|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
eller om man isolerar stumpen vid kåpan och oljestickans rör direkt så finns det aldrig någon fartvind där över huvudtaget:) Sedan är det ju egentligen inte alls ventilkåpan man känner temperaturen på när man känner på den översta kåpan på motorn, det är bara plasttäckkåpa som i sin tur skärmar av fartvinden från den riktiga ventilkåpan. Man måste alltså efter körning skruva loss denna kåpa och känna på den riktiga ventilkåpan, annars lurar man sig själv. Därför hävdar jag att vattnet faktiskt kommer i form av ånga ut från ventilkåpan men det kondenserar omedelbart när det hamnar i slangen mellan ventilkåpa-cyklon och rinner ner i slangen till cyklonen där cyklonen då låter vattnet rinna tillbaka ner till tråget tillsammans med oljan (dvs klägget försvinner inte, det cirkulerar runt) istället för att sugas in i insuget som ånga så att vattnet FÖRSVINNER FRÅN OLJAN. Såvida man inte har isolerade slangar, cyklon och med isolerat oljesticksrör samt isolerad stump vid ventilkåpan. Då funkar det. Direkt när motorn är uppe i temp är klägget borta även om man kör i -20. Ingen fartvind kommer åt. Sen täcker man såklart njurarna också för att inte ha så mycket kallluft som drar längs motorn. |
|
| Har någon noterat om problemet finns på E60 med m54 också? Har noterat att det sitter något slags luckor framme i grillen, har detta något samband? Ser inte ut som att slangarna på min motor är isolerad. | |
|
Luckor som är stängda när motorn är kall och som är öppna på sommaren eller efter behov? Det finns på nyare BMW. |
|
| Monterade cold climatdelar för snart två år sen plus att jag isolerade kröken från ventilkåpan samt längst ner vid förgreningen till oljestickan ,i morse när jag svängde in på jobbet spred sig oljerök i kupen och efter att ha lyft på huven kunde jag konstatera att jag var på ruta ett igen,det var 25,5 grader kallt och vid dom temperaturena skall man nog inte förlita sig på en BMW ,som jag ser det verkar enda lösningen vara att försöka dra någon typ av värmekabel genom vevhusventilationen som man kunde köra värme genom den undermåliga vevhusventilationen | |
| Har du några bilder? | |
|
Frankson: Men då har du inte täckt för njurarna då eller? |
|
| Nej det har jag inte. | |
|
Efter att du startat, hur mycket hann motortemp gå upp innan du gick upp i hastighet 70-100 eller så? Om motorn fortfarande är i blå fältet/minusgrader och man belastar motorn (=mer blow by gases) kondenserar det ju och fryser hur mycket man än isolerar (om man inte har förvärmt). Sen när det är plusgrader i systemet kondenserar det bara men fryser inte= vatten kvar i oljan men inget haveri, sen vid full motortemp försvinner vattnet. |
|
| Motorvärmare användes ,bilen kördes 1km i 50km 11km E4 i 110 och 1 km i 50 innan den kastade ut oljan på grenröret ,motortempen var då normal | |
| Hm, oroväckande. | |
|
Nu är frugan ute en 20 mila tur med bilen i 13 gradig kyla så får vi se.Men detta måste väl vara en saftig konstruktionsmiss från bmw att man måste hålla på att täcka njurar och isolera slangar.Man kommer ihåg gamla bilar med rullgardiner att dra upp framför kylaren alternativt de "behåar" man fäste utanpå grillen för att få upp motortempen.Ska man verkligen behöva hålla på med sådant på en modern bil,hmm. Bekanta med en 520 -04 hade problem i kylan då oljetrycks lampan lyste konstant,de bytte givare,inte heller detta hjälpte.Det visade sej att det bildats kondens i oljekanalen till givaren som frusit. |
|
|
