AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.728

Lösning på frusen vevhusventilation, oljeretur osv?

Sida 2 av 6
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Aahh!
Nu har jag lite mer att komma med efter dagens missöde med vevhusventilationen!

Tänkte bara rengöra lite men plockade ner lite mer än jag tänkte mig från början.
Dom 2 rören (3 och 7 här:Länk ), från själva dosan kopplas till vad man kan kalla ytterligare ett insugningsrör (nr 5 här: Länk ), som mynnar ut i själva insugningsröret, här var hälften av rören igenkoksade (ska vara ca 4,5-5mm stora).
Det gick bra att ta bort dom 4 monteringsskruvarna för att sedan försiktigt bända bort hela det extra insugningsröret för vevhusventilationen.
Körde med ett borr, sedan avfettningsmedel för att sedan spola igenom det hela med hett vatten. Fick även rensa ur i själva insugningsröret, där det har varit lika stora hål en gång i tiden. Lite fett på alla o-ringar underlättade monteringen.
Misstänker att det inte räcker med att göra rent slangar, dosa och oljesticka, för att det här ska fungera behöver det nog vara FLÖDE i HELA SYSTEMET och inte bara i dom slangar och rör som diskuterats tidigare.
Får se om detta gjorde att det fungerar längre, det är bara 1,5 år sedan jag bytte slangar och dosa samt rengorde oljesticksröret.
Jag får uppdatera mekartipset.

FAF

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
gör som jag, byt till cold climate och trä på armaflex eller liknande riktig isoleirng runt oljestickan från tråg och upp samt runt den oisolerade stumpen uppe vid ventilkåpan. Då blir det aldrig stopp i oljereturen eftersom vinden inte kommer åt att kyla. Jag täcker även njurarna.
To
18
Tobok
530xdA Touring -12
Marin:
Intressant..
Njurarna? Är det grillen eller vad menas?
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Ja grillen, man kommer mycket långt med de.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Min 96a har jag kört med catchtank ett tag nu,ser ju iofrs inte riktigt lika ut på en sen M50 men det är ingen större operation.

Material
En bromskopp från en 02 som är vänd upponer samt tätat lock.
En halvmeter slang.
En komplett däcksventil om man vill plugga ingång i insug.

Det funkar bra o burken samlar upp nån deciliter vatten varje sväng.
Vid mkt kallt väder väljer jag att köra burken "öppen" och insug pluggat,och jag jag vet att vevhusventen ska vara sluten för att vara godkänd.
Men hur miljövänligt är det med en motor som blåser ur sig olja mot en som andas lite ur ventilkåpan:)

Att byta öppen till sluten tar max 20sek och jag kan köra utan att oroa mig längre.
Kan även flika in att min ventilkåpspackning blåste i januari vilket gjorde att jag tog tag i detta.
Bilen blev även bes med detta för nån vecka sedan utan invändning från teknikern,körde slutet system då.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ma
7.450
marin849
Not: Att isolera oljestickan samt stumpen vid ventilkåpan har betydligt större effekt än att täcka njurarna. Det är ju precis här roten till problemet finns. Och även med täckta njurar kyls dessa betydligt. Men med isolering kyls de inte och de värms då upp av motorn som sig bör. Täckta njurar bidrar istället till att motorn värms upp lite snabbare.

Vid körning i 90km/h i -20 är motorns belastning låg och kylaren iskall vilket innebär att trots att motorn är uppe i driftstemp kan oljereturen hålla minusgrader pga avkylningen mot omgivande luft och vips så har den frusit igen. Med min isolering är oljestickans rör ljummet ända upp i topp trots att jag bara isolerade nedersta 2-3dm.

lyan.hopto.org/bil/index.php?margin=150 (vet inte i hur många trådar jag klistrat in denna länk nu hehe)
ma
7.450
marin849
Länk

Dessutom så fryser ju inte vevhusventilationen när motorn är kall heller eftersom den alltid parkeras "fullt rensad/öppen" då allt tinar direkt när motorn börjar komma upp i temp.
To
18
Tobok
530xdA Touring -12
trucker:
Hum.. hänger inte riktigt med på det där, har du nåt mekartips på det? Du samlar altså upp kondensvattnet på något sätt?

