|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
| Om du gör det utomhus / i kyla: Jag brukar ta varmluftspistolen eller hårtork och värma slangen till 30-40C innan jag tar av den. En kundmottagare på en BMW-verkstad sa att den slangen lätt spricker om man böjer på den i kyla. Och det kan stämma, jag testade nämligen på min gamla slang när jag bytte till cold climate. Spräcktes enkelt i -15C. | |
|
Tack för tipset marin849.Var ute och täckte för njurarna förut men rörde inte slangen/vinkeln då jag hade lite misstankar om det du skrev.Får hoppas bilen fungerar till våren/sommaren istället då ska jag ta isär detta och göra rent. Kanonbra med sådana forum där man kan få tips och hjälp,bmw,n är en underbar bil annars. |
|
| Ha Ha! Jag knäckte det röret igår när jag skulle kolla klägget. Först blev jag arg men sen tänkte jag att det kanske går att utnyttja läget. Jag satt en cykelslang och två klämmor och den konstruktionen lär ju sticka innan ventilkåpspackningen. En säkring för fruset system helt enkelt. Kanske idiotiskt men det får sitta tills jag monterat "Cold climate" kitet. | |
|
olaO: Har varit inne på samma tanke, någon form av säkerhetsventil, kanske att cykelslang är lösningen bara den inte dras ihop av undertrycket. Jag har "forskat" lite kring vevhusventen och hittade detta dokument Länk som beskriver hur det ska fungera på BMW från 1994-2007. Gjorde mig en undertrycksmätare av genomskinlig slang och en adapterplatta till oljelocket, fyllde lite vatten i en U-krök på slangen och satte en linjal bakom(101-152mm skillnad mellan vattennivåerna i röret ska det vara), startade motorn och det stämde faktiskt. Även om man gasar till så håller sig undertrycket ganska konstant(obs att det är ett ganska svagt undertryck). Hela undertrycket i vevhusventen styrs av membranet i vevhusventdosan, därför är det oerhört viktigt att göra rent i alla rör och annat från vevhusventdosan ända fram till insugningsröret (bl a finns ett grenrör uppe på insugröret på min, nr 5 i fig 4 i reptipset) och inte bara dom delar som diskuterats på forumet, detta eftersom systemet bygger på att vevhusgaserna ska komma till insuget. Jag tror att mycket av dom problem som VI har fått även EFTER byte av slangar och dosa samt rengöring av oljestickröret kommer sig av att det saknas flöde i systemet genom att det även är stopp på andra ställen. Oj det blev visst ett långt inlägg det här... ps: kollade även varvtalet/gången och i stort sett ingen förändring utan oljelock vilket är rimligt med tanke på den normalt låga undertrycksnivån i systemet. FAF |
|
|
Härligt! Hur gjorde du adapterplattan? Vill ha. Mycket finurligt. Iofs, man kan ju köpa ett nytt lock från BMW och borra ett hål. Sen drar man in slangen i kupen och när man får vattnet i ansiktet eller det sugs in är det dags att stanna! :) Allvarligt talat, man kan ju faktiskt sätta en tryckgibare/brytare i locket som tänder en varningslampa. Jag kommer inte ihåg hur det ser ut, är det till nr.5 man kopplar in returen från vevhusventilationen (en mellan cyl1-2 och en mellan 5-6)? Är det via nr. 5 som tomgångsmotorn levererar luften? Har läst att den har egen ledning till cylindrarna, bara via en ventil per cyliner för bättre förbränning på tomgång. |
|
|
Adapterplattan är en aluminiumbit med hål för slangen och med lite skum på undersidan som tätning. Nr 5 i fig 4 är mycket riktigt kopplad till den översta anslutningen på vevhusdosan men har inga andra anslutningar. Här syns nr5 på en annan bild, bild 3 vid B Länk bild 4 visar dosan som den sitter i bilen. FAF |
|
|
Aha, så det är en del av vevhusvent. Måste kolla var tomgångsmotorns luftkanal går. Körde nu i -15. Täckta njurar alltid under +5-10C men täckte nu underdelen (lilla) av M-spoilern. Trots det låg kylarens returtemp (har datorn i bilen) på -12C. Stannade och täckte stora delen av spoilern och öppnade de två nedre ca 4x30cm. Temp från kylaren nu mellan +15 till +52c (lång uppför). Mycket bättre! Oljetemp steg från 94 till 100C också (sommartemp). Förutom att det inte öser enorma mängder kalluft som även kyler växellådan i onödan så blir ju luften från kylaren lite varmare också. |
|
|
Någon som har provat att täcka kylaren genom att trä ner t.ex en ca 20cm hög aluminiumplåt uppifrån(eller i botten på kylaren) MELLAN kylaren och AC kylaren? Stoppade ner en plåt på det viset och täckte 1/3 av botten på min gamla E34. FAF |
|
|