Hmm.. Låter inte bra det som hänt Frankson. Coldclimate, motorvärmare, isolerad krök och förgrening. Detta borde inte ha inträffat. Även om njurarna inte varit förtäckta borde ovanstående åtgärder vara tillräckliga. Kan hända att ventilkåpan tar in luft eller att vv läcker. Jag drar mig för att säga att det är vanosen men mycket tyder på att vanosen påverkar VV i form av tryck och flöde. Har dock inte några direkta vetenskapliga bevis att så är fallet. Har slutat orora mig efter att ha fixat vanosen då jag sett betydligt mindre klegg i rör och oljelocket. Men som sagt har jag inte direkta bevis förutom mina egna erfarenheter. |
|
|
Detta är ju fan en ren katastrof från bmws sida.... Hade en hel del klegg förra vintern under dem kallare perioderna men klarade mig från det genom att täcka njurarna. Blev dock förvånad denna gången de blev kallt då det inte fanns ett spår av klegg? Dock rullade bara min bil nåra få mil i kylan för att sedan bli vinterförvarad i väntan på våren :) Känns jävligt bra när man vet att sånthär är vanligt förekommande... |
|
|
Skrev fel bilmodell tidigare : de bekantas bil är en 320 -04 och INTE en 520. |
|
|
Hur såg din extraisolering ut jämfört med: Länk och Länk ? Kanske dags att omgående isolera längs hela oljestickans rör eftersom det fungerar som ett kraftigt kylelement när det drar kallt längs den delen av röret som inte är isolerat. Det är ju en betydligt större area än den area nere vid tråget som används för att överföra värme till röret. |
|
|
Frågan var till Franksson. Missade alla nya inlägg. HD-rider: Nej man skall inte behöva hålla på och täcka njurarna, därför gör nyare modeller det av sig själva med ett spjäll som motorstyrningen reglerar. Dessutom har nya bilar mycket mer isolerade motorrum, delvis pga ljudisoleringskäl visserligen. Jag läste att man funderar på att i princip isolera hela motorrummet och bara ha strikt styrda luftflöden. Dels för att motorn inte skall svalna lika fort och dels för att den skall värmas upp fortare. Huvudsyftet: Att spara bränsle. |
|
|
Så, jag har problem med hög HC (132) och tänker att det kan ha med vv att göra. Men, efter att ha testat med att både rycka upp stickan, och ta bort oljelocket vid tomgång, så ökar varvtalet en del vid båda dessa test. Dessutom gurglar det frisk när jag lyfter oljestickan. Heller inget klägg längre i slangen som går till ventilkåpan, samt på själva locket. Är min vv ok då? Behöver jag riva ner vv ändå, eller räcker det att isolera vv enligt forumet? /Johan |
|
| Marin 849 , min slangisolering var presis som i länken du hade,jag kan tillägga att bilen var på sevice för 400 mil sedan och fick ny olja Castrol SLX 0W30 .Bmw borde kanske införa rengöring av vevhusventilation i samband med oljebyte,såg att det var en del klegg i kröken från ventilkåpan | |
|
johan M3: Min går inte upp i varv när man tar bort olkelocket. Den börjar snarare gå ojämnt och ryckigt. Det finns ett svagt undertryck om man tex lägger ett papper över hålet. När jag sätter tillbaka locket går den tillfälligt upp lite och går sedan stabilt. Innan jag dammsög ut klägget via slangen från ventilkåpan vintern 2009 (innan jag hade isolerad variant) var det ingen skillnad med lock på/av så det var nog bra att suga ur den hehe. Om den går upp i varv, hur tolkar man det? Ventilen frusen/läckande membran i den? Så klägg+luft sugs in i för stor mängd med locket av=varvet ökar?? Obs: spekulation. |
|
| När vi testade att ta av olje påfyllningslocket på våran gick den snarare ned i varv och lite ojämn gång.Ska ut sen och täcka bakom njurarna för säkerhets skull.Tänkte kolla vinkeln på slangen till ventilkåpan hur det ser ut där,sitter ju bra till. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.