marin:
Har du något mekartips på detta?
Ska ta och täppa njurarna. Men vad används?
Och var använder du för material för att isolera stumpen uppe vid vv samt oljesticksrör med förgrening? Är det bökigt komma åt? Jag tycker det ser ut så.

ma
7.450
marin849
Jag tycker det framgår rätt bra av bilderna på min länk, även om det kanske bara var två-tre bilder som visade just isoleringen.
Armaflex heter en isoleringstyp, den fungerar bra och är lätt att forma så att det blir tätt. Annars vanlig rörisolering som finns överallt (Biltema, K-rauta etc).

För att komma åt oljestickan tar man bort insugskanalen (luftmassemätare och två gummibälgar, man kan ta luftfilterboxen med om man vill). Ganska enkelt och tar inte lång tid. Dessa måste man ändå ta bort om man skall byta vevhusventilationen. Isoleringen uppe vid ventilkåpan är bara att lägga tid, jag klippte till den i två bitar så att det gick att pilla in en bakifrån, samt klippte bort lite matrerial för att böja den.

Länk
ma
7.450
marin849
Vanligt liggunderlag som grilltäckning. Se bilderna...
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96

Ja klarade mig med att skärma av min. Var absolut inge kul glegg mer.
ma
7.450
marin849
Jag klarade mig hela förra vintern med bara täckta njurar. Men det betyder ju inte att problemet (rotorsaken) är löst. :)
To
18
Tobok
530xdA Touring -12
marina: Tack för länken, nu ser jag vad du använt för något runt rörena. Men jag känner mig lite orolig att det där materialet kan smälta om det är lite varmare någon dag och man är på något långstyr. Eller?
Plockar ni bort allt det här på vårkanten då eller? För det är väl ingen hit att låta isoleringen sitta året runt eller? Isf menar jag att det vore ju snajsigast om man kunde hitta något tåligt material som skulle kunna sitta på året runt när man väl meckat fast det?

HD
82
HD-rider
BMW 525i 2005 M54 aut.
Hej,tog av slangen som går "på" röret till oljestickan och det var ingenting att tala om där.Försökte ta upp röret men det behövs nog lite mer mek så jag satte ihop det igen och provstartade bilen.

Visade inga tendenser till oljeläck och när jag tog av påfyllnadslocket till olje påfyllningen märktes det tydligt att motorn ändrade karaktär och detta skulle väl enligt tidigare inlägg betyda att det är ok då kanske.

Märkte också att nämda slang hade lite extra isolering några cm från änden och uppåt,om detta är det så kallade cold climat grejerna är jag osäker på.
ma
7.450
marin849
Tobok: Isoleringen tål 120C. Kylvätskan=max yttertemperatur på motorkomponenter ligger runt 100C. Oljestickan lägre än det.

/Martin
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
FAF, BMW har haft det så sedan -79 fast mer påtagligt på tidigare inspruningar (aldrig på förgasar bilar). En kontroll på att vevhusventen är tät,dvs inte läcker. Fick själv info från vår lokala BMW-service för många år sedan (man är ju inte direkt ung längre....)

Mvh Jonas B..
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Har skivits många och långa artiklar i ämnet tidigare. Har ni läst dessa?

Har själv täckta njurar och det fungerar. Kollar nästan dagligen under locket, och om det finns gult där så är det ett varningstecken. 10 min tomgång brukar hjälpa.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Men gegget som finns i slangarna måste väl rensas? Det kan väl knappast försvinna genom tomgång?

/J
ma
7.450
marin849
Dammsugare funkar bra.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jodå, gegget består till mesta del av vatten. Det som får det lite gräddgult är små mängder olja som emugerar. När bilen står stilla och ingen fartvind kan kyla ventilkåpan blir denna varm och kondensdropparna blir ånga och går ut via ventilationen, precis som konstruktionsavdelningen alltid ville att det skulle gå till ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.