Är det bara att plocka loss del 5 och spola rent den precis som med vilket rör som helst eller måste man tänka på något särskilt? Kan ju vara bra att göra rent så mycket som bara går när man ändå håller på. Mvh ChristoferB |
|
|
Min 523a -99 m52tu gick ojämt när man lossade oljelocket och ett tjutande ljud uppstod, detta ljud är tydligen med ett tecken på trasig cyklon och icke fungerande vevhusventilation. Bästa Möjliga Wal ;) |
|
|
Nu har även jag blivit drabbad, trots att jag länge kännt till problemet och försökt varmköra motorn när det är kallt. Problemet finns alltså även på E60. Vet inte vad luckorna i grillen gör när man kör bilen men tydligen hjälper de inte. Bakgrund: Bilen stod i varmgarage på jobbet.. startade motorn och varmkörde ändå ca 10 min. Körde hem ca 10 mil (-25C ute) och parkerade. Nästa dag satte i motorvärmare i 45min varefter varmkörning i ca 10 min. Körde ca 20 meter sen blåste packningen. Skruvade av locket så övertrycket släppte och då slutade det läcka. Vet inte om jag har lust att skänka tusenlappar till bmw för något som borde varit fixat från fabriken. Hur jäkla mycket måste man tomgångsköra för att slippa det här? Kanske funkar det bättre om man avslutar körningarna med att låta bilen gå en stund när motorn redan är varm, för att värma upp slangarna innan man stänger av. |
|
|
Drabbades även jag idag, har bara väntad på det de 2 senaste vintrarna. skitkonstruktion skulle jag vilja säga och verkstan jag lyckades ta mig till skulle ha 15000 för rep! Bogserade den hem till gamlestan och anlitade en snubbe som brukar hjälpa mig, han ville ha 5000, viss skillnad. Känns som utvecklingen gått bakåt vad gäller motor utveckling för vårt klimat. Man ska väl inte behöva varmköra bilen innan färd och efter bara för att kunna ta sig från a till b, känns B! Och det är bilar från mitten av 90-talet till så sent som 06! Skärpning BMW, har alltid beundrat kvaliteten i BMW bilar men börjar tveka. |
|
| BMW är bäst tycker många.......inte jag. | |
|
Håller med dig Holmis63 man har börjat undra lite med all läsning om detta problem, har med alltid kört bmw för jag verkligen tyckt det varit kvalite och aldrig ens funderat över att vevhusventilationen är något man behöver ha koll på!! Hoppas verkligen det är bättre på de nyare!! e60 -04 har väll samma motor som e39 så där är väll inte mycket förbättrat. Någon som vet hur det är med de nyare? Bästa Möjliga Wal ;) |
|
|
Jo det är förbättrat med klaffar framför kylaren. Dock verkar det inte hjälpa tillräckligt när det är -25 eller lägre. Har undersökt hur de öppnar och stänger och med motorn igång är de stängda länge även efter att motorn nått arbetstemp. Har kört en vecka nu och det verkar hjälpa om man ibland låter motorn gå några minuter efter att man kört. |
|
|
Så var den fixad igen då, nytvättad och fin levererades 528an med ny vevhusventilation nu på eftermiddagen, tog verkstan en dag och 5000 spänn med bogsering och allt! Hade jag valt att låta den stå på ursprungsverkstan så hade det tagit till den 3e mars innan de tagit in den och det hade kostat 15000 spänn istället. Och då hade den inte varit nytvättad heller, det lovar jag :-) Märkte att det vart stor skillnad på varvtalssänkningen när man lyfter på oljelocket, mycket mer markant nu! Tycker facktiskt att den är lite segare på mellanvarv också, kan det vara så? |
|
| Lelle,på bekantas med en 320 -04 frös oljekanalen till oljetrycksgivaren så lampan lyste hela tiden,detta var också p.g.a kondens som frös till is. | |
|
De där klaffarna, regleras de steglöst eller bara öppna/stängda? Vid 90km/h i -25C står ju bara kupevärmen för en stor del av kylningen och nästan inget alls går genom kylaren. |
|
|
Klaffarna öppnar enligt följande: Kylvätskan över 90 grader Växellådsolja över 110 grader Motorolja över 130 grader Motorfläkten har aktiverats. Styrs via en magnetventil stängd/öppen Om något värde eller annat som inte fungerar rätt slår magnetventilen inte till, vilket innebär att klaffarna kan öppna. |
|
|
Det som "marin" säger om att isolera slangarna från vevhusventliationen gäller det även för de som har cold climate "utbytes" delarna från bmw. För den har väll även den delar som är oisolerade om jag fattat rätt. Jag har dock inte de delar som ska vara extraisolerde från bmw, men funderar på att göra som "marin" gjort. Ni som fått stopp, vid vilken utomhustemperatur bedömmer ni att risken börjar göra sig påmind för problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.