fullständigt, men den var inte alls speciellt kladdig faktiskt. Inte heller slangarna. Jag sätter dit den nya, och isolerar enligt AP rekommendation. /J |
|
|
Ja. Cold climate-ventilen är inbakad i isolering. En tvådelad sak som är ihopklämp med gummiringar i mitten. Länk Även slangarna är isolerade. På min bil tillverkad nov 2003 var slangen mellan cyl 1-2 och 5-6 isolerad från fabrik men inget annat. |
|
|
Johan M3 Glöm inte att kolla det extra grenrör som finns uppe på insugröret, nr 5 i fig 4 i reptipset (under gör det själv/mektips till vä i menyn). FAF |
|
|
jxw: Jag tog försiktigt bort ena njuren. Ändå lyckades en av plastplipsen spricka sönder. Men den sitter bra ändå nu. Men då jag tagit bort den så satte jag den över ett liggunderlag och ritade runt. Klippte ut, passade in osv. Sen gjorde jag bara en till. Satte tillbaka njuren. Tryckte fast liggunderlaget mot njuren bakifrån. Tog tjock najtråd, och tryckte igenom framifrån och najade fast i varje hörn av njuren. Har suttit bra och har inte haft några problem sedan min "rengöring" genom att bara tomgångsköra en längre tid. Och motortvätta bort den läckta oljan då också så klart. Jag är också inne på att torka fukt från oljelocket är helt onödigt och marginellt. Om motorn får rätt förutsättningar ska den väl ta hand om det där själv vilket verkar ha funkat bra. Marin: Varför täcker du bara under kofångaren när det är riktigt kallt? Är det dumt att täcka för hela vintern dvs, även om det skulle råka vara någon plusgrad? Kan det bli för varmt eller? Funderar på att täcka för där också.. och då kommer den isf få sitta till våren och på med allt inför nästa vinter. Annars köper jag det med kupévärmen.. ska göra så också. Har märkt att när man kör på "auto" så drar den aldrig på för fullt föränn tempmätarn kommit upp över den blå delen. Ditt resonemang verkar logiskt. |
|
| De e ju fan skandal o ha en bil som man inte vågar andvända värmen på vintern. man vill ju inte sitta o frysa när en åker till jobbet. hörde av en polare som jobbat på vag, de hade haft liknande problem på nån modell men de bilarna tog de in o montera värmekabel i utan kostnad.o senare blev de standard. | |
| Har nu kört ytterligare några dagar med rengöring av oljelock varje dag ,samma typ av kortkörningar som innan vevhusventilationen frös och måste erkänna att vissa mornar kändes det lite nervöst när temperaturen har pendlat mellan -20 till -35 men ingen ny frysning inträffade och jag är då övertygad om att det har betydelse att få bort fukt och vattendroppar från motorn genom att torka bort det som samlas under oljelocket,nu är det plusgrader och man kan förhoppningsvis andas ut ett tag. | |
|
Tobok: Nej, när det är riktigt kallt täcker jag BÅDE njurar och M-spoilern. Typ så här: Njurar alltid täckta under +5. Underdelen av spoilern+ njurar täckta mellan -5 till -10. Njurar +överdelen av spoilern täckta under -10 till -15. Vid -25 täcker jag nog även halva underdelen av spoilern (den på insugssidan). Dvs nästan helt täckt. Lite beroende på om det är stads eller långkörning också. Täcka alltihopa kan man göra om man kör en definierad kortkörning typ jobb tur och retur 8 km. Men när motorn är fullvarm kommer kylaren också bli det och snabbt blir det FÖR varmt. Denna strategi funkar vid "normal" laglig körning. Vid bus, sladdande i låg hastighet, stå och burna i snön, högfartsskörning etc funkar det inte. |
|
| Varför täcker du njurarna redan vid 5 grader? | |
|
Is tinar långsamt i +1C. :) Provade (med sommardäck i +5C) att dra på rejält (varvade ur på tvåan trean fyran) samtidigt som jag hade datorn i bilen o kollade returtempen. Kylningen räcker till utan problem. |
|
|
En annan grej.. hörde av svågern att man bör hålla tanken så full som möjligt för att det inte ska bildas kondens innuti tanken om man kör mycke på tom tank. Nu pyttsar jag i den direkt den närmar sig 50L. Ingen som tagit upp det här? Om det resonemanget stämmer är det väl en inkörsport för vatten i systemet? Men kanske värre med tilluften? Borde ju andas in mer luft där kan tyckas eller? |
|
| Smörjsidan och bränslesidan är inte sammanlänkad på det sättet att kondens från tanken kan leta sig in i vevhusventilationen. Kondens i tanken/bränslesystemet var nog ett större problem på förgasarmotorer.. | |
| Vatten i tanken drabbade tidigare bränslesystemet innan det nådde cylindrarna. Nu finns 5% etanol i 95okt. bensin och kommer öka till 10% Det mesta av vattnet kommer från blowbygaser från förbränningen. Det bildas nästan en liter vatten per liter bensin. Så hur mycket ni försöker hindra vatten i tanken så fyller ni den med ingredienser som tillsammans med syret i luften bildar 40-50 liter vatten